خبرگزاری کار ایران

مونسان در نشست با رئیس و اعضای اتاق بازرگانی ایران خبر داد:

نگاه دولت و مجلس به حوزه گردشگری مثبت است/ در دو سال گذشته ۴۵۰۰ موافقت اصولی صادر شده است

asdasd
کد خبر : ۸۰۵۸۸۷

سرپرست وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با تشریح مأموریت‌های سه‌گانه این وزارتخانه، از صنایع‌دستی و میراث‌فرهنگی به‌عنوان دو بال برای پرواز گردشگری نام برد و خواستار تقویت ورود بخش خصوصی در این حوزه شد.

به گزارش ایلنا، علی‌اصغر مونسان (سرپرست وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی)، امروز دوشنبه ۱۱ شهریور، در نشست با رئیس و اعضای اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اهمیت گردشگری در دنیا گفت: گردشگری امروز اقتصاد سوم جهان است و روند روبه‌رشد آن ادامه دارد و با توجه به بالا رفتن سهم هوشمندسازی در کسب‌و‌کارها پیش‌بینی می‌شود که بسیاری از این کسب و کارها دچار تغییرات زیادی خواهد شد و برخی از مشاغل فیزیکی از بین می‌رود و در این میان تنها بخشی که تغییر نخواهد کرد، حوزه گردشگری است از این رو کشورهای مختلف خصوصاً کشورهای در حال رشد، گردشگری را یک مسیر میان‌بر می‌دانند.

او در ادامه گفت: در حوزه گردشگری شاهد ورود سرمایه‌های خرد و بالا هستیم که در کنار هم در این حوزه حضور دارند و این یکی از ویژگی‌های گردشگری است. در کنار آن نیز ارزش افزوده‌ای که گردشگری ایجاد می‌کند در کنار صنایع‌دستی که به گردشگری متصل است این ارزش افزوده بسیار بالاست.

مونسان افزود: این در حالی است که به ازای هر ۱۱ شغل، یک شغل به حوزه گردشگری مربوط است و در کنار همه این‌ها، ابعاد فرهنگی گردشگری نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و بهترین محل برای معرفی ابعاد فرهنگی در کشور است.

مونسان گفت: عمده دستگاه‌های اجرایی یا کار فرهنگی می‌کنند یا ابعاد اقتصادی دارند اما وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هم ابعاد اقتصادی و هم ابعاد فرهنگی و اجتماعی دارد.

سرپرست وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: در حوزه میراث‌فرهنگی شاهد حجم بالایی از آثار فرهنگی تاریخی و میراث‌فرهنگی ملموس و ناملموس هستیم و در حوزه صنایع‌دستی نیز در کنار اشتغال و کارآفرینی ابعاد اجتماعی نیز دارد و شاهد حضور جوانان نیز در این حوزه هستیم و به اعتقاد من میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی دو بال پرواز گردشگری هستند.

ایران کشوری تاریخی و سرشار از آثار طبیعی

این مقام مسئول در ادامه گفت: خوشبختانه کشوری تاریخی هستیم و دارای آثار متعدد فرهنگی‌تاریخی هستیم و در کنار آن، در حوزه طبیعی نیز دارای ظرفیت‌های بی‌نظیری هستیم، ضمن این‌که آداب و رسوم و فرهنگ و سنن ایرانی نیز از ظرفیت‌های بالایی برخوردار است و این ظرفیت‌ها در کنار هزاران جاذبه گردشگری به ما این نکته را یادآوری می‌کند که حتما باید موضوع گردشگری را به‌طور جدی دنبال کنیم تا گردشگری به عنوان یک اقتصاد نوظهور در کنار نفت مورد توجه قرار گیرد.

او در ادامه با اشاره به اهمیت توجه به حوزه گردشگری یادآور شد: رفع مشکل اشتغال در کشور را باید در حوزه خدمات جست‌وجو کرد و در بخش خدمات مهم‌ترین حوزه، گردشگری است که باید به‌عنوان یک اقتصاد جدید به آن توجه بیش از پیش کرد.

مونسان ادامه داد: امید داریم با تبدیل وضعیت سازمان میراث‌فرهنگی به وزارت حمایت‌ها بیشتر شود و در این میان از حضور بخش خصوصی استقبال می‌کنیم و از بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران برای حضور هرچه بیشتر و بهتر در این حوزه دعوت می‌کنیم.

۲۰۰ هزار میلیارد تومان حجم سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری

او در ادامه گفت: ۲۰۰ هزار میلیارد تومان حجم سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری است و بخشی از سرمایه‌گذاران افرادی هستند که سرمایه‌گذاری مجدد انجام می‌دهند و پروژه‌های جدید را آغاز کرده‌اند، در دو سال گذشته ۴۵۰۰ موافقت اصولی صادر شده است و با این روند اعتقاد دارم، گردشگری اولویت اول و دوم اقتصادی در کشور شناخته خواهد شد.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید در ادامه گفت: دولت بر حمایت از سرمایه‌گذاران و فعالان حوزه گردشگری تأکید دارد، مصوبات بسیار خوبی را دولت داشته است که آخرین مصوبه دولت معافیت تجهیزات گردشگری از پرداخت عوارض گمرکی بود. ضمن این‌که از طریق صندوق توسعه ملی و سایر محل‌های اعتباری، تسهیلاتی را برای سرمایه گذاران و فعالان اعطا شده است.

نگاه مثبت دولت و مجلس به حوزه گردشگری

او در ادامه با اشاره به سند چشم‌انداز ۲۰ ساله نظام که بر اساس آن باید تا سال ۱۴۰۴ به عدد جذب ۲۰ میلیون گردشگر خارجی در سال برسیم، افزود: خوشبختانه نگاه دولت و مجلس به حوزه گردشگری مثبت است و این نگاه تقویت شده و با این نگاه مثبت به طور حتم به ۲۰ میلیون گرشگر خارجی دست خواهیم بافت.

سرپرست وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: حدود یک‌میلیون سایت تاریخی در کشور داریم، ۳۴ هزار اثر را ثبت کردیم و ۲۴ اثر نیز ثبت جهانی شده اند که مرمت، صیانت و حفاظت از این آثار با اعتبارات سازمان یا وزارت میراث‌فرهنگی امکان‌پذیر نبود بنابراین با استفاده از راهکارهای قانونی با مشارکت بخش خصوصی حق بهره‌برداری از این بناهای تاریخی برون سپاری شد و کار مرمت و احیای آن‌ها احیا شد و کسب و کارهای جدیدی شکل گرفته و موجب ایجاد اشتغال شده است.

استقبال گردشگران از بوتیک‌هتل‌ها

مونسان افزود: بوتیک‌هتل‌ها یکی دیگر از اقدامات جدید در حوزه گردشگری و میراث‌فرهنگی است و برخی از بناهای تاریخی در حال تبدیل شدن به بوتیک‌هتل است، گردشگر همواره به‌دنبال تنوع و رویداد جدید است و از آنجایی که گردشگران در سفرهای خود در هتل‌های زیادی اقامت داشته‌اند، شکل جدیدی از هتل یعنی بوتیک‌هتل مورد توجه گردشگران قرار گرفته است.

او در ادامه گفت: ما نیاز به تقویت زیرساخت‌های گردشگری داریم چراکه با استانداردهای جهانی فاصله داریم، از این رو بر اساس برنامه ریزی ها موضوعی به نام بوم‌گردی‌ها را در دستور کار قرار دادیم و با حمایت های تسهیلاتی با کارمزد ۴ و ۶ درصدی، شاهد رونق بومگردی‌ها در روستاها هستیم و اقتصاد کوچکی را در روستا شکل داد و نه تنها باعث جلوگیری از مهاجرت روستاییان شد بلکه به مهاجرت معکوس نیز کمک کرد و از طرفی مورد استقبال گردشگران قرار گرفت و در کنار همه این‌ها، به تدوین بسته‌های ارزان قیمت سفر نیز کمک کرد.

سرپرست وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در ادامه صحبت‌های خود گفت: موضوع حضور نماینده بخش خصوصی در شورای عالی میراث‌فرهنگی و گردشگری نیز که در این جلسه مطرح شد، مورد استقبال اینجانب است و این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

هموار شدن مسیر صدور مجوزها در میراث‌فرهنگی

مونسان در ادامه با بیان این‌که حوزه گردشگری یک حوزه فرابخشی است، افزود: در این خصوص نیازمند همکاری‌های سایر دستگاه‌ها هستیم و در این خصوص برای صدور هرچه بهتر مجوزها سعی کردیم بر اساس تفاهم‌نامه‌هایی که با سایر دستگاه‌های منعقد می‌کنیم این مسیر را هموار کنیم، خیلی تلاش کرده‌ایم که مسیر را هموار کنیم و صدور مجوز ها از ۱۶ ماه به یک ماه کاهش پیدا کرده و صدور مجوزها الکترونیک شده است و به خاطر همین اقدامات سه سال است که سازمان میراث فرهنگی در جشنواره شهید رجایی به عنوان دستگاه برتر انتخاب می‌شود.

او افزود: محصولات گردشگری ما متنوع شده و داریم تلاش می‌کنیم تمام بخش‌هایی که ظرفیت‌های برای گردشگری دارد آن را دنبال می‌کنیم، پروژه‌هایی را در بخش‌های مختلف داریم که حتی از ظرفیت‌هایی مانند کشاورزی نیز استفاده کردیم در این خصوص با وزیر جهاد کشاورزی مذاکره کردیم و به زودی تفاهم‌نامه‌ای را با این وزارت‌خانه امضا می‌کنیم تا از ظرفیت های کشاورزی نیز در حوزه گردشگری استفاده کنیم.

تهیه سند توسعه گردشگری و سند برنامه اقدام ملی

سرپرست وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: سند توسعه گردشگری به زودی به صحن دولت خواهد آمد و تصویب می‌شود، ضمن این که سند برنامه اقدام ملی را نیز در دست تهیه داریم که مسیر را برای ما مشخص می‌کند.

او در ادامه  به موضوع تبلیغات در حوزه گردشگری اشاره کرد و اضافه کرد: در این خصوص ۱۵ کشور را مورد بررسی قرار دادیم، از حدود ۱.۷ دلار تا ۴ دلار برای هر گردشگر در این کشورها هزینه می‌شود اما در کشور ما برای جذب هر گردشگر خارجی ۳ سنت است، امیدواریم در ساختار جدید این موضوع تقویت شود. امروزه با پروژه ایران هراسی روبه‌رو هستیم که باید بتوانیم با برنامه ریزی، معرفی و تبلیغات مناسب با جذب گردشگران بیشتر با این پروژه مقابله کنیم و چهره زیبای ایران را به دنیا معرفی کنیم.

سرپرست وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در ادامه با اشاره به تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان افزود: در این خصوص پیش‌بینی‌هایی را از قبل داشتیم از این رو روی بازارهای جدید کار کردیم و توانستیم با عمان لغو روادید یک‌طرفه انجام دادیم که شاهد افزایش ورود گردشگران عمانی خصوصا گردشگران سلامت از این کشور هستیم. در کنار عمان، روی لغو روادید با چین کار کردیم که با توجه به ۱۵۰ میلیون گردشگر خروجی چین در سال، امیدواریم بتوانیم در مرحله اول یک‌میلیون و در مرحله بعد ۲میلیون گردشگر چینی را جذب کنیم. در کنار این دو اقدام باید عدم درج مهر در گذرنامه ها را نیز در دستور کار قرار دادیم.

آموزش ۳۷هزار نفر در حوزه گردشگری

او به موضوع آموزش نیز اشاره کرد و افزود: سال گذشته ۳۷هزار نفر را آموزش دادیم که البته با توجه به پراکندگی این آموزش ها، معاونت گردشگری طرح جامعی را در این خصوص دنبال می‌کند.

مونسان در ادامه با اشاره به توزیع ثروت در حوزه گردشگری افزود: غرب کشور دارای جاذبه‌های بی‌نظیر است که موضوع معرفی جاذبه‌های گردشگری غرب کشور در دستور کار قرار گرفت و آمارهای ورود گردشگر به استان‌هایی مانند کردستان رشد کرده است.

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به برنامه های وزارت میراث فرهنگی در حوزه صنایع دستی افزود: موضوع طرح تجاری سازی را آغاز کردیم و در این میان موضوعاتی مانند بسته بندی بسیار مورد توجه قرار گرفته است که روز به روز نیز ارتقا پیدا می‌کند و از فله فروشی جلوگیری شده است.

مونسان گفت: با ورود استارت آپ‌ها، طراحی‌های جدید در صنایع دستی وارد شده است و طرح‌ها روزآمد و مورد اقبال و سلیقه مشتری قرار گرفته است که به مارکتینگ صنایع دستی کمک کرده است.

او افزود: کاربردی کردن صنایع دستی و تقویت حضور صنایع دستی در زندگی روزمره یکی دیگر از اقدامات ما در حوزه صنایع دستی  است، در رستوران‌های ما استفاده از ظروف صنایع دستی مورد استقبال واقع شده است و این روند به زندگی روزمره مردم نیز وارد خواهد شد.

کرسی‌های گردشگری در اتاق بازرگانی تقویت شود

مونسان در ادامه با اشاره به اهمیت گردشگری و نقش آن در اقتصاد افزود: درخواست من از رئیس اتاق بازرگانی این است که کرسی‌های مرتبط با گردشگری در اتاق بازرگانی تقویت شود و بخش خصوصی این موضوع را جدی بگیرد تا زمینه ارتقای گردشگری بیش از پیش فراهم شود.

ولی تیموری (معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی) نیز در این نشست در سخنانی گفت: ناشناخته بودن گردشگری و تصویر غیر واقعی از ایران مهمترین چالش ما در حوزه گردشگری به شمار می‌رفت که در این خصوص برنامه ریزی‌هایی برا معرفی هرچه بهتر ایران و جذب بیشتر گردشگر در دستور کار قرار گرفت.

او افزود: در همین ارتباط برنامه‌ریزی‌هایی را برای جذب گردشگران بیشتر خصوصا در حوزه کشورهای منطقه ای آغاز کردیم و این سیاست ها کمکمان کرد و شاهد افزایش ورود گردشگران خارجی به کشور هستیم.

معاون گردشگری ادامه داد: این در حالی است که متوسط اقامت گردشگران خارجی نیز ۴.۹ روز است که نشان‌دهنده افزایش تمایل گردشگران برای حضور بیشتر در ایران است.

تیموری ادامه داد: استقرار ۵ جدول از ۱۰ جدول حساب های اقماری گردشگری نیز یکی دیگر از اقدامات ما در حوزه گردشگری در یکی دوسال اخیر است و امسال در هفته گردشگری، فاز اول برند ملی گردشگری رونمایی و افتتاح خواهد شد.

معاون گردشگری کشور اضافه کرد: تدوین برنامه ملی توسعه گردشگری نیز یکی دیگر از اقدامات است که آخرین برنامه آن سال ۸۰ آغاز شده است و افق ۱۵ ساله آن ه پایان رسیده بود، مجددا نوشته شده و افق دوم آن آغاز شده است، ضمن این که شیوه نامه همکاری و استفاده از ظرفیت های بخش کشاورزی در حوزه گردشگری نیز تدوین شده است و این موضوع که به تازگی مورد مذاکره با وزارت جهادکشاورزی قرار گرفته، اجرایی شده است.

پویا محمودیان (معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی) نیز در این نشست در سخنانی گفت: سال ۹۷، بدون احتساب فرش، صادرات چمدانی و زیورآلات با صادرات ۲۸۹ میلیون دلار پشت سر گذاشتیم.

او افزود: این در حالی است که بخشی از صادرات صنایع دستی به صورت چمدانی است و در این خصوص نیز شاهد صادرات میلیون دلاری صنایع دستی هستیم.

حسین اربابی (معاون سرمایه گذاری، حقوقی، مجلس و امور استان‌های وزارت میراث فرهنگی) نیز در این نشست گفت: در خصوص حمایت از بخش خصوصی در ایجاد تاسیسات گردشگری، در یک سال گذشته بیش از ۵ هزار میلیارد تومان تقاضا شده است که عمدا دریافت شده است.

او افزود: خانه سرهنگ ایرج به استارت آپ ها واگذار شده و در حال حاضر استارت آپ‌ها در محل این خانه تاریخی در حال فعالیت هستند.

محمدحسن طالبیان (معاون میراث فرهنگی کشور) نیز در این نشست گفت: اقدامات بسیار خوبی در حوزه میراث فرهنگی صورت گرفته است به عنوان مثال در دو سال گذشته ۹۶ موزه احداث شده و نیمی از آن‌ها توسط بخش خصوصی است.

او افزود: بیش از ۴ هزار پروژه حفاظت و مرمت در حال انجام است که بیش از ۳هزار پروژه توسط بخش خصوصی در حال انجام است.

طالبیان افزود: در کشور کمتر از ۲درصد تخریب عمدی آثار فرهنگی را داریم، ضمن این که رویکرد ما در ثبت جهانی تفاوت کرده و به صورت محوری و زنجیره ای ثبت های جهانی را دنبال می‌کنیم تا شاهد ثبت جهانی تعداد و وسعت بیشتری از آثار فرهنگی تاریخی باشیم.

یک‌میلیارد و ۲۰۰‌میلیون گردشگر سالیانه در دنیا

غلامحسین شافعی (رئیس اتاق بازرگانی ایران) نیز در این نشست با اشاره به اهمیت صنعت گردشگری از نظر اقتصادی و اجتماعی گفت: صنعت گردشگری امروز در دنیا از اهمیت ویژه ای برخوردار است، در کشور ما نیز گردشگری دارای ابعاد فرهنگی و نیز ابعاد اقتصادی است.

او افزود: بر اساس آمارهای ارائه شده حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون نفر در سال در دنیا گردشگر هستند که با توجه به جاذبه‌های بی نظیر گردشگری و آثار فرهگی تاریخی بی نظیر در کشور، باید بتوانیم سهم بیشتری از گردشگری به دست آوریم.

شافعی ادامه داد: تقویت حضور بخش خصوصی در حوزه گردشگری، استفاده از نظرات مشاوره ای بخش خصوصی، تسهیلات ویژه برای حضور هرچه بهتر بخش خصوصی و حضور نماینده بخش خصوصی در شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری از مهمترین درخواست های اتاق بازرگانی ایران است که امیدواریم مورد توجه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قرار گیرد.

رئیس کمیسیون گردشگری و صنایع وابسته اتاق بازرگانی ایران نیز در این نشست در سخنانی گفت: یکی از موضوعاتی که می تواند به تسهیل گردشگری در کشور کمک کند، مقررات زدایی و کاهش بروکراسی اداری است از این رو یکی از مهمترین موضوعاتی که در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باید به آن توجه شود، ایجاد نهضت مقررات زدایی باید باشد.

عبدالملکی (رئیس کمیسیون گردشگری و صنایع وابسته اتاق بازرگانی ایران) نیز در این نشست با اشاره به اهمیت گردشگری گفت: در ابلاغ بیانیه گام دوم انقلاب توسط رهبری موضوع اقتصاد مورد توجه قرار گرفته و با توجه به این که معضل اقتصاد ما وابستگی آن به نفت است، گام دوم انقلاب بر اقتصاد مقاومتی تأکید دارد که در حوزه اقتصاد مقاومتی یکی از مهمترین حوزه ها صنعت گردشگری است که این اقتصاد امیدبخش  و تاثیرگذار ترین نسخه برای اقتصاد کشور است.

او گفت: گردشگری باید با یک گفتمان مشترک در میان آحاد جامعه و در میان نخبگان تبدیل شود.

 عبدالملکی افزود: برنامه ریزی‌های جدید در حوزه گردشگری، معرفی هرچه بهتر اماکن فرهنگی تاریخی و گردشگری،  مطالعه و حفاظت از مرمت آثار فرهنگی تاریخی در حال تخریب، تلاش برای معرفی قطب‌های جدید گردشگری، تسریع در طرح دو روزه شدن تعطیلات کشور، تلاش در جهت حذف مقررات دست و پاگیر، تلاش برای توسعه و رونق گردشگری ورزشی، سلامت، مذهبی و...، به‌کارگیری مدیران جوان و نخبه، تعیین نماینده مشخص از بخش خصوصی و برگزاری نشست هر سه ماه یک بار و ... از مهم‌ترین پیشنهادهای اتاق بازرگانی به وزارت میراث فرهنگی است.

او افزود: اتاق بازرگانی را به عنوان یک بازوی توانمند در کنار وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بدانید.

در این نشست همچنین برخی از اعضای اتاق بازرگانی ایران و روسای اتاق‌های بازرگانی استان‌های مختلف به بیان دیدگاه ها و نظرات خود پرداختند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز