خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور:

بسیاری مواقع اعلام نیاز دستگاه‌ها با واقعیت‌ها منطبق نیست

asdasd
کد خبر : ۵۴۹۶۴۸

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور با بیان اینکه مدیران دولتی مصمم به واگذاری املاک و اموال خود نیستند، گفت: از قدیم مبنای مدیران این بوده که نمی خواسته اند «شاه سلطان حسین» باشند و ملکی را بدهند.

به گزرش ایلنا؛ «جمشید انصاری» در مورد ساماندهی فضای اداری گفت: مدیران قدیمی معتقد بودند که ساختمان و خودرو را باید حفظ کرد و حاضر نبودند، حتی یک خودروی خود را برای سرشماری در اختیار دستگاه دیگری قرار دهد.

وی افزود: من به یاد ندارم که ساختمان اداری مازاد باشد و همیشه این استدلال بیان می شد که اگر ساختمان واگذار شود، از اجرای وظایف باز می مانیم.

انصاری با تاکید بر اینکه مدیران ما در بحث املاک و اموال غیرمنقول حاضر به کم کردن هزینه های خود نیستند، افزود: هزینه های نگهداری این ساختمان ها را باید از ذیحسابی ها پیگیری کنیم.

معاون رییس جمهوری ااظهار داشت: مدیریت اموال غیرمنقول دولت، بحث ظریفی است که مورد توجه قرار گرفته و در ستاد اقتصاد مقاومتی به عنوان یک پروژه برای وزارت اقتصاد تعریف شده و دستگاه های مختلف سهمی از اجرای آن دارند.

وی با بیان اینکه سازمان امور اداری و استخدامی در بخش ساماندهی فضای اداری در این عرصه وظایفی دارد، گفت: امروز کارگروهی با مسئولیت این سازمان وظیفه استانداردسازی و ساماندهی فضاهای اداری را برعهده دارد.

وی افزود: قبل از ساماندهی، باید مرحله شناسایی اموال دولتی را پشت سر بگذاریم زیرا همه فضاهایی که دستگاه های اجرایی در آن مستقر هستند، لزوما اموال متعلق به دولت نیستند یا در اسناد و مدارک آنها مشکلاتی وجود دارد و باید مالکیت دولت بر آنها قطعی شود و بعد از آن، می توان ساماندهی و مولدسازی آنها را پیگیری کرد.

انصاری درباره ساماندهی فضاها و ساختمان های اداری نیز گفت که چندان مورد توجه دستگاه های اجرایی قرار نمی گیرد.

وی افزود: به نظر می رسد، در کاستی ها و اضافه داشت این فضاها مشکل داریم؛ بسیاری از دستگاه ها فضای حداقلی نیاز دارند و در اختیار ندارد و برخی دستگاه ها فضاهایی بیش از آنچه مورد نیاز در اختیار دارند اما ساز وکاری برای این ساماندهی و در اختیارگرفتن فضاهای مازاد از سوی دولت برای تامین کسری ها وجود ندارد.

انصاری ادامه داد: با این روحیه پرسش این است که وزارت اقتصاد چطور می خواهد مولدسازی این دارایی ها را پیگیری کند.

معاون رییس جمهوری، هدف از ساماندهی فضاهای اداری را استفاده مطلوب از فضاها بر اساس ساختار سازمانی و نیروی انسانی و جلوگیری از هدررفت منابع دولت برشمرد و افزود: به نظر نمی رسد بین مدیران دستگاه های اجرایی همسویی احساس منافع دستگاهی با منافع ملی وجود داشته باشد و از این رو با مقاومت هایی را در این مسیر مواجهیم.

وی تجمیع ساختمان های اداری را یکی از راهکارها برشمرد و گفت: در سازمان های جدید تاسیس باید منطق مشاعی را حاکم کنیم.

انصاری افزود: برای نمونه در شهرهای زیر100 هزار نفر، حکم قانونی داریم که به جای احداث ساختمان های اداری باید مجتمع های اداری دایر کنند اما سازمان برنامه و بودجه بدون توجه به این حکم به سازمان ها برای احداث ساختمان های جدید بودجه در نظر می گیرند.

رئیس سازمان اداری و استخدامی یادآور شد: امروز این فضاست که خود را به نظام اداری تحمیل کرده است به جای اینکه ساختار سازمانی بر فضای اداری تحمیل شود.

وی افزود: گاهی مدیران برای جلب رضایت کارکنان خود، حتی از تغییرات ساده که می تواند به بهره وری بینجامد، انجام نمی دهند.

معاون رییس جمهوری گفت: با اینکه امروز تایید شده فضاهای باز در کاهش فساد اداری موثر است، شاهد اقدام مستمر دستگاه های اجرایی در تفکیک فضاهای اداری هستیم و هنوز روش های قدیمی را دنبال می کنیم که البته هزینه بر هم هست.

انصاری گفت: باید در جهت مشخص کردن آنچه مورد استفاده اداری نیست، جدیت بیشتری را از مدیران مطالبه کنیم.

وی افزود: یکسری فضاها اداری نیستند اما تحت تملک دولت هستند و امروز منطقی برای ادامه بهره برداری آنها وجود ندارد که می توان به مهمانسراها و مراکز فرهنگی و ورزشی اشاره کرد.

معاون رییس جمهوری تاکید کرد: از سازمان برنامه و بودجه خواسته‌ایم قبل از موافقت و تخصیص منابع برای ایجاد فضاهای اداری، باید راجع به اصل نیاز به ایجاد این فضاها استعلامی انجام شود.

انصاری گفت: بسیاری اوقات اعلام نیاز دستگاه ها با واقعیت ها منطبق نیست و در حالیکه با محدودیت منابع در کشور رو به رو هستیم، کماکان شاهد تصمیم گیری برای احداث سازمان ها و فضاهای اداری هستیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز