خبرگزاری کار ایران

تقدیر از پروانه معصومی، داریوش اسدزاده، همایون اسعدیان و محمود رضوی در افتتاحیه جشنواره فیلم شهر

asdasd
کد خبر : ۷۸۷۱۶۱

آیین افتتاحیه هفتمین جشنواره فیلم شهر با افتتاح گالری تجسمی شهر و معرفی برگزیدگان بخش سریال؛ محله و تبلیغات سینمای ایران برگزار شد.

به گزارش ایلنا، هاشم میرزاخانی  در مراسم افتتاحیه فیلم شهر گفت: خوشحالیم در جمع بزرگوارانی مثل شما هستیم و آیین جشنواره هفتم را شروع می‌کنیم. جا دارد از زحمات روسای شهرداری تهران از جمله آقای اوحدی و حمایت های ایشان که اسباب این جشن را فراهم کردند تشکر و تقدیر کنم. امید است دست در دست هم قدمی موثر در حوزه فرهنگ‌سازی برداریم.

وی در بیان گزارشی از فعالیت‌های هفتمین دوره از جشنواره فیلم شهر افزود:‌ این سالن ظرف دو ماه برای این جشنواره آماده شد که پیش از این برای جشنواره فجر و برخی جشنواره‌ها استفاده می‌شد. از امروز نیز سالن چندمنظوره و فورت کورت این مجموعه مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. از آنجا که این سینما به عنوان پایگاه هنرمندان مورد توجه بوده، تصمیم گرفته شد برای استفاده بهینه از جای‌جای آن این اقدام صورت گیرد.

میرزاخانی ادامه داد: این مجموعه در اختیار همه جشنواره‌های مهم شهر است و افتخار می‌کنیم در خدمت شما عزیزان هستیم. همچنین در نظر داریم 7 سالن دیگر نیز به این پردیس اضافه کنیم که تلاش بر این است برای ایام جشنواره فیلم فجر آماده شود و بتوانیم میزبان عزیزان بیشتر باشیم. ستاد برگزاری این جشنواره حدود 6 ماه است که فعالیت خود را آغاز کرده است و 4240 اثر از ایران و 114 کشور جهان در آن شرکت کردند. دوستان ما در هیأت انتخاب همکاری کردند. تعداد آثار رسیده به دبیرخانه بسیار زیاد و دیدن آن وقت گیر بود. لذا از اعضای هیأت انتخاب و داوران در حوزه‌های مختلف قدردانی می‌کنم. امیدوارم دست به دست هم بتوانیم قدمی موثر در حوزه فرهنگ‌سازی برداریم. شعار این جشنواره شهروند مسئول، شهر سالم است و امیدوارم همه بتوانیم به این سمت برویم و مقوله شهروندی را ترویج و شهر را آبادتر کنیم.

ز اوحدی، رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری، نیز طی سخنرانی گفت: از دعوت شما دوستان متشکرم. کلیپ تاثیرگذاری از اسدزاده، این هنرمند بزرگ پخش شد. او از 1319 فعالیت‌های هنری داشت و در این کلیپ گفت که بعد از هشتاد سال نوکر مردم هستم. برای سلامتی این عزیز دعا کنیم.

وی افزود: به رسم قدردانی از همه عزیزان تشکر می‌کنم. از هفت ماه تلاش همه عزیزان در موسسه تصویر شهر و آقای میرازاخانی، شورای سیاستگذاری، هیأت داوران، تولیدکنندگان آثار که همت کردند و آثارشان را به جشنواره فرستادند به این رویداد رونق دادند، تشکر می‌کنم. همچنین از فیلمسازانی که از کشورهای مختلف حضور پیدا کردند، از شهردار محترم،از رییس سازمان سینمایی تشکر می‌کنم که پشتوانه حمایت این عزیزان بود که امشب، شب خوبی را رقم زدند.

وی ادامه داد: شاید برای شما این سوال ایجاد شده باشد که چه اصراری بود این جشنواره را برگزار کنیم. به دلیل مشکلات مالی آیا جشنواره هفتم را یک اقدام تکراری می‌بینیم؟ آیا نگاه ما این بود که دیگران جشنواره برگزار کردند و ما هم باید برگزار کنیم یا اهداف بلندتری در نظر داشتیم؟ اصلا چرا شعار هفتمین جشنواره شهروند مسئول، شهر سالم انتخاب شد. امروز اگر توسعه پایدار در بستر جامعه پیگیری می‌شود، سینما در عرصه فرهنگ نقش تاثیرگذار و ماندگارتری دارد چون اگر هنرهای مختلف را در نظر بگیریم، صنعت فیلم و سینما برآیند تجلی همین هنرهاست. فیلم و سریال آثار و ماندگار در جان مخاطب اثر می‌گذارد. اگر اصرار به برگزاری است برای این است که جامعه ما نیاز به هنرمندان بزرگی که در صنعت سینما به کمک ساختن جامعه بیایند دارد. امروزه کشورها پول خرج می‌کنند تا صنعت سینما را فعال و زنده نگه دارند، سینما و فیلم ابزاری برای نشان دادن وضعیت فعلی و بهتر ساختن جامعه است.

اوحدی با اشاره به اهمیت سینما عنوان کرد:‌ سینما حتی در حوزه سیاسی، اقتصادی و امنیتی  مشکلات جامعه را برطرف می‌کند. فیلمی که نرگس آبیار ساخت فیلمی ماندگار بود که همه اتفاقات را دربرمی‌گرفت. حوزه امنیتی حساس را به خوبی به تصویر کشید و این هنر سینماست که در ذهن و جان انسان تاثیرگذار باشد. نکته آخر اینکه مقام معظم رهبری طی بیانیه‌ای که به عنوان گام دوم انقلاب در دو فصل صادر کردند برای رسیدن به سه کلید واژه خودسازی، جامعه پذیری و رسیدن به تمدن اسلامی تاکید داشتند. ما اعتقاد داریم با انتخاب شعار شهروند مسئول، شهر سالم سینما می‌تواند بستری مناسب برای جامعه سالم فراهم کند که اگر شهروند مسئول از بستر فیلم ساخته شد حتما کلید واژه مقام معظم رهبری تحقق پیدا می‌کند و ما هم دنبال آن هستیم. بار دیگر از عزیزان تشکر می‌کنم که تلاش کردند، امیدوارم هنرمندان به این چند روز اکتفا نکنند، از ظرفیت فرهنگسراها استفاده کنند و تولیدکنندگان باید با مردم ارتباط رودر رو داشته باشند.  

پس از سخنرانی اوحدی کلیپ معرفی داوران بخش محله پخش شد و از داوران این بخش دعوت شد به روی سن بیایند.

در این بخش عزیزالله حمیدنژاد و شبنم قلی‌خانی و هادی مقدم‌دوست روی سن آمدند و برای بخش ویژه «بی‌قرار توام» دیپلم و جایزه نقدی به مسعود حق دوست برای فیلم «کربلای تو همین جاست» و محمد حاتمی برای فیلم«همسایه سنگ و آب» اهدا شد.

در بخش ویژه تهران، لوح و تقدیر و جایزه نقدی به عنوان رتبه دوم به مهدی شاهسواری برای «خداحافظی» اهدا شد.

در همین بخش به محمد حسنی برای فیلم «ناپیدا» و «اینجا به تمام آزادی ام فکر می‌کنم» اهدا شد. او گفت از خانواده‌ام تشکر می‌کنم و جایزه‌ام را به کارتن‌خوابهای شهر تهران تقدیم می‌کنم.

در بخش اصلی محله از میان 5 نامزد دریافت جایزه به آرزو باغ شیخی برای فیلم «لازم نیست منتظر بمانید» برای رتبه سوم لوح تقدیر و جایزه نقدی اهدا شد.

لوح تقدیر و جایزه نقدی برای رتبه دوم به محیا ساعدی برای فیلم «مردان مریخی، زنان ونوسی» اهدا شد، همچنین تندیس جشنواره دیپلم افتخار و جایزه نقدی رتبه اول به علی عرفان فرهادی برای فیلم «آشپزی در حضور دیگران، ببخشید کودکان» اهدا شد.

در بخش دیگری از این مراسم کلیپ بزرگداشت پروانه معصومی نمایش داده شد و از او دعوت شد روی سن بیاید و شبنم قلی‌خانی نیز او را همراهی کرد. قلی خانی گفت: خاطره‌ای از زمان بچگی دارم و آن این است که اولین فیلمی که در سینما دیدم «گل های داودی» با بازی خانم معصومی بود. این فیلم همیشه در خاطرم باقی می‌ماند و خانم معصومی را بسیار دوست دارم. نمی‌دانم چرا مرا با آن که کودکی بیش نبودم به دیدن این فیلم بردند! درباره ایشان گفتنی‌ها زیاد است و 50 سال کارنامه ایشان باعث افتخار ما زنان است.

پس از آن پروانه معصومی گفت: از همه کسانی که مرا فراموش نکردند تشکر می‌کنم. خوشحالم با اینکه با فاصله دوری از اینجا زندگی می‌کنم ولی همچنان کسی فراموشم نکرده است.  

سپس توسط حسین انتظامی، رییس سازمان سینمایی و صفا صبوری، معاون عمرانی شهردار تهران به پروانه معصومی هدیه‌ای اهدا شد.

بعد از تقدیر از معصومی کلیپ معرفی هیأت انتخاب و داوری بخش سریال و نمایش خانگی نمایش داده شد و امیر بوالی، رحمان سیفی آزاد، سیدعلی حمیدی، هاشم میرزاخانی و سعید اوحدی برای اهدای جوایز روی سن آمدند.

در بخش بهترین فیلمنامه تندیس جشنواره دیپلم افتخار و جایزه نقدی به علیرضا طالب زاده برای فیلمنامه «چرخ فلک» اهدا شد که مجید مولایی تهیه‌کننده این فیلم آن جایزه را دریافت کرد.

برای بهترین بازیگر نقش زن، تندیس جشنواره و دیپلم افتخار و جایزه نقدی به سارا بهرامی برای ایفای نقش در سریال «پرده نشین» اهدا شد.

سارا بهرامی گفت: از هیأت داوران متشکرم؛ همچنین از آقای شعیبی ممنونم که تا این لحظه نقش درخشانی در زندگی من داشته است. من دیروز در مراسم هفت مادربزرگم شرکت کرده بودم، رنج بزرگی برای من بود. با اجازه مادربزرگم این جایزه را به بزرگترین مرد زندگی‌ام به نام پدر تقدیم می‌کنم.

در بخش بهترین بازیگر مرد، تندیس جشنواره و دیپلم افتخار و جایزه نقدی به فرهاد آییش برای ایفای نقش در سریال «پرده نشین» اهدا شد.

آییش بعد از دریافت جایزه گفت: از هیأت داوران متشکرم. نقش بسیار سختی بود و اوایل با مشکل روبرو شده بودم. حساسیت روی این نقش زیاد بود و من با وسواس جلو رفتم. از علی نصیریان که تلفنی به من درباره این نقش نصیحت کردند، از خانم طهماسبی، آتیلا پسیانی و...تشکر می‌کنم. به هر حال متشکرم.

 در بخش بهترین کارگردانی تندیس جشنواره و دیپلم افتخار و جایزه نقدی به همایون اسعدیان برای کارگردانی  سریال «لحظه گرگ و میش» اهدا شد. اسعدیان بعد از دریافت جایزه گفت: من سال گذشته در جشنواره صدا و سیما در بخش داوری بودم، آنجا سریال «چرخ فلک» با فاصله، باقی سریال‌ها را کنار زد و بدون اعمال نظر انتخاب شد ولی امیدوارم بی‌انصاف نباشم.

در بخش بهترین سریال تندیس و دیپلم افتخار و جایزه نقدی به سیدمحمود رضوی برای سریال «پرده نشین» اهدا شد.

در بخش بهترین اثر با محوریت تهران شناسی و تهران نگاری تندیس جشنواره و دیپلم افتخار، جایزه نقدی به مجید مولایی برای تهیه کنندگی سریال «چرخ فلک» اهدا شد.

پس از آن کلیپ معرفی داوران بخش تبلیغات سینمای ایران پخش شد و ساعد نیکذات، آرش معریان و حسین انتظامی روی سن آمدند.

در بخش «نامواره» تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به محمد روح الامین برای مجموعه آثار «برادرم خسرو»، «خفگی»، «دم سرخ ها»، «ماهورا» و «راه رفتن روی سیم» اهدا شد.

در بخش پوستر فیلم‌های کوتاه و مستند تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به علی باقری برای پوستر فیلم «مسافر فوکوشیما» به کارگردانی معصومه نورمحمدی اهدا شد.

در بخش مسابقه پوستر فیلم سینمایی، تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به طاها ذاکر، برای فیلم «کوپال» به کارگردانی کاظم مولایی اهدا شد.

در بخش مسابقه عکس تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به امیرحسین شجاعی برای عکس فیلم «متری شیش و نیم» به کارگردانی سعید روستایی اهدا شد.

در بخش آنونس فیلم تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به روح الله موحدی، برای آنونس فیلم «گرگ بازی» به کارگردانی عباس نظام دوست اهدا شد.

در پایان این مراسم گروه موسیقی لیان به اجرای قطعات موسیقی پرداختند و در پایان با صرف شام در فودکورت ملت و افتتاح رسمی این مجموعه  مراسم به پایان رسید.

کارگردانی این مراسم را مژگان زرگر مدیر اجرایی و روابط عمومی جشنواره برعهده داشت.

هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهراز 26 تا 31 تیرماه سال جاری توسط موسسه تصویر شهربه دبیری هاشم میرزاخانی در پردیس سینما گالری ملت برگزار می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز