خبرگزاری کار ایران

در نشست شورای شهر مورد واکاوی قرار گرفت؛

توسعه یا ساماندهی آرامستان‌های شهر قزوین

asdasd
کد خبر : ۱۹۹۰۸۹

رئیس شورای شهر خواستار ساماندهی آرامستان های شهر و روستاهای الحاقی اطراف قزوین با دقت و تدبیر ویژه شد.

عباس ظاهری، رئیس شورای اسلامی شهر قزوین، خواستار ساماندهی آرامستان‌های شهر و روستاهای الحاقی اطراف قزوین با دقت و تدبیر ویژه شد و افزود: این موضوع باید به گونه‌ای باشد که توسعه آرامستان‌ها بر مبنای اصول باشد و تعداد آن با جمعیت موجود و آینده همخوانی داشته باشد چراکه نمی‌توان در هر گوشه شهر اقدام به ایجاد آرامستان کرد.

به گزارش ایلنا از قزوین، وی در جلسه شورای اسلامی شهر افزود: ساماندهی آرامستان‌های شهر‌ها و روستاهای اطراف قزوین باید بر اساس کار‌شناسی و نیازسنجی درست صورت گیرد و در تناقض و تداخل با طرح‌های توسعه‌ای شهر نباشد همچنین توزیع آن باید بر مبنای دید کلان و برنامه بلند مدت باشد.

ظاهری با اشاره به وجود آرامستان‌هایی در برخی از مناطق منفصل شهری اظهار کرد: ساماندهی این مکان‌ها از جمله باراجین باید بر اساس یک نگاه جامع و توأم با تدبیر صورت گیرد و ضمن جلوگیری از سود جویی، نیازهای مردم ساکن را تأمین کند.

وی در خصوص تقاضای عده‌ای از شهروندان برای صدور کاربری برای ایجاد آرامستان در باراجین افزود: برای این اقدام، نیازمند بررسی بیشتر هستیم تا علاوه بر ساماندهی وضع موجود، حقوق افرادی هم که اقدام به خریداری قبور یا زمینی با این کاربری از افراد متفرقه نموده‌اند حفظ شود.

رئیس شورای اسلامی شهر قزوین با اشاره به اهداف طرح جامع و تفصیلی تصریح کرد: اگر بر اساس این طرح‌ها حرکت کنیم می‌توانیم نیازهای ۳۰ سال آینده را نیز بررسی و پیش بینی کنیم تا کار‌ها با مشکلات احتمالی مواجه نشوند که توسعه آرامستان‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیست.

شهر متولی قانونی دارد

فرج اله فصیحی رامندی، رئیس کمیسیون خدمات شهری، نیز با بیان این مطلب که اداره شهر، متولی قانونی دارد، اظهار داشت: شهرداری با توجه به اختیاراتی که قانون برای آن تعریف و مشخص کرده است باید نسبت به ساماندهی و نظارت بر روند توسعه آرامستان‌ها اقدام نماید و مانع از ورود افراد حقیقی در اداره آرامستان‌ها شود.

فصیحی رامندی خواستار ساماندهی وضع موجود آرامستان‌ها شد و افزود: سازمان آرامستان‌ها باید اقدام به تدوین آئین نامه‌ای برای ساماندهی آرامستان‌های موجود در داخل و خارج شهر کند تا علاوه بر ارائه امکانات اولیه در این مکان‌ها و قطعه بندی آن‌ها مانع از سودجویی افراد مختلف شود.

وی در خصوص تقاضای عده‌ای از شهروندان برای دریافت مجوز برای ایجاد آرامستان در قطعه مجاور آرامستان باراجین اظهار داشت: ابتدا باید طرح جامع و کاربری این زمین مورد بررسی قرار گیرد تا متناسب با آن تصمیم گرفته شود و اگر کاربری خاصی در این نقطه تعریف شده باشد شهرداری اقدام به توافق با مالکان این پلاک ثبتی می‌کند تا حقی از آن‌ها تضییع نشود.

وی همچنین خواستار ساماندهی آرامستان‌های مشعلدار، ناصر آباد، چوبیندر باراجین باید در کمترین بازه زمانی شد.

توسعه آرامستان‌ها بر مبنای اصول شهرسازی باشد

علی فرخزاد نایب رئیس شورا نیز طی سخنانی در این نشست اظهار داشت: توسعه آرامستان‌ها باید با توجه چشم انداز و جمعیت شهر باشد و به مؤلفه‌های شهرسازی در توسعه آرامستان‌ها توجه شود تا درآینده شاهد بروز مشکلات بهداشتی و زیست – محیطی در شهر نباشیم.

فرخزاد افزود: باید تعریف روشنی از ساماندهی یا توسعه آرامستان‌ها و مؤلفه‌های مورد نظر شورا و شهرداری در این زمینه داشته باشیم تا بر مبنای آن برای شهر قزوین برنامه ریزی کنیم.

آرامستان باراجین دارای قدمت بالایی است

علی صادقی نیارکی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، نیز با بیان این مطلب که آرامستان باراجین جزو قدیمی‌ترین آرامستان‌های سطح شهر است، گفت: تعداد افراد مدفون در این مکان، عقبه طولانی دارد و در حال حاضر نیز از اطراف قزوین برای خاکسپاری اموات خود به این مکان مراجعه می‌کنند.

صادقی نیارکی افزود: در صورت الحاق باراجین به قزوین به صورت قانونی، شهرداری باید نسبت به ساماندهی این آرامستان و همچنین انتظام بخشی به قبور اقدام کند.

مد نظر قرار دادن ساماندهی نه فروش

احد چگینی، رئیس کمیسیون املاک و توافقات نیز در خصوص آرامستان‌هایی که مردم اقدام به ایجاد آن کرده‌اند، اظهار داشت: باید ساماندهی این مکان‌ها توسط شهرداری و به صورت نظارت و ارائه خدمات عمومی در دستور کار قرار گیرد و نگرشی مبنی بر فروش قبور در این مکان‌ها نداشته باشد تا بتوانیم مردم را برای اجرای این طرح همراه و متقاعد کنیم.

وی خواستار تطبیق توسعه آرامستان‌ها بر مبنای طرح‌های فرادست شهری شد و افزود: در طرح جامع و تفصیلی به خوبی این موضوع بررسی شده است بنابراین باید همسو با آن حرکت کنیم.

چگینی با بیان این مطلب که پروژه‌های عمرانی باید امامزاده محور باشد، اظهار داشت: می‌توان در ساماندهی آرامستان‌ها هم از این ظرفیت استفاده کرد اما به گونه‌ای که با اصول شهرسازی و سلامت مردم در تناقض نباشد.

وی همچنین خواستار اتخاذ تمهیدات لازم برای کاهش بار ترافیک بهشت فاطمه(س) به خصوص در روزهای پنج شنبه و جمعه به منظور تردد آسان شهروندان برای زیارت اهل قبور شد.

آرامستان‌ها نباید در جهت وزش باشد

مریم نخستین عضو هیأت شورا نیز طی سخنانی خواستار توسعه آرامستان‌ها بر مبنای اصول شهرسازی شد و افزود: با توجه به اینکه قزوین شهری باد خیز است نباید مکان یابی آرامستان‌ها در مسیر باد باشد چراکه در وضعیت آب وهوایی موجود تأثیر می‌گذارد و از لحاظ زیست - محیطی نیز مشکل آفرین است.

توسعه آرامستان‌ها بر مبنای رشد جمعیت

شهلا عطایی، رئیس کمیسیون بانوان و خانواده، نیز خواستار تدوین طرحی برای گسترش آرامستان‌ها به صورت هدفمند شد و افزود: اگر می‌خواهیم با مشکل برخی از کلانشهر‌ها مانند تهران در این زمینه مواجه نشویم باید برنامه جامعی توسط سازمان آرامستان‌ها تهیه و برای تصویب به صحن شورا ارائه شود.

وی افزود: باید تیمی متشکل از کار‌شناسان با محوریت توجه به نظرات مردمی و همچنین با در نظر گرفتن جمعیت موجود و رشد آن برای تدوین طرح ساماندهی و توسعه آرامستان‌ها اقدام به کار نمایند و نباید هر زمین خریداری شده در شهر توسط شهروندان به آرامستان تبدیل شود.

سود حاصل از فروش قبور توسط برخی از افراد، کجا صرف می‌شود؟

فاطمه اشدری، رئیس کمیسیون پیگیری و نظارت بر مصوبات شورا، نیز اظهار کرد: باید محدوده آرامستان‌هایی که توسط مردم در شهر ایجاد می‌شود به خوبی مشخص شود تا مانع از گسترش خودسرانه آن در شهر شویم.

اشدری خواستار ساماندهی قبور به طور جدی شد و افزود: به طور قطع مردم به خاطر پایین بودن قیمت قبور تمایل به دفن اموات خود در این مکان‌ها دارند اما اگر به این وضعیت رسیدگی نشود در آینده با آشفتگی در شهر مواجه خواهیم بود.

وی افزود: سود حاصل از فروش قبور در آرامستان‌های اطراف شهر به جیب افراد خاصی می‌رود بدون آنکه قسمتی از این پول صرف ایجاد خدمات در این نقاط شود، بنابراین شهرداری باید به عنوان متولی اصلی این امر نسبت به ساماندهی آن‌ها با در نظر گرفتن حقوق افرادی که اقدام به پیش خرید نموده‌اند اقدام کنند.

باز هم از مردم جا ماندیم

محمد رضا صدیقی، رئیس کمیسیون شورایاری‌ها، با اشاره به ورود مردم در ایجاد آرامستان‌ها تصریح کرد: در این مورد نیز مردم از برنامه‌های شهری پیش‌قدم‌تر بوده‌اند. در صورتی که اگر برای نزدیک‌ترین روستا به قزوین یعنی باراجین طرحی در زمینه آرامستان تدوین می‌شد هرگز شاهد فروش خود سرانه قبور و حتی بی‌نظمی در وضعیت قطعات موجود نبودیم.

مانع از سوداگری فروش قبر، توسط برخی از افراد شویم

حمیدرضا الموتی، معاون خدمات شهری شهرداری، با بیان این مطلب که افرادی خاص اقدام به فروش خودسرانه قبور در اطراف شهر می‌کنند، اظهار کرد: سود فروش از این موضوع که‌گاه بسیار بالا است به جیب افراد خاصی منتقل می‌شد و موجب سوداگری فروش قبور شده بود که شهرداری برای جلوگیری از این اتفاق در منطقه باراجین وارد عمل شده و مانع از انجام این کار شده است.

الموتی با بیان این مطلب که جانمایی آرامستان‌ها یکی از موضوعات مهم در راستای توسعه شهری است، گفت: به دلیل انتقال شیرابه‌های آرامستان به منابع آب‌های زیرزمینی باید مکان یابی آن‌ها در پایین‌ترین نقطه ممکن باشد که شهرداری پیرو این موضوع، آرامستان بهشت فاطمه(س) را ایجاد و طرح توسعه آن را اجرا کرد.

این مقام مسئول افزود: اگر جانمایی آرامستان‌ها درست صورت نگیرد، شبکه بهداشت و سلامت به منظور حفظ سلامت شهروندان وارد عمل شده و مانع از آن می‌شود، بنابراین ایجاد آرامستان‌ها در شمال شهر مشکل بهداشتی دارد و نباید در این زمینه برنامه توسعه‌ای داشته باشیم.

وی در خاتمه با بیان این مطلب که جانمایی آرامستان‌ها از نظر بهداشتی بسیار مهم است، بیان کرد: اجازه توسعه آن‌ها در هر منطقه به سادگی داده نمی‌شود که امیدواریم با کمک شورا طرح‌های مربوط به این حوزه با تدبیر و نظر کار‌شناسی صورت گیرد.

پیرو موضوعات مطروحه از سوی اعضای شورای شهر و نظر به اهمیت ساماندهی و توسعه آرامستان‌ها مقرر شید سازمان آرامستان‌ها لایحه جامعی را در این زمینه جهت تصویب به شورا ارائه دهد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز