خبرگزاری کار ایران

دادستان قزوین:

تمام وکلای دادگستری در جرایم علیه امنیت حق مداخله دارند/ ماده 302 آیین دادرسی استثنا است

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۳۱۰۶

دادستان عمومی و انقلاب قزوین درباره صلاحیت وکلاء در پرونده‌های مربوط به جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی گفت: به غیر از ماده 302 قانون آیین دادرسی کیفری، در سایر جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی تمامی وکلای دادگستری حق مداخله دارند و این موضوع در ویژگی‌های شخصی فرد همانند سن تفاوتی ندارد.

به گزارش ایلنا و به نقل از روابط عمومی دادگستری کل استان قزوین، حسین رجبی در این باره گفت: با آغاز اغتشاشات و ناآرامی‌ها در کشور و تشکیل پرونده قضایی برای متهمین، اختلاف نظرهایی در خصوص صلاحیت وکلاء ماده 48 قانون آیین دادرسی کیفری و سایر وکلاء در این پرونده‌ها پیش آمد، که بر همین اساس دادستانی قزوین در مکاتبه‌ای در راستای احیاء حقوق عامه و حفظ حقوق متهمین، نحوه اقدام مراجع قضایی در این خصوص را از معاونت حقوقی قوه قضاییه استعلام کرد.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین افزود: در پاسخ به استعلام مذکور آمده است که بر اساس قانون اساسی و قانون آیین دادرسی کیفری حق دسترسی به وکیل یکی از اصول حاکم بر دادرسی است و از مواد قانون مربوطه اینگونه تفسیر می‌شود، که انحصار مداخله وکلای مورد تایید ریاست قوه قضاییه صرفاً در جرائمی است که مجازات آن مشمول ماده 302 قانون آیین دادرسی کیفری باشد. 

وی خاطرنشان کرد: استعلام یاد شده به تمام مراجع قضایی استان ابلاغ گردید، تا در این خصوص رویه‌ای واحد صورت گیرد و متهمین از حق قانونی خود در انتخاب وکلای مورد نظر بهره‌مند شوند.

براساس ماده ۳۰۲ قانون آیین دادرسی کیفری، به جرائم موجب مجازات سلب حیات؛ جرائم موجب حبس ابد؛ جرائم موجب مجازات قطع عضو یا جنایات عمدی علیه تمامیت جسمانی با میزان نصف دیه کامل یا بیش از آن؛ جرائم موجب مجازات تعزیری درجه سه و بالاتر و  جرائم سیاسی و مطبوعاتی در دادگاه کیفری یک رسیدگی می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز