خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

گردشگری ورزشی بدون حضور هواداران امکان ندارد

asdasd
کد خبر : ۷۹۱۴۵۳

تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان معاونت گردشگری و فدراسیون اسکی جمهوری اسلامی ایران درحالی امضا شده است که تاکید بر جذب تعداد قابل توجهی از ورزشکاران حاضر در مسابقات ورزشی و درآمد‌زایی برای تاسیسات گردشگری دارد، فارغ از آنکه رویداد ورزشی بدون ورزشکاران معنا ندارد بنابراین در توسعه گردشگری ورزشی، جای هواداران کجای تفاهم‌نامه قرار دارد؟

به گزارش خبرنگار ایلنا، چندی پیش شاهد امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان معاونت گردشگری و فدراسیون اسکی جمهوری اسلامی ایران بودیم. تفاهم‌نامه‌ای که با تاکید بر جذب تعداد قابل توجهی از ورزشکاران حاضر در مسابقات ورزشی و درآمد‌زایی برای هتل‌ها، رستوران‌ها، خدمات حمل‌و‌نقل و سایر بخش‌های تشکیل‌دهنده زنجیره صنعت گردشگری و همچنین تلاش برای افزایش ماندگاری سفر ورزشکاران  پس از اتمام رویدادهای ورزشی منعقد شد.

لیلا اژدری (مدیر‌کل دفتر همکاری و توافق‌های ملی گردشگری) از دیگر اهداف تفاهم‌نامه مذکور، به مواردی مانند توسعه و ارتقای گردشگری ورزشی در اسکی در ابعاد داخلی و خارجی، استفاده از ظرفیت‌های تاریخی، فرهنگی و ظرفیت‌های صنایع‌دستی و هنرهای‌سنتی کشور به گردشگران اسکی، توسعه سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی در تاسیسات اقامتی، پذیرایی و تفریحی ورزشی و نیز توسعه همکاری‌های علمی و پژوهشی بخشی اشاره کرد.

اژدری همچنین در تشریح تعهدات معاونت گردشگری در تفاهم نامه همکاری مشترک با فدراسیون اسکی یادآور شد: هماهنگی و همکاری در برگزاری سالانه یک رویداد حرفه‌ای بین‌المللی اسکی با نام روز گردشگری و یا مناسبت‌های خاص، همکاری مستمر ادارات‌کل استانی سازمان با هیئت‌های استانی فدراسیون، برگزاری دوره‌های آموزشی گردشگری ورزشی ویژه اعضاء فدراسیون، اهتمام در معرفی دفاتر خدمات مسافرتی به فدراسیون برای برگزاری اردوهای ورزشی، هماهنگی و همکاری جهت بازدید از موزه‌ها و ابنیه تاریخی، فرهنگی زیرمجموعه سازمان، هماهنگی و همکاری جهت حمایت از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به منظور ساخت اماکن چند منظوره (اقامتی–پذیرایی، ورزشی و تفریحی) در راستای دستیابی به استانداردهای جهانی در عرصه گردشگری ورزشی، همکاری جهت برگزاری دوره راهنمایان تخصصی برای مربیان فدراسیون و نیز همکاری برای دراختیار قرار‌دادن اقلام تبلیغاتی جهت ارائه به ورزشکاران و میهمانان خارجی فدراسیون، از جمله تعهدات حوزه گردشگری به شمار می‌آید.

هرچند همکاری در رویداد بین‌المللی "جام‌جهانی اسکی روی چمن" که به میزبانی ایران در تاریخ ۲۹مرداد ماه جاری لغایت ۵ شهریورماه در پیست اسکی دیزین برگزار می‌شود؛ به عنوان نخستین پروژه همکاری مشترک میان معاونت گردشگری و فدراسیون اسکی در دستور اقدام قرار گرفت و تصمیم بر آن شد تا ظرفیت‌های گردشگری کشور در حاشیه این رویداد معرفی شود اما باید دید تعریف اصلی که درخصوص گردشگری ورزشی وجود دارد چیست و چگونه باید این حوزه را توسعه داد.

محمود ضیایی (عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی و استاد جغرافیای شهری و برنامه‌ریزی گردشگری) در خصوص تعریفی که از گردشگری ورزشی وجود دارد به ایلنا گفت: آنچه که ما از آن به عنوان گردشگری ورزشی یاد می‌‌کنیم، درواقع مانند تمام تعریف‌های گردشگری به فعالیت‌هایی گفته می‌شود که در رابطه با شرکت مستقیم و مشارکت در یک فعالیت ورزشی چه قهرمانی و غیر قهرمانی و چه به عنوان ناظر و علاقه‌مندانی که اشتیاق دارند تا به نظاره فعالیت‌های ورزشی مختلف بنشینند، در محلی غیر از محل سکونت فرد و برای مدت زمانی انجام می‌شود.

او ادامه داد: بنابراین دو دسته گردشگر در حوزه  گردشگری ورزشی باید مورد توجه قرار گیرد. گردشگرانی که در رویدادهای ورزشی مشارکت دارند و گردشگرانی که به عنوان مشوق،‌ تماشاچی و هوادار در محل برگزاری رویداد حاضر می‌شوند. در این میان باید توجه داشت که برخی از فعالیت‌ها وابسته به منابع و جاذبه‌های خاص است. به طور مثال به دلیل شرایط جغرافیایی ممکن است تعداد معدودی از استان‌های کشور امکان برگزاری مسابقات اسکی را داشته باشند، بنابراین در این خصوص بحث هواداران که می‌توانند در سایر فعالیت‌ها مشارکت داشته باشند نیز مطرح است.

او خاطرنشان کرد: گردشگری ورزشی بدون عرضه‌کننده معنایی ندارد چراکه باید ورزشکارانی باشند که بتوانند در مسابقات شرکت کنند تا یک رویداد ورزشی شکل گیرد. در چنین رویدادی، بحث هواداران مطرح می‌شود که بخش عمده‌ای از توسعه گردشگری ورزشی و درآمدزایی از آن از جذب هواداران و تماشاچیان حاصل می‌شود.

گردشگری ورزشی بدون حضور هواداران امکان ندارد

این استاد دانشگاه باتاکید بر آنکه در ورزش‌هایی مانند کشتی آزاد موقعیت‌های خود رابرای جذب گردشگران ورزشی از دست داده‌ایم، گفت: باید برنامه‌‌ریزی‌هایی در حوزه فعالیت‌های عمومی و فعالیت‌هایی که در دنیا پیشگام هستیم داشته باشیم. به طور مثال والیبالیست‌های ایران خوش می‌درخشند و می‌توان به این واسطه در حوزه گردشگری ورزشی سرمایه‌گذاری‌هایی انجام داد.

ضیایی خاطرنشان کرد: گردشگر جایی می‌رود که امنیت و نظام متمرکز مدیریتی در آنجا حاکم باشد و تامین محصول گردشگری را هماهنگ کند. یکی از آفت‌های جدی گردشگری ورزشی، عدم هماهنگی در سطح کلان و میانی مدیریتی کشور است.

او با اشاره به موقعیت جغرافیایی ایران اذعان داشت: کشورهای پیرامون ما در حوزه ورزش اسکی چیز زیادی برای ارائه ندارند، این درحالی است که پیست اسکی دیزین، یک پیست بین‌المللی است و می‌توان در سطح بین‌المللی از آن استفاده کرد. در شیراز، چهارمحال، کهگیلویه و بویراحمد، اردبیل و آذربایجان و چند استان دیگر امکان رونق گردشگری ورزشی و ورزش اسکی را داریم. امتیازاتی داریم منابع طبیعی در اختیار ما قرار داده اما هنوز تبدیل به جاذبه اصلی گردشگری نشده‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز