خبرگزاری کار ایران

معاون فرهنگی سفارت اتریش در پاسخ به ایلنا مطرح کرد:

چالش اصلی گردشگری دماوند در حوزه گردشگری پایدار و محیط زیست است

asdasd
کد خبر : ۸۱۱۱۷۶

نشست سمپوزیوم بین‌المللی گردشگری پایدار با محوریت طبیعت‌گردی، ظهر امروز با حضور معاون فرهنگی سفارت اتریش، رئیس دانشگاه علم و فرهنگ و دبیر علمی سمپوزیوم در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدسعید هاشمی (رئیس دانشگاه علم و فرهنگ) با اشاره به تعاملاتی که بین ایران و اتریش در زمینه گردشگری طبیعی ایجاد شده است، گفت: اتریش دارای دغدغه‌های متعددی در حوزه طبیعت‌گردی از این رو سمپوزیوم گردشگری دماوند را با اتریش برگزار کردیم و معتقد هستیم این مهم فرصت مناسبی برای تبادل تجربه و دانش بین ایران و اتریش خواهد بود.

او ادامه داد: در حوزه طبیعت‌گردی چگونگی زندگی محلی، توجه به فرهنگ بومی، گردشگری پایدار با محوریت اکوتوریسم را مدنظر قرار داده‌ایم چراکه معتقد هستیم گردشگری پایدار سبب تقویت خرده‌ فرهنگ‌ها می‌شود. همچنین فرصت مناسبی برای آموزش جوامع محلی فراهم می‌کند. تمام این امور توسعه محیط زیست را در کشور به همراه خواهد داشت.

هاشمی با اشاره به برگزاری سمپوزیوم بین‌المللی گردشگری پایدار با محوریت طبیعت‌گردی در 3 و 4 مهر ماه گفت: این سمپوزیوم با برگزاری کارگاه‌های علمی و تخصصی که توسط اساتید ایرانی و اتریشی اجرا می‌شود، همراه خواهد بود. در عین حال نمایشگاه جنبی در حوزه صنایع دستی مرتبط با گردشگری در 40 غرفه اجرا می‌شود که از استانهای مختلف در آن حضور خواهند داشت.

او همچنین از برگزاری جشنواره دانشجویی فرهنگ ملل در حاشیه این سمپوزیوم خبر داد و گفت: دانشجویایی از 18 کشور از جمله لبنان، سومالی، الجزایر و سایر کشورهای آسیایی و کشورهای همسایه در این جشنواره شرکت خواهند کرد.

به گفته رئیس دانشگاه علم و فرهنگ، دانشگاه IMC در اتریش یکی از دانشگاه‌هایی است که به عنوان پارتنر ما در اتریش فعالیت می‌کند و تعاملات فرهنگی و هنری ایران و اتریش را بیش از گذشته رقم می‌زند. در این راستا سعی بر آن است تا با حضور اساتیدی از این دانشگاه در حوزه گردشگری گام‌های جدیدی برای تعاملات بین ایران و اتریش برداشته شود. ضمن آنکه در روز 4 مهر ماه تفاهم‌نامه و قراردادی در حوزه گردشگری بین دو وزارتخانه گردشگری ایران و اتریش منعقد خواهد شد.

الکساندر ریگر (معاون فرهنگی سفارت اتریش) در ادامه این نشست با اشاره به اهداف سفارت اتریش از برگزاری این سمپوزیوم گفت: در سال گذشته اولین نمایشگاه اتریش در سمپوزیوم دماوند برگزار شد و یکی از بزرگترین باشگاه‌های کوهنوردی اتریش در این نمایشگاه به همراه فعالان حوزه گردشگری اتریش حضور یافت. آنجا به این مهم پی بردیم که می‌توانیم در حوزه گردشگری ورود کنیم. با توجه به آنکه اتریش و ایران در حوزه گردشگری تشابهات زیادی دارند و اتریش در دو حوزه گردشگری فرهنگی و طبیعت‌گردی پیش‌رو است، ایران نیز می‌تواند در حوزه طبیعت‌گردی از تجربیات اتریش بهره‌مند شود.

او ادامه داد: اتریش تا 40 سال پیش در حوزه طبیعت‌گردی به خصوص گردشگری زمستان اشتباهات زیادی را مرتکب شد چنانکه به دلیل تعداد زیاد گردشگران آسیب‌های فرهنگی و محیط زیستی متعددی را متحمل شدیم اما سعی کردیم این امر را کنترل کنیم چرا که شاهد آلوده شدن منابع آبی در مناطق کوهستانی اتریش بودیم. بنابراین در صدد کنترل تعداد گردشگران و سطح کیفی حضور آنها بر آمدیم.

ریگر خاطرنشان کرد: آنچه در حوزه گردشگری اهمیت دارد آن است که یک گردشگر بعد از یک بار سفر مجددا آن مقصد را برای بار دوم و سوم هم انتخاب کند و مبلغی برای حضور گردشگران دیگر باشد. ایران می‌تواند در این خصوص از تجربیات اتریش بهره‌مند شود.

معاون فرهنگی سفارت اتریش در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا، مبنی بر ارزیابی وضعیت گردشگری که امروز در قله دماوند شاهد هستیم، گفت: دماوند به عنوان نماد کوهستان‌های ایران برای ما بسیار مهم است. نباید فراموش کرد که بیشتر کوه‌های ایران از نظر تکنیکی صعود آسانی دارند. از این رو برای جذب گردشگر می‌تواند نقطه مثبتی در نظر گرفته شود. در دماوند به لحاظ امکانات طبیعی منطقه برای جذب گردشگر مهیاست اما شاهد مشکلاتی در حوزه گردشگری پایدار و توجه به محیط زیست هستیم.

او با تاکید بر آنکه تمام این موارد باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: زیرساخت‌های گردشگری مرتبط با محیط زیست باید در دماوند مورد توجه قرار گیرد و استانداردها را بر اساس استانداردهای جهانی تعریف کنید. نباید فراموش کرد که ایران قصد دارد دماوند را به عنوان یکی از میراث‌های جهانی خود و یونسکو ثبت کند که هدف بسیار خوبی است اما باید در حوزه حفظ استانداردهای محیط زیست و گردشگری پایدار نیز تلاش‌های لازم را انجام دهد و همسو با استانداردهای جهانی پیش برود.

او ادامه داد: در حوزه انواع اقامتگاه‌هایی که باید در اطراف دماوند شکر گیرد بهتر است متخصصین پاسخگو باشند اما به عنوان یک گردشگر معتقد هستم بازیافت فاضلاب و نوع دفع زباله در دماوند باید مورد توجه قرار گیرد تا به سطوح استانداردهای بین‌المللی نزدیکتر شویم با این وجود سرویس‌دهی به گردشگران و همراهی آنها و نوع پذیرایی بسیار خوب است. هرچند ممکن است مشکلاتی وجود داشته باشد.

ریگر در ادامه به حضور اساتید و کوهنوردان اتریشی در ایران اشاره کرده و گفت: روابط بین دو کشور فقط از طریق سفارتخانه‌ها و دیپلماتها اتفاق نمی‌افتد بلکه از طریق گردشگران و تبادل دانشجو و اساتید نیز محقق می‌شود. چنانکه سال گذشته شاهد عقد قرارداد همکاری بین فدراسیون کوهنوردی ایران و نیچرفرند اتریش که یکی از باسابقه‌ترین باشگاه‌های کوهنوردی است، بودیم که در پی آن برنامه‌های آموزشی توسط اساتید کوهنوردی اتریش در ایران برگزار شد.

وی درباره تاثیری که تحریم‌ها بر حضور گردشگران اتریشی در ایران می‌تواند داشته باشد، گفت: تبادل اساتید و گردشگر بخش‌هایی هستند که توسط تحریم‌ها تحت تاثیر قرار نگرفته‌اند و ما هیچ مشکلی در این حوزه نداریم. ضمن آنکه چندی پیش با مسئولانی از پنج کشور دیگر از اتحادیه اروپا مسیرهای دیگر از طبیعت‌گردی ایران را دیدیم و سال آینده نیز به علم‌کوه خواهیم رفت. در واقع کوه بهانه‌ای برای سفر به یک منطقه است. ما قصد داریم با فرهنگ و مردم بخش‌های مختلف ایران آشنا شویم و آن را معرفی کنیم. اگر گردشگران به یک منطقه سفر کنند قطعا با بخش‌ها و جوانب مختلف گردشگری آن منطقه به لحاظ فرهنگ، آداب و رسوم، میراث فرهنگی و غیره نیز آشنا خواهند شد. همکاریهای راهبردی ایران و اتریش در راستای تشکیل کارگروه‌های مشترک ادامه خواهد داشت و در سمپوزیوم پیش‌رو اساتیدی از اتریش برای حضور در دو کارگروه آب، محیط زیست و گردشگری به ایران سفر خواهند کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز