خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

آخرین وضعیت دخمه زرتشتیان/ ساخت مرکز اطلاع رسانی گردشگری و فروش صنایع دستی

asdasd
کد خبر : ۷۹۵۲۳۶

طی سال جاری در مجموعه دخمه زرتشتیان یزد، مرکز اطلاع رسانی گردشگری و فروش صنایع دستی ساخته می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، دخمه زرتشتیان را با نام برج خاموشان و برج سکوت نیز می‌شناسند. این دخمه در ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی یزد در حوالی منطقه صفائیه و روی یک کوه رسوبی و کم ارتفاع به نام کوه دخمه قرار گرفته‌است.

این دخمه زیر نظر انجمن زرتشتیان یزد فعال است و اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد بر فعالیت‌ها و مرمت‌هایی که در آن انجام می‌شود، نظارت دارد.

مصطفی فاطمی (مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد) درخصوص وضعیت کنونی این میراث ملی گفت: دخمه زرتشتیان از دو بخش دخمه‌ها و خیله‌ها تشکیل شده. خیله‌ها به دلیل بارندگی و شرایط جوی، دچار آسیب شده‌اند و حتا سقف برخی از آنها نیز ریخته است؛ از این رو ترجیح می‌دهیم که بازدیدکننده به سمت خیله‌ها نرود. چند خیله که در مسیر بازدید از دخمه‌ها قرار دارد را مرمت کرده‌ایم و بازدیدکنندگان می‌توانند از این آثار دیدن کنند. معمولا هم گردشگران به سمت خیله‌های اطراف نمی‌روند و اگر بروند به آنها تذکر داده می‌شود.

او در ادامه از ساخت پله برای رسیدن به بخش بالایی دخمه خبر داد و گفت: تا سال گذشته برای رسیدن به استودان‌های بالای دخمه، گردشگران باید از شیب تند کوه بالا می‌رفتند. این امر حتا موجب آسیب رسیدن به گردشگران و شکسته شدن دست و پاهای آنها شده بود. اما حدود یک سال و نیم است که پله‌های سنگی را جایگزین شیب تند کوه کرده‌ایم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد یادآور شد: مجموعه دخمه زردتشتیان تا چندی پیش تنها دو سرویس بهداشتی داشت که وضعیت نامناسبی داشتند و با خشت و گل ساخته شده بودند. طی سال گذشته سرویس‌های بهداشتی مناسبی را در این مکان ساختیم. البته ممکن است در زمان‌های کم مسافر رسیدگی کمتری صورت بگیرد چراکه بیشتر تمرکز به مرمت اختصاص پیدا می‌کند. سعی ما برآن است تا ایرادات موجود را رفع کنیم و تذکرات لازم را خواهیم داد.

فاطمی از ساخته شدن مرکز اطلاع رسانی گردشگری و مرکزی برای فروش صنایع دستی خبر داد و گفت: باتوجه به درآمد مجموعه، سعی می‌شود هر سال بخشی از مشکلات رفع شود. چنانکه طی سال‌های گذشته باتوجه به اولویت بندی مشکل حصارکشی، پله‌ها و سرویس بهداشتی حل شد و اکنون هم درصدد رفع مسئله اطلاع رسانی و فروش اغذیه و صنایع دستی هستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز