خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل سازمان ترافیک شهرداری قزوین:

طرح عابر یار شهرداری قزوین به عنوان طرح برگزیده در وزارت کشور مطرح شد

asdasd
کد خبر : ۲۳۴۲۴۷

طرح عابر یار با هدف نهادینه سازی فرهنگ عبور و مرور و نظم‌دهی به عبور و مرور عابرین پیاده و بهبود عملکرد چراغ راهنمایی در پر تردد سطح شهر به عنوان طرح برگزیده انسان محور در وزارت کشور مطرح شده است.

اسماعیل عرشیان، مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین گفت: طرح عابریار با هدف نهادینه سازی فرهنگ عبور و مرور و نظم‌دهی به عبور و مرور عابرین پیاده و بهبود عملکرد چراغ راهنمایی در پر تردد سطح شهر به عنوان طرح برگزیده انسان محور در وزارت کشور مطرح شده است.

به گزارش اداره روابط عمومی و امور بین‌الملل شهرداری قزوین؛ عرشیان در نشست خبری به مناسبت فرا رسیدن ۲۶آذر روز حمل و نقل که با حضور مدیران عامل حمل و نقل شهرداری قزوین برگزار شد، با گرامیداشت این روز افزود: ۲۶ آذرماه، به پاس خدمات طاقت فرسای ناوگان خستگی ناپذیر حمل و نقل کشور و برای آگاهی هرچه بیشتر جامعه، با نقش و جایگاه اساسی بخش حمل و نقل در اقتصاد به عنوان روز حمل و نقل انتخاب شده است.

وی بیان کرد: آنچه در اساسنامه سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین به عنوان هدف در نظر گرفته شده، بهبود فرآیند عبور و مرور در شهر است که از طریق مطالعه، برنامه‌ریزی، آموزش، نظارت و هماهنگی صورت می‌گیرد و این اهداف در ‌‌نهایت منجر به حمل و نقل ایمن‌تر، ارزان‌تر و روان‌تر خواهد شد.

عرشیان گفت: این سازمان به عنوان یکی از نهادهای دانش‌محور شهرداری قزوین در پی ارتقای شاخص‌های کمی و کیفی و در کل بهبود سامانه‌های عبور و مرور در شهر قزوین است.

این مسوول با بیان اینکه رسانه‎‌ها نقش مهمی در ارتقاء فرهنگ ترافیک شهروندان دارند، افزود: با اعمال قانون و اقدامات فنی و مهندسی شاید نتوان نتیجه قطعی در زمینه کاهش تخلفات ترافیکی گرفت اما می‌توان از طریق رسانه فرهنگ ترافیک شهروندان را ارتقاء داد.

وی با اشاره به فعالیت‌های سازمان ترافیک در سال جاری گفت: تاکنون ۸۵ درصد از تقاطع‌های سطح شهر اصلاح هندسی شده و در سال آینده نیز اصلاحات هندسی ۱۱تقاطع و محور پیش بینی شده است.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین افزود: ۹۰درصد از چراغ‌های راهنمایی شهر قزوین در ۴۶ تقاطع هوشمند هستند که ۹ عدد هوشمند محلی و ۴ عدد پیش زمان بندی و ۹ تقاطع دیگر چشمکزن می‌باشد.

عرشیان به پروژه توسعه فرهنگ دوچرخه سواری اشاره و بیان کرد: طول مسیرهای دوچرخه ساماندهی شده موجود در سطح شهر قزوین ۵۰ کیلومتر است که در بودجه سال ۹۴ نیز ۲۵کیلومتر دیگر به این مسیر افزوده خواهد شد.

وی درباره ایمن‌سازی معابر سطح شهر گفت: مجموع متراژ تابلوهای راهنمای مسیر موجود۳هزار و ۴۴۵ مترمربع است که ۳۰۰ مترمربع نیز در سال ۹۴طراحی و نصب خواهد شد.

این مسوول تعداد تابلوهای راهنمای مسیر بالاسری را ۶۵دهانه، تعداد تابلوهای راهنمای مسیر جانبی را ۹۳ تابلو و هزینه طراحی و نصب تابلو‌های راهنمای مسیر به ازاء هر متر مربع با احتساب فونداسیون و پایه یک میلیارد و ۳۵۰میلیون تومان اعلام و بیان کرد: تعداد تابلوهای ترافیکی انتظامی و هشداری در سطح شهر ۱۷هزار تابلو و متراژ خط کشی طولی در معابر اصلی شهر ۷۰۰کیلومتر که در دو نوبت به مناسبت سال نو و دیگری اول مهر است.

عرشیان نیز متراژ خط کشی عرضی گذر عابر پیاده با رنگ دو جزئی را ۵هزار مترمربع، متراژ رنگ آمیزی سرعتگیر‌ها را ۶هزار مترطول و متراژ علایم نوشتاری و شابلون را ۴هزار متر مربع دانست و گفت: تعداد پل عابر پیاده موجود در سطح شهر قزوین ۱۲ دستگاه می‌باشد که ۲ دستگاه مکانیزه است و احداث۳ پل دیگر در سال آینده در برنامه کاری قرار دارد.

وی با اشاره به مدیریت و توسعه توقف‌گاه‌ها(پارک حاشیه‌ای و غیر حاشیه‌ای) گفت: بر اساس مطالعات جامع در سال ۱۴۱۰ در هسته مرکزی شهر ۵هزار و ۸۰۰ فضای پارک نیاز است و تعداد فضای پارک در ۱۴ پارکینگ عمومی تحت مالکیت شهرداری در سال۹۲، هزار و ۳۴۰ فضای پارک می‌باشد.

عرشیان تعداد فضای پارک در ۱۷ پارکینگ عمومی تحت مالکیت شهرداری در سال۹۳ را ۲هزار فضای پارک اعلام کرد و افزود: فضای پارک در سال ۹۳ به ۲هزار فضا افزایش پیدا کرده که روزانه به ۷هزار خودرو خدمات رسانی می‌کند و در مورد کارت پارک با ظرفیت هزار و ۵۰۰ فضای پارک در ۱۲ معبر به شهروندان خدمات رسانی می‌کند.

این مسوول افزود: سیستم مکانیزه کنترل ورود و خروج در ۵ پارکینگ سطح شهر قزوین راه اندازی شده است.

وی درباره آموزش فرهنگ و ارتقا فرهنگ ترافیک گفت: آموزش در نهادینه کردن فرهنگ اصلیترین مولفه است و سازمان حمل و نقل و ترافیک هم طبق راهبرد کلی شهرداری قزوین در آموزش مهارت‌های شهروندی در نظر دارد تا با انجام طرح‌های آموزش محور، عابرین پیاده را به رعایت فرهنگ عبور و مرور ترغیب کند.

عرشیان با اشاره به طرح‌های ویژه سازمان در سال ۹۴ گفت: طرح عابر یار با هدف نهادینه سازی فرهنگ عبور و مرور و نظم‌دهی به عبور و مرور عابرین پیاده و بهبود عملکرد چراغ راهنمایی در پر تردد سطح شهر اجرا شده که برای اولین بار در ایران اجرا شده است.

وی تصریح کرد: این طرح به عنوان طرح برگزیده انسان محور در وزارت کشور مطرح شده است.

وی به طرح پیاده راه اشاره کرد و گفت: این طرح نیز بر اساس پیشنهاد مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک شهر قزوین در دستور کار شهرداری قزوین قرار گرفت و مطابق مطالعات مذکور، این طرح باید تا افق ۱۳۹۵ اجرا شود.

این مسوول بیان کرد: در این راستا شهرداری قزوین مسئولیت اجرای فاز اول این پروژه حد فاصل سه‌راه خیام – طالقانی تا چهار‌راه خیام – شهرداری را عهده‌دار شده است.

مدیرعامل سازمان ترافیک شهرداری قزوین گفت: امکان سنجی این پیاده‌راه با هدف بهسازی وضعیت تردد عابران و با استعلام از مدیران و کار‌شناسان عرصه حمل و نقل شهری صورت گرفته است و طبق مطالعات صورت گرفته با خروجی نرم‌افزارهای محاسباتی نظیر TransCAD و تجمیع نظرات کار‌شناسان مشخص شده که انجام چنین طرحی چه تأثیری بر وضعیت تردد در شبکه خواهد داشت.

وی به مسیرهای ویژهٔ دوچرخه سواری و دوچرخ اشتراکی اشاره و بیان کرد: برای بالا بردن سهم دوچرخه در جابجایی مسافر براساس مطالعات جامع که ۵/۱می‌باشد و افزایش این سهم به ۵ درصد است، این طرح در نظر دارد تا به ازای هر ۱۰۰ نفر در سال ۱۳۹۵ یک دوچرخه اشتراکی در نظر بگیرد و مجموع این ۴هزار و ۵۰۰ دوچرخه را در ۷۵ ایستگاه به فاصله تقریبی ۲ کیلومتر قرار دهد.

وی با بیان اینکه طبق آمار ۹۰درصد مردم علاقمند به اجرای چنین طرحی هستند، گفت: در طرح پیشنهادی سه مکان پرتردد شهر حدفاصل دانشگاه بین المللی امام خمینی تا بلوار معلم با ۴ ایستگاه، حدفاصل دانشگاه آزاد تا بلوار معلم با چهار ایستگاه و حدفاصل میدان ۲۲ بهمن تا چهارراه ولیعصر با شش ایستگاه پیشنهاد شده است.

عرشیان به مطالعات جامع اشاره و بیان کرد: بر اساس نتایج مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک متوسط حجم تردد در شهر قزوین۷۰۰هزار سفر با ۱۸۰هزار خودرو و نرخ سفر ۶/۱از متوسط نرخ سفر کشور که۳/۱می‌باشد بالا‌تر است

وی گفت: با اقداماتی که در راستای فرهنگ سازی انجام شده آمار تصادفات در سال‌های اخیر روند نزولی به خود داشته به گونه‌ای که در ۶ ماه اول سال ۱۳۹۳ آمار تصادفات جرحی ۱۷ درصد و فوتی ۲۹ درصد کاهش پیدا کرده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز