خبرگزاری کار ایران

علی‌اصغر کاراندیش مطرح کرد:

مقاومت شرکت‌های برگزار کننده کنسرت‌ در برابر قانون/ گسترش عدالت هدف اصلی واریز درآمدهای صحنه‌ای به خزانه

asdasd
کد خبر : ۷۹۰۴۶۳

معاون حقوقی و امور مجلس وزیر ارشاد گفت: واریز بخشی از بهای بلیت اجراهای صحنه‌ای به حساب درآمد عمومی برای گسترش عدالت فرهنگی در کشور است.

به گزارش ایلنا، علی اصغر کاراندیش امروز پنجشنبه در جمع هنرمندان و اصحاب رسانه شهرستان میاندوآب در آذربایجان‌غربی اظهار داشت: واریز بخشی از بهای بلیت اجراهای صحنه ای به حساب درآمد عمومی به منظور گسترش عدالت فرهنگی  و توزیع متوازن امکانات در کشور است و از زمانی که این قانون مصوب شده برخی افراد مصاحبه‌ها و عده دیگری اقداماتی را آغاز کرده‌اند تا این قانون را ملغی کنند.

وی افزود: برخی شرکت‌های برگزار کننده کنسرت‌ها نیز مقاومت زیادی در برابر این قانون می‌کنند. براساس این قانون وزارت ارشاد مکلف شده تا ١٠ درصد از بهای بلیت اجراهای صحنه‌ای در تهران و کلانشهرها را به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کند. با این اعتبارات می‌توان شاهد ساماندهی و توسعه فعالیت‌های حوزه فرهنگ و هنر در جای جای کشور بود تا توزیع متوازن اعتبارات در کشور رقم بخورد. 

وی تاکید کرد: عدالت فرهنگی در سایه تمرکز زدایی، به کارگیری ظرفیت‌های تازه، سیاست‌گذاری‌های نوین فرهنگی- اجتماعی و بهره‌مندی از تخصیص هدفمند خدمات میسر می‌شود.

کاراندیش، با اشاره به تعدد دستگاه‌های فعال در عرصه فرهنگ و هنر کشور گفت: موازی کاری در این زمینه باید با شیوه های درست مدیریت شود.

وی متذکر شد: ۲۶ دستگاه و نهاد در عرصه فرهنگ فعالیت کرده و از بودجه دولتی استفاده می‌کنند که از مجموع اعتبارات حوزه فرهنگ که در بین این دستگاه‌ها توزیع می‌شود تنها ۱۵ درصد سهم وزارت ارشاد است درحالی‌که همه نگاه‌ها در بخش فرهنگ به این وزارتخانه معطوف است. 

کاراندیش با انتقاد از موازی‌کاری در عرصه فرهنگ خاطرنشان کرد: اگر تصور وجود دارد که وزارت ارشاد تنها پاسخگوی حوزه فرهنگ است این تصور درستی نیست و مسوولیت‌های این حوزه باید در کشور، استان‌ها و شهرستان‌ها بین همه متولیان این حوزه توزیع شود. نیازهای فرهنگی جامعه باید در شورای فرهنگ عمومی مطرح و با همکاری همه اعضای این شورا مورد بررسی قرار گیرد زیرا برایند فعالیت همه این دستگاه‌ها می‌تواند نتیجه بخش باشد.

معاون امور حقوقی، مجلس و استان‌های وزارت ارشاد همچنین گفت: تصویب نظام صنفی فرهنگ و هنر، نیمی از موانع این عرصه را رفع می‌کند. اگر این نظام صنفی که در زمان حاضر از سوی کمیسیون فرهنگی مجلس و وزارتخانه به جد دنبال می‌شود، به نتیجه برسد و نظام صنفی واقعی برای اهالی فرهنگ و هنر مصوب شود؛ شاید ۵۰ درصد موانع فرهنگ و هنر مرتفع شود. در همین راستا نظام جامع صنفی رسانه نیز برای تصویب به مجلس ارایه شده است. که امیدواریم تصویب این لایحه نیز گامی موثر در راستای حمایت از فعالان این عرصه باشد.  

وی با بیان اینکه کار بیمه هنرمندان در سطح کشور بخوبی به پیش میرود افزود: هم‌اکنون ۳۳ هزار نفر از هنرمندان کشور تحت پوشش این بیمه هستند که تا پایان امسال به ۳۵ هزار نفر خواهد رسید.  از هنرمندانی که هنوز در این بیمه ثبت نام نکرده‌اند درخواست می‌کنیم در اسرع وقت با عضویت در آن از مزایایی که در قانون تصویب شده استفاده کنند.

کارندیش همچنین افزود: در دولت تدبیر و امید یارانه مطبوعات از بیش از یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۲ به  ۲ هزار و ۸۰۰‌ میلیارد ریال در سال‌جاری رسیده است. این درحالی است که شمار نشریات نیز از ۲ هزار نشریه به ۶ هزار افزایش یافته است. هم‌اکنون سالانه ۴۰ هزار تن از کاغذ مورد نیاز کشور در بخش مطبوعات و ۵۰ هزار تن نیز در بخش کتاب و نشر مورد مصرف قرار می گیرد. به وجود مشکلاتی که در بخش تامین کاغد مورد نیاز کشور وجود دارد این مشکلات که ناشی از تحریم هاست مقطعی بوده و رفع می‌شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز