خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از ناهمخوانی دانشگاه با صنعت و اشتغال؛

در لرستان، ارتباط دانشگاه با اشتغال و صنعت موثر نیست

asdasd
کد خبر : ۲۴۵۰۹۶

این روز‌ها شاید دیگر کسی امیدی به استخدام و شغل دولتی نداشته باشد و هر روز بر شمار راننده تاکسی‌ها و کارگران دور میدان افزوده می‌شود.

نماینده مردم خرم آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی گفت: ارتباط دانشگاه با اشتغال و صنعت موثر نیست؛ علم در زندگی اجتماعی مردم وارد نشده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خرم آباد، این خبری است که چند سالی است دیگر نه تنها برای مردم این دیار داغ نیست بلکه گویی همه انتظار چنین نتیجه‌ای را داشته و دارند. این روز‌ها شاید دیگر کسی امیدی به استخدام و شغل دولتی نداشته باشد و هر روز بر شمار راننده تاکسی‌ها و کارگران دور میدان افزوده می‌شود.

بر طبق معادلات مرکز آمار ایران، لرستان با نرخ قابل تاملی در صدر جدول بیکاری کشور جا خوش کرده و گویی قصد پایین آمدن را ندارد.

برخی کار‌شناسان معتقدند؛ نبود زیرساخت‌ها، بوروکراسی‌های شدید، اطلاعات علمی محدود، سرمایه ناکافی، همه و همه دست در دست هم داده و به تشدید موضوع یاری رسانده‌اند.

همین کار‌شناسان معتقدند بانک‌ها نیز با نابرابری در فرصت‌ها، پرداخت تسهیلات بدون ارزیابی دقیق طرح‌های اقتصادی، نبود نظارت بر روی تسهیلات پرداختی و دیگر موارد کارآفرینان را با چالش مواجه ساخته‌اند.

این‌ها همه در حالی‌ست که هر ساله سیل عظیمی از دانشجویان به امید راهیابی به ادارت و دستگاه‌ها از دانشگاه فارغ التحصیل می‌شوند. اما غافل از اینکه نه تنها جذبی در کار نیست بلکه تنها کفه ترازوی بیکاران استان را سنگین‌تر می‌کنند، شاید بتوان ساده از کنار این گذشت اما از کنار عواقب آن دیگر نمی‌توان ساده رد شد.


سلامت فرد در گرو رفع بیکاری

یک کار‌شناس ارشد جامعه‌شناسی در این خصوص به ایلنا لرستان می‌گوید: شغل یکی از عناصر سازنده زندگی هر فردی است، بر همین اساس فرد شاغل به عنوان عضو مفیدی از جامعه صاحب مقام و منزلت و جایگاهی در محل کار و جامعه می‌شود.

«زهرا صالحی» می‌افزاید: استقلال فکری و اقتصادی، خودباوری، اعتماد به نفس، موفقیت، احساس ارزشمندی و احترام از دستاوردهای اینجایگاه خواهد بود.

وی با بیان اینکه بیکاری به عنوان تجربه‌ای روانی که سردرگمی و پریشانی را به همراه دارد، می‌گوید: بروز این مسئله، سلامت فرد و جامعه را با پیامدهایی چون اعتیاد، فقر، ناامنی، سرقت و فساد اخلاقی به خطر می‌اندازد.

تحصیلات در مسیر توسعه

صالحی ادامه می‌دهد: سوال این است کشوری که از ساخت سنی جوان و درصد بالای قشر تحصیل کرده و دانشگاهی برخوردار است، چرا با مدیریت کارآمد از این فرصت استفاده نمی‌کند تا گامی در جهت توسعه خود برداشته باشد؟

بسترسازی مناسب

این کار‌شناس ارشد جامعه‌شناسی در ادامه با اشاره به موقعیت امروز و موفقیت‌های مردم لرستان در عرصه‌های مختلف علمی، ورزشی، دفاع از میهن و دیگر موارد، می‌گوید: همواره جایگاه این استان در برنامه ریزی‌ها و کسب اعتبار کمرنگ بوده و اگر بسترسازی مناسب برای اشتغال جوانان این خطه مانند دیگر استان‌ها صورت می‌گرفت شاید امروز شاهد رتبه اول بیکاری در این استان نبودیم.

سهم لرستان؛ نرخ بالای بیکاری

نماینده مردم خرم آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی به ایلنا می گوید: نرخ بالای بیکاری استان حاکی از افزایش جمعیتی است که بعد از انقلاب در استان شاهد آن بوده‌ایم که متاسفانه متناسب با آن سرمایه گذاری صورت نگرفته است.


لزوم توجه به مدیریتی کارآمد

«ایرج عبدی» افزایش در مهاجرت، سن ازدواج، فقر، حاشیه نشینی در شهرهای بزرگ، طلاق و خودکشی و دیگر مسائل اجتماعی را از عوارض بیکاری عنوان می‌کند و می‌افزاید: مدیریتی جسور باید در استان به وجود آید که بتواند با توجه ویژه خود به حل این مسائل کمک کند.

وی ادامه می‌دهد: گرچه در اقتصاد کلان در حال حاضر چشم اندازی را در این راه نمی‌بینیم اما همه تلاش‌ها بر این است که دولت و مجلس را به این موضوع متوجه سازیم.

تخصیص منابع

عبدی اضافه می‌کند: بنده خود به صورت مکتوب به شخص رئیس جمهور یادآور شدم که در تخصیص منابع توجهی ویژه را به نرخ بیکاری این استان داشته باشند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس عنوان می‌کند: طی پیگیری‌های گذشته، نمایندگان ۲۰۰ میلیارد تومان به بودجه عمرانی استان افزوده شد و باید گفت که در بودجه امسال دولت نیز دوهزار میلیارد تومان برای افراد جویای کار و ۱۰هزار میلیارد تومان نیز برای یارانه تولید اختصاص داده است که امید می‌رود به سهم استان‌های محروم با نگاه ویژه نگریسته شود.

نبود تناسب دانشگاه و اشتغال

نماینده مردم خرم آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش دانشگاه‌ها در بروز این مساله، می‌گوید: متاسفانه ارتباط دانشگاه با اشتغال و صنعت موثر نیست و علم در زندگی اجتماعی مردم وارد نشده است، این در حالی است که می‌توان آینده خوبی را در صورت حل این موضوع برای آن متصور شد.

ضرورت توجه در جلب سرمایه گذاری

وی بیان می‌کند: ضرور‌یست که همچون قرارداد با قرارگاه خاتم، برای جلب سرمایه گذاران در استان تلاش شود و جلساتی با استانداری و شهرک‌های صنعتی تدارک دیده شود.


رتبه نخست بیکاری
استاندار لرستان با ابراز تاسف از نرخ ۱.۱۷ درصدی بیکاری لرستان به ایلنا می‌گوید: متاسفانه چند سالی‌ست که از این نظر حائز رتبه نخست در کشور هستیم و امید می‌رود تا پایان سال جاری با شاهد بودن رشد اشتغال در استان دیگر این رتبه را یدک کش نباشیم.

تدوین سند توسعه اشتغال

مهندس «هوشنگ بازوند» می‌افزاید: برنامه‌های اقتصادی تدوین شده و به جد پیگیر آن هستیم.

وی با اشاره به تدوین سند توسعه اشتغال با برش شهرستانی در استان، اضافه می‌کند: این سند هم اکنون در اختیار فرمانداران قرار داده شده و هر فرمانداری از میزان اشتغال در حوزه‌های کشاورزی، خدمات، صنعت و دیگر موارد مطلع است.

احیا ظرفیت‌های اقتصادی

بازوند اظهار می‌کند: احیا ظرفیت‌های خوابیده اقتصادی استان، یکی از موضوعات آسیب‌شناسی مباحثاقتصادی استان است که از آن میان می‌توان به نهایی شدن کار مجتمع کشت و صنعت و ونک پارک(واقع در کیو) اشاره کرد.

استاندار لرستان ادامه می‌دهد: با دو هلدینگ سرمایه گذاری نیز در خصوص بام لرستان مذاکراتی را داشته‌ایم و امیدواریم موثر واقع شود.

بازوند در خصوص وضعیت ریلی استان نیز بیان می‌کند: نقشه‌های ریلی راه آهن دورود به خرم آباد نیز در حال انجام است.

کریم داودی‌نژاد / ایلنا / لرستان

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز