خبرگزاری کار ایران

رئیس هیات مدیره انجمن ایرانی تاریخ:

تاریخ‌نگاری صنعتی منابع ارزشمندی را در اختیار تاریخ‌دانان و صنعتگران قرار می‌دهد

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۲۶۹۸

رئیس هیات مدیره انجمن ایرانی تاریخ گفت: تربیت متخصصان تاریخ‌نگاری صنعتی باعث اشتغال آنان در داخل کارخانه‌ها برای تنظیم آرشیو و مدارک می‌شود و امر تولید و انتشار سالنامه‌ها، خبرنامه‌ها و گزارشات را ساماندهی می‌کند که منابع ارزشمندی برای تاریخ‌دانان و صنعتگران محسوب می‌شوند.

به گزارش ایلنا، ششمین کنگره ملی تاریخ‌دانان ایران با موضوع «تاریخ صنعت و صنعتگران ایرانی، از صنایع دستی دیروز تا کارخانه‌های امروز» در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین آغاز به کار کرد.

علیرضا مولائی توانی در آئین افتتاحیه این کنگره گفت: با وجود ظهور کارخانجات فروان و صنعتگران برجسته و سیاستگذاری‌های متعدد صنعتی در ۱۵۰ سال اخیر در ایران کمتر روایت تاریخی مستندی از آن‌ها به جای مانده است که جای نگرانی دارد.

رئیس هیات مدیره انجمن ایرانی تاریخ با تاکید بر اهمیت موضوع تاریخ‌نگاری صنعتی در ایران به عنوان دلیل اصلی انتخاب این عنوان برای کنگره ششم گفت: قطعا اگر جریان نیرومندی از تاریخ نگاری صنعتی در ایران داشتیم وضعیت صنعت ما اینگونه نبود.

مولایی‌توانی درباره کارکردهای تاریخ نگاری صنعتی گفت: این حوزه میدان تازه‌ای برای فعالیت های پژوهشی و دانشجویان و اساتید تاریخ ایجاد می‌کند و می‌توان بسیاری از پایان نامه‌ها را به این سو سوق داد تا از انجام کارهای تکراری پرهیز شود.

وی افزود: تاریخ نگاری صنعتی ذخیره ارزشمند فرهنگی و دانش مدیریتی برای صنایع ایجاد می‌کند و در عین حال آگاهی‌های اجتماعی ایرانیان را افزایش می‌دهد.

رئیس هیات مدیره انجمن ایرانی تاریخ فعالیت در قلمرو تاریخ شفاهی و ارائه تجربیات پیشین به مدیران کنونی را از دیگر کارکردهای تاریخ نگاری صنعتی دانست و گفت: فعالیت جدی در این عرصه قطعا به بخشی از ناکارآمدی علوم انسانی و تاریخ پاسخ می‌دهد.

مولائی توانی دراین باره افزود: این عرصه محل پیوند علوم انسانی و جامعه و صنعت است و با پیوند میان آن‌ها منابع مالی کافی برای دانشمندان و فرصتی برای برندسازی و تبلیغ حرفه‌ای صنایع فراهم می‌شود.

وی تاکید کرد: تاریخ نگاری صنعتی حس غرور ملی ایرانیان را تقویت خواهد کرد.

این مسئول افزود: حرکت در مسیر تاریخ نگاری صنعتی نیازمند اقتصاد پویا و فضای مبتنی بر آزادی‌های بیان، قلم، دموکراتیک و آکادمیک است که امیدوارم این فضا به زودی فراهم شود.

در دو روز برگزاری این کنگره ۳۲ مقاله علمی با موضوع «تاریخ صنعت و صنعتگران ایرانی، از صنایع دستی دیروز تا کارخانه‌های امروز» در قالب شش پنل ارائه خواهد شد.

برگزاری مراسم نکوداشت استادان قزوینی پیشکسوت تاریخ، مرحوم آقایان احسان اشراقی و ناصر تکمیل همایون و کارگاه روش‌های نوین تدریس ویژه دبیران تاریخ آموزش و پرورش استان قزوین در روز نهم شهریور همزمان با گرامیداشت روز از دیگر برنامه‌های جانبی پیش‌بینی شده در این کنگره است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز