خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان بهزیستی کشور در قم:

هر سال ۳۰هزار کودک معلول در کشور متولد می‌شود/ ۷۰ درصد آسیب‌های اجتماعی در قم، غیر بومی است

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: قم یکی از مهاجر پذیر‌ترین استان‌های کشور است که به همین علت ۷۰ درصد آسیب‌های اجتماعی در این استان غیر بومی است.

به گزارش ایلنا از قم، انوشیروان محسنی بندپی در دیدار با حجت الاسلام والمسلمین اعرافی رئیس جامعه المصطفی العالمیه و امام جمعه موقت قم با بیان این مطلب تصریح کرد: در کشورهای پیشرفته دنیا از بروز معلولیت‌های ژنتیکی جلوگیری شده است و ضرورت دارد سازمان‌ها و نهادهای مختلف در قبال معلولیت‌ها به رسالت اجتماعی خود بپردازند. 

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۵۰ مرکز مشاوره و پیشگیری از معلولیت‌ها در کشور فعالیت می‌کنند که ۹۰ درصد این مراکز توسط بخش خصوصی اداره می‌شود، ادامه داد: با توجه به اینکه آزمایش‌های ژنتیک جزء تعهدات بیمه پایه نیستند امیدواریم بتوانیم با ارائه خدمات در مراکز مشاوره ژنتیک به افرادی که توان مالی کافی ندارند، کمک کنیم. 

وی اظهار داشت: با کمک حوزه و دانشگاه در جهت آگاه سازی هرچه بیشتر جامعه و قانونمند کردن انجام مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج می‌توانیم از بروز معلولیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی برای داشتن جامعه‌ای سالم قدم برداریم. 

محسنی با بیان اینکه شیوه زندگی، اختلال‌های ژنتیکی و افزایش تصادف‌های جاده‌ای تاثیر بسیاری بر گسترش آسیب‌های اجتماعی و افزایش معلولیت‌ها گذاشته است افزود: سازمان بهزیستی در راستای پیشگیری از معلولیت‌ها، طرح غربالگری بینایی سنجی را امسال ۸۰ درصد تحت پوشش قرارداده است. 

وی اظهار امیدواری کرد: این رقم تا پایان سال ۹۴ به صد درصد برسد و همچنین طرح شنوایی سنجی نوزدان که درحال حاضر ۶۳ درصد است تا پایان سال به ۹۰ درصد برسد. 

وی با بیان اینکه توانسته‌ایم با اقدام‌های پیشگیرانه در زمینه تحرک و تغذیه اصولی، بیماری مانند دیابت را کنترل کنیم، تصریح کرد: برای تحقق سلامت اجتماعی باید راهکارهای مناسبی ارائه کرد و با برنامه ریزی مدون تلاش‌ها را معطوف به داشتن جامعه‌ای سالم کنیم. 

وی، ترویج خیر جمعی در مردم و استفاده از تمام ظرفیت‌ها و استعدادهای صاحب نظران حوزه و دانشگاه برای ایجاد سلامت جامعه را خواستار شد. 

محسنی ادامه داد: بهزیستی در برنامه ششم توسعه، برنامه‌های خود را براساس ۶ بند، ارتقای رفاه اجتماعی و بهزیستی جامعه، الزام قانونی به پیوست سلامت اجتماعی، پیشگیری از بروز آسیب اجتماعی در گروه‌های آسیب پذیر، ارتقاء کمی و کیفی خدمات، گسترش مشارکت‌های مردمی و خیران و مستندسازی فرآیند‌ها جهت الگوسازی برای آیندگان تدوین کرده است. 

مدیرکل بهزیستی قم نیز در این دیدار گفت: با توجه به اهمیت استان قم به لحاظ قرار گرفتن بارگاه مقدس حضرت فاطمه (س) و حوزه علمیه، قم یکی از مهاجر پذیر‌ترین استان‌های کشور است که به همین علت ۷۰ درصد آسیب‌های اجتماعی در این استان غیر بومی است. 

رضا سلیقه همچنین گفت: ۳۰ درصد از مراجعه کنندگان مشاوره طلاق که به مراکز مشاوره تحت نظارت بهزیستی قم ارجاع شدند به روال زندگی عادی برگشتند.

کد خبر : ۳۳۱۵۸۶