خبرگزاری کار ایران

اسماعیل خلج:

پس از پیروزی انقلاب هم در تئاتر و تلویزیون فعال بودم/«جمعه‌کشی» تاریخ انقضا ندارد

asdasd
کد خبر : ۸۱۴۱۴۲

نشست رسانه‌ای نمایش «جمعه کُشی» به کارگردانی و نویسندگی اسماعیل خلج در تماشاخانه سنگلج برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست رسانه‌ای نمایش «جمعه کُشی» به کارگردانی و نویسندگی اسماعیل خلج در تماشاخانه سنگلج برگزار شد. این نمایش قرار است از یک‌شنبه، هفتم مهر اجرایش را در این تماشاخانه آغاز کند. بازیگران آن اسماعیل خلج، علی فتحعلی، مسعود رحیم‌پور، علی خازنی، افشین زارعی، محمدرضا خسرویان و محمود حسینی هستند.

اسماعیل خلج (کارگردان و نویسنده) در در این نشست خبری با بیان اینکه «من در سال ۱۳۵۳ نمایشنامه «جمعه کشی» را نوشته و به اجرا در آوردم و تا پایان سال ۱۳۵۶ در رپرتوآر کارگاه نمایش هر هفته اجرا می‌شد.» گفت: گرچه پنجاه سال از نگارش نمایشنامه می‌گذرد اما بازیگران کار را بازی می‌کنند اذعان دارند خیلی از دیالوگ‌ها امروزی است و در جنوب تهران فراوان با همین الفاظ و لفظ‌ها استعمال می‌شود. در آن سال‌ها با تمرینات زیاد و فرصت زیادی که داشتیم، بازیگران خود نقش‌هایشان را کشف کردند، منتها الان تنها یک ماه تمرین کردیم و بازیگران هم جدید هستند.

خلج ادامه داد: این کاری که امروز عرضه می‌کنیم کاری نیست که سال ۵۳ نوشتم، بلکه یک کار جدید با نگاه تازه است، بدون اینکه هیچ نوستالژی نسبت به قدیم داشته باشم و هر جا که لازم بود در متن حذف و یک چیزهایی هم اضافه شد و یک اجرای جدید و قابل قبول برای امروز و پیشرو است.

او با اشاره به اینکه «وقتی ما یک نمایش را عرضه می‌کنیم و عنوانی برای مخاطبان آن قائل نمی‌شویم، یعنی همه نوع گروه سنی و مخاطبی می‌توانند کار را ببینند و باید کاری کنیم همه افراد دست پُر از سالن بیرون بروند» گفت: داستان نمایش از این قرار است که یک روز جمعه چند نفر دوست دور هم جمع هستند و جمعه‌شان را می‌گذرانند.

خلج خاطرنشان کرد: دیالوگ‌های جنوب شهری که در این نمایش هست، اغلب گفتارهایی هست که احتمالا تماشاگر آنها را شنیده است.

این نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر با اشاره به اینکه بعد از انقلاب چندین کار در تئاتر شهر بر صحنه داشته و چندین تله تئاتر برای تلویزیون کار کرده است، گفت: اینطور نبوده که از وقتی انقلاب شده باشد، کار نکرده باشم و الان بخواهم کاری روی صحنه ببرم.

خلج با تاکید بر اینکه کارهایی که عموما ما از گذشته‌های دور به صحنه می‌بریم، تاریخ انقضاء ندارد و اینطور نیست که کهنه شده باشد، گفت: مگر ما اگر کاری از ایبسن یا شکسپیر اجرا کنیم معنی‌اش این است که کاری سیصد یا صد ساله پیش را به اجرا می‌بریم؟

او تصریح کرد: این کارها تاریخ انقضا ندارد و مسائلی که در آن‌ها مطرح می‌شود همان چیزهایی است که امروز هم در جامعه می‌توان آنها را مطرح کرد.

خلج با اشاره به اینکه جمعه‌کشی اتفاقا از بی‌زمان‌ترین نمایش‌های اوست، یادآور شد: یعنی ابدا زمان در آن تأثیر ندارد. بنابراین اینطور نیست که من ناتوان در نگارش کارهای جدید داشته باشم بلکه در حال حاضر در حال نگارش کارهای جدیدی هستم که وقتم را پر کرده و فرصت دیگری ندارم و تمام وقتم روی تحقیقی است که در حال اتمام است.

در این نشست همچنین مسعود رحیم‌پور و علی فتحعلی (بازیگران) و مجید گیاهچی (مجری طرح و برنامه) نیز از اسماعیل خلج، تئاتر او و تجربه همکاری با این کارگردان و نمایشنامه‌نویس گفتند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز