خبرگزاری کار ایران

سفیر گرجستان در ایران:

ایران سرزمین دوم گرجیان/ آماده آغاز کار مرمت در قبرستان مسیحی دولاب تهران هستیم

asdasd
کد خبر : ۸۲۱۸۷۵

چاخواشویلی، تفاهم نامه همکاری‌های علمی، آموزشی و پژوهشی میان پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و دانشگاه دولتی ایلیا گرجستان را دارای نتایج خوبی دانست و تصریح کرد: قبرستان مسیحی دولاب تهران برای گرجی‌ها حائز اهمیت است زیرا افرادی که در این گورستان دفن شده‌اند ایران را سرزمین دوم خود دانسته و اینجا زندگی را بدرود گفته‌اند.

به گزارش ایلنا، یوسب چاخواشویلی (سفیر گرجستان در ایران) در مراسم رونمایی از کتاب «گرجیان در قبرستان مسیحی دولاب تهران» با اشاره به همکاری بین گرجستان و پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، گفت: در ادامه این همکاری‌ها کتاب «گرجیان در قبرستان مسیحی دولاب تهران» توسط انتشارات دانشگاه دولتی ایلیا چاپ و منتشر شده است.

او با اشاره به پیشینه تاریخ زندگی گرجیان در ایران گفت: بعد از فروپاشی روسیه تزاری، در مدت زمان جنگ جهانی اول کشوری مستقل به نام گرجستان ایجاد و استقلال آن توسط رهبران آن اعلام شد.

وی با اشاره به این نکته که در این زمان ایران جزو اولین کشورهایی بود که استقلال گرجستان را به رسمیت شناخت افزود: اما متأسفانه این استقلال زیاد به طول نینجامید و کمونیست‌ها و ارتش سرخ با تجاور به گرجستان استقلال این کشور را گرفتند و در این شرایط هیچ کسی در دنیا حاضر نبود به ملل قفقاز جنوبی کمک کند.

سفیر گرجستان در ایران با اشاره به این نکته که در این شرایط اشراف و اعیان گرجستان از ترس کشته شدن مجبور به ترک کشور شدند، گفت: برخی از این افراد به فرانسته برخی به لهستان و عده کمی نیز به ایران آمدند و زندگی در اینجا را انتخاب کردند.

او در ادامه با اشاره به تفاهم نامه همکاری‌های علمی، آموزشی و پژوهشی که میان پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و دانشگاه دولتی ایلیا گرجستان پیش از این به امضا رسیده، گفت: این تفاهم نامه نتایج خوبی به همراه خواهد داشت.

چاخواشویلی این همکاری را نشان گسترش فعالیت‌های مشترک میان ایران و گرجستان دانست و افزود: قبرستان مسیحیان دولاب برای گرجی‌ها خیلی مهم است زیرا افرادی که در این گورستان دفن شده‌اند ایران را سرزمین دوم خود دانسته و اینجا زندگی را بدرود گفته‌اند.

او با اشاره به مشترکات فرهنگی و روابط سیاسی و اقتصادی ایران و گرجستان از زمان هخامنشیان تصریح کرد: وجود این مناسبات بر آثار معماری گرجستان تأثیر گذاشته است.

وی تصریح کرد: در صورت توافق طرف ایرانی آماده هستیم بهار سال آینده کار مرمت در قبرستان مسیحی دولاب تهران را آغاز کنیم.

سفیر گرجستان در ایران در پایان از جمهوری اسلامی ایران برای به رسمیت شناختن جمهوری گرجستان قدردانی کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز