خبرگزاری کار ایران

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس‌ مطرح کرد:

طرح‌های برگزیده عاشورایی موفق نشدند به بازار راه پیدا کنند/ چادر مخصوص شرایط کرونایی طراحی شد/ بوتیک‌های سیار سفارشات را به در خانه‌ها می‌برد

asdasd
کد خبر : ۹۶۳۴۰۸

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس‌ از تاثیر کرونا بر طراحی مد و لباس و خسارت‌های وارده و البته چگونگی برگزاری جشنواره فجر سخن گفت. وی افزود: طراحان ما به سمتی حرکت می‌کنند که با این بیماری کنار بیایند و زندگی روال عادی را بگذرانند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شیوع ویروس کرونا بر تمام بخش‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ... جوامع تاثیر گذاشت. در این میان بخش فرهنگ و هنر خسارات هنگفتی را متحمل شد و عرصه مد و لباس نیز از این امر مستثنی نبود. 

با توجه به تغییرات ایجاد شده در بازار تولید و مصرف پوشاک به دلیل شیوع کرونا و متعاقب آن کاهش تولید و فروش، تولیدکنندگان بخش پوشاک به شدت متضرر شده‌اند و همین مسئله عمیقاً در استقبال آنها از طرح‌های جدید تأثیرگذار بوده است. در این میان برگزاری جشنواره‌ها در عرصه مد و لباس که بیشتر در قالب حقیقی می‌تواند پاسخگوی نیاز مخاطبان باشد، به سمت برگزاری در قالب مجازی رفته و این نیز صدمات دیگری را متوجه این حوزه کرده است. 

در این میان با سیده‌مرضیه شفاپور (دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس) به گفتگو نشستیم تا از تاثیر کرونا بر عرصه مد و لباس و آنچه در آینده دراین حوزه شاهد خواهیم بود، بگوید.

برگزاری جشنواره‌ها و رویدادهای مختلف در عرصه مد ولباس یکی از راه‌های معرفی طرح‌های جدید طراحان این عرصه به عموم جامعه است. البته باتوجه به شیوع ویروس کرونا برگزاری این رویدادها نیز با تغییراتی همراه بوده است. از برگزاری دهمین جشنواره مد و لباس فجر در بهمن ۹۹ و البته برگزاری مراسم اختتامیه نهمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر که در بهمن ۹۸ برگزار شد، بگویید. 

دقیقا روزی که قرار بود مراسم اختتامیه نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر برگزار شود، با بحران کرونا و دستورالعمل وزارت بهداشتی مبنی بر لغو برگزاری تمام تجمعات روبه‌رو شدیم. در نتیجه برگزاری مراسم اختتامیه لغو شد. سعی بر آن بود تا در شرایط مناسب‌تری مراسم اختتامیه به صورت حضوری برگزار شود که محقق نشد. 

امیدواریم بتوانیم در ۲۴ شهریورماه سال جاری مراسم اختتامیه جشنواره فجر را به صورت مجازی (آنلاین) آن هم با رویکرد هنری برگزار کنیم. لوح تقدیر و جوایز نیز به صورت پست به دست برندگان خواهد رسید.

جلسات برگزاری جشنواره مد و لباس فجر ۹۹ نیز آغاز شده است اما در انتظار دستورالعمل وزارت بهداشت درخصوص این مهم که آیا می‌توانیم به صورت حضوری برگزار کنیم یا خیر، هستیم. تمام کارهایی که لازم است انجام شود، آماده است. اگر پروتکل‌های بهداشتی اجازه دهد، به صورت فیزیکی برگزار می‌کنیم و در غیر این‌صورت مانند سایر جشنواره‌های فجر به صورت آنلاین برگزار خواهد شد. 

با توجه به آنکه حدود دو سال است که موضوع جشنواره فجر را روی مفهوم برنامه‌ریزی کرده‌ایم و طراحی برایمان اهمیت دارد، در حال حاضر چند استان که دارای تنوع اقوام و دوخت و طرح هستند در نظر گرفته شده‌اند و امسال نیز همانند سال‌های گذشته عمل خواهیم کرد. 

به زودی شاهد برگزاری مراسم اختتامیه پنجمین رویداد لباس عاشورایی خواهیم بود. برگزاری این رویداد با هدف ارائه طرح‌های برتر به تولیدکنندگان و عرضه محصولاتی شایسته مراسم عزاداری ابا عبدالله الحسین(ع) صورت می‌گیرد. باتوجه به طرح‌هایی که در این رویداد ارائه می‌شود، چه تغییراتی به لحاظ الگو و البته عناصر طراحی لباس‌های عاشورایی شاهد هستیم؟

از تیرماه سال جاری فراخوانی برای طراحان فعال در عرصه لباس عاشورایی منتشر شد. در این میان تعداد قابل توجهی از آثار به دست ما رسید که در مرحله نهایی داوری ۳۹ اثر مورد قضاوت قرار گرفت. در حوره لباس اجتماعی بانوان و آقایان ۲ لباس منتخب داشتیم و ۲ طرح دیگر نیز حائز تقدیر شناخته شدند. 

در طراحی الگوی لباس‌ها و استفاده از عناصر در لباس عاشورایی شاهد تغییراتی  هستیم که در این میان روایت داستان عاشورا در طراحی‌های دیده می‌شود. استفاده از شعارهای عاشورایی نیز در کارکرد طراحی لباس‌ها درنظر گرفته شده. ضمن آنکه عناصری که در طراحی پوسترهای عاشورایی شاهد هستیم در لباس‌های عاشورایی نیز به کار گرفته شده. 

سلیقه جامعه در این حوزه تغییر کرده است اما مهم آن است که طراحی انجام شده به بازار فروش وارد شود. کار ما ساماندهی طراحی لباس‌های مختلف است. ما سعی داریم در این حوزه درست عمل کنیم و از نظر داوران، طراحی‌های برگزیده و منتخب قابلیت آن‌را دارند که در اجتماع مورد استفاده قرار بگیرند. قطعا مورد حمایت قشر جوان قرار خواهد گرفت. 

باتوجه به آنکه تاکنون شاهد برگزاری پنج دوره از رویداد لباس عاشورایی بودیم، آیا شاهد استقبال جامعه و رسیدن این طرح‌ها به تولید انبوه بوده‌ایم؟

برای رساندن طراحی‌های لباس‌ها به تولید انبوه نیازمند کمک وزارت سمت، اتحادیه پوشاک و فعالان این عرصه هستیم. تاکنون طرح‌های برگزیده و منتخب خیلی موفق نشده‌اند به بازار و تولید انبوه راه پیدا کنند. اما امسال جلسه‌ای با رییس بسیج اصناف داشتیم و آمادگی خود را برای رساندن طرح‌های منتخب به عرصه تولید اعلام کردند. 

این روزها شاهد تاثیرگذاری کرونا بر حوزه‌های مختلف هستیم. این تاثیر در حوزه مد و لباس چگونه بوده؟ از خسارت‌های وارد شده تا تغییراتی که در مد و لباس اتفاق افتاده است، بگویید.

تاثیر کرونا بر مد و لباس زیاد بود. همانطور که می‌دانید طراحی که طرحی برای حوزه مد و لباس در نظر می‌گیرد، به فروش ویژه این طرح در سال، چشم  و امید دارد که شامل فروش شب عید، ایام بهاره، تابستان و ... می‌شود. این درحالی است که شیوع ویروس کرونا با شب عید ما همراه شد. طراحان و تولید کنندگان لباس در شب عید نتوانستند تولیدات خود را به فروش برسانند و کرونا این حوزه را تحت تاثیر قرار دارد. با این وجود خط تولید خود را به تولید ماسک، گان اختصاص دادند. 

هرچند درحال حاضر خسارت مالی که کرونا به حوزه مد و لباس وارد کرد در اختیار ندارم اما تولیدات شب عید و طرح‌های بهاره به فروش نرسید و خسارت هنگفتی وارد کرد. ضمن آنکه با بسته شدن بازارها، تهیه مواد اولیه از پارچه گرفته تا نخ و ... با مشکلاتی روبه رو شد. همچنین طرح‌هایی که با موضوعات مرتبط با فصل تولید شده بودند در انبارها باقی ماند و به بازار ارائه نشد. تمام این موارد ضررهایی است که متوجه مد و لباس شده است.

طراحان ما به سمتی حرکت می‌کنند که با این بیماری کنار بیایند و زندگی روال عادی را بگذرانند. در این میان ابتکارهایی نیز انجام شده. طرح بوتیک سیار ایجاد شده تا متقاضیان لباس به جای آنکه به فضاهای بازار بیایند و تجمع ایجاد شود، این بوتیک سیار، سفارشات را به در خانه‌ها می‌برد و از رفت و آمدها کاسته است. درعین حال فروش آنلاین و استارت آپ‌ها در حال گسترش هستند. 

در حوزه طراحی لباس‌ها نیز شاهد تاثیر کرونا هستیم، علاوه بر ماسک‌هایی که با طراحی‌های ایرانی و گلدوزی ارائه شده‌اند یکی از طراحان ما، چادری طراحی کرده که مناسب با شرایط شیوع ویروس کروناست. این چادر دارای الیاف نانو است که از انتشار آلودگی‌ها جلوگیری می‌کند. همچنین در طراحی چادر از ماسک گرفته تا امکاناتی که برای نگهداری موبایل و کیف است در نظر گرفته شده تا کمتر با ویروس ارتباط داشته باشد.

در پوشش مانتو‌ها و روسری‌ها نیز چنین امکاناتی در حال طراحی است. طراحان ما همسو با موضوعات مختلف روز، طرح‌های به‌روز خلق می‌کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز