خبرگزاری کار ایران

مدیر کل بازرسی استان لرستان؛

نظارت اداره بازرسی لرستان بر۵۰۰ معامله دولتی طی سال گذشته

asdasd
کد خبر : ۱۹۴۹۲۱

یکی از دغدغه‌های بزرگ دستگاه‌های اجرایی، برگزاری معاملات دولتی یا‌‌ همان مناقصه‌ها و مزایده‌ها است که بخشی از توجه و توان دولت در بخش‌های مختلف را به خود معطوف کرده است.

مدیر کل بازرسی استان لرستان با اشاره به اینکه این اداره کل تلاش می‌کند در همه معاملات نماینده داشته باشد از برگزاری حدود ۵۰۰ معامله دولتی طی سال گذشته در استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خرم آباد، یکی از دغدغه‌های بزرگ دستگاه‌های اجرایی، برگزاری معاملات دولتی یا‌‌ همان مناقصه‌ها و مزایده‌ها است که بخشی از توجه و توان دولت در بخش‌های مختلف را به خود معطوف کرده است.

مدیر کل بازرسی استان لرستان گفت: در معاملات دولتی مناقصه و مزایده‌ها به لحاظ نحوه دعوت، شکل و محتوا به دو بخش یک مرحله‌ای و دومرحله‌ای تقسیم می‌شوند.

علی‌رضا انصاری تصریح کرد: در آگهی‌های یک مرحله‌ای پس از طی مراحل قانونی و گشایش پاکات پیشنهاد‌ها، برنده آگهی مشخص خواهد شد اما در آگهی‌های دو مرحله‌ای بارعایت تشریفات قانونی و با جلب نظر کمسیون فنی غالباً از حواشی کمتری برخوردار است.

وی از بازرسی به عنوان دستگاه ۱۰۰ درصد ناظر که می‌تواند در قبل، حین و بعد از انجام معاملات دولتی وارد شود، یاد کرد و اظهارداشت: نظارت سازمان بازرسی کامل و اثر‌بخش است و بر اساس اختیارات قانونی در تمام معاملات دولتی به هر حجم و میزان اعتبار، عمل اعضای کمیسیون شامل رییس سازمان، رییس و اعضای کمیسیون، ذی‌حساب و شرایط معاملات را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

مدیر کل بازرسی استان لرستان با اشاره به اینکه این اداره کل تلاش می‌کند در همه معاملات نماینده داشته باشد از برگزاری حدود ۵۰۰ معامله دولتی طی سال گذشته در استان خبر داد و گفت: از این تعداد ۹۰ مورد به لحاظ عدم اعمال تشریفات قانونی، لغو، تجدید و یا تعدیل شده است.

انصاری یادآور شد: سال گذشته در دو مناقصه دولتی زمانی که احساس شد حقوق دولت در حال تضییع شدن است، سازمان بازرسی ورود پیدا نمود و خوشبختانه بیش از ۱۵۰ میلیارد ریال حق دولت که بین مناقصه‌گزار و مناقصه‌گر در حال مبادله بود به حساب دولت برگشت داده شد.

وی با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی موظفند ۱۵ روز قبل از برگزاری معامله دولتی موضوع را به اداره کل بازرسی اطلاع بدهند، افزود: البته تعداد معاملات دولتی با افزایش اعتبارات عمرانی رابطه مستقیم دارد به طوری که سال گذشته ۲۰ درصد اعتبارات استان به بخش عمرانی اختصاص یافت و به همین میزان نیز معاملات دولتی روبه کاهش بود.

انصاری یادآور شد: این اداره کل به اندازه کافی نیروی انسانی در اختیار ندارد تا در همه معاملات کوچک و بزرگ حضور فیزیکی داشته باشند اما کمبود نیروی انسانی نمی‌تواند دلیلی بر عدم حضور نماینده بازرسی باشد لذا همه معاملات دولتی را به دقت زیر نظر داشته و رصد می‌نماییم و هر جا که احساس شود حقوق دولت تضییع شده و یا در حال تضییع شدن است با قدرت ورود خواهیم کرد.

مدیر کل بازرسی استان لرستان از افراد ذی‌نفع و افراد مطلع در برگزاری معاملات دولتی خواست اگر احساس کردند در هر معامله‌ای حقوق اشخاص و یا دولت در حال تضییع شدن است به عنوان یک وظیفه این اداره کل را مطلع کنند تا در اسرع وقت موضوع را بررسی کنیم.

انصاری از ممنوعیت ورود کارکنان دولت و یا وابستگان آن‌ها به معاملات دولتی خبرداد و تصریح کرد: یکی از جلوه‌های کار سازمان بازرسی که غالباً مدیران متولی آن هستند این است که معامله دولتی به مدیر، کارکنان یا فردی از بستگان آن‌ها واگذار نشود‌‌ همان طور که در بعضی از این معاملات مناقصه‌گزار، معامله را به منسوبین خود واگذار کرده بود.

مدیر کل بازرسی استان با اشاره به نقش حیاتی مطبوعات در آگاهی‌بخشی به مردم و مدیران در خصوص برگزاری معاملات دولتی که می‌توانند یاور این سازمان باشند، گفت: در این راستا این اداره کل نسبت به راه‌اندازی سامانه ثبت معاملات و مناقصات جهت تسریع در ثبت معاملات دستگاه‌های اجرایی و دست‌رسی آسان، اعلام تسریع و به موقع آن جهت حضور کار‌شناسان بازرسی اقدام کرده که می‌تواند نقش به‌سزایی در سلامت اجرایی این بخش مهم دولتی ایفا کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز