خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

آمار دقیقی از تعداد گردشگران تعطیلات عید فطر در دست نیست/ اردبیل، آذربایجان، ایلام، چهارمحال، کردستان و لرستان به فهرست شهرهای پرسفر افزوده شد

asdasd
کد خبر : ۷۷۰۹۶۵

در چند روز گذشته تطیلات عید فطر را پشت سر گذاشتیم و در این مدت شاهد تردد تعداد زیادی از گردشگران در استان‌های مختلف بودیم اما آمار دقیقی از تعداد گردشگرانی که به استان‌های مختلف سفر کرده‌اند، هنوز در دست نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، هرچند در آغاز تعطیلات عید فطر، ولی تیموری (معاون گردشگری کشور و رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر) طی پیامی از آمادگی کامل ٢٢ دستگاه اجرایی خدمت‌رسان در حوزه سفر و تلاش ستادهای اجرایی خدمات سفر استان خبرداد، اما اکنون پس از پایان سفرها و بازگشت گردشگران، آمار دقیقی از تعداد گردشگران در استان‌های کشور وجود ندارد.

ولی تیموری در این خصوص به ایلنا گفت: باتوجه به آنکه هنوز حساب‌های اقماری حوزه گردشگری به صورت رسمی کار خود را آغاز نکرده‌اند از این رو آمار دقیقی از گردشگران داخلی که در تعطلات اخیر در استان‌ها اقامت داشتند، در دست نداریم. البته به زودی شاهد راه‌اندازی حساب‌های اقماری خواهیم بود چراکه فعالیت‌های اولیه این مهم با همکاری بانک مرکزی و مرکز آمار انجام شده است.

البته او از استقبال گردشگران داخلی از محور گردشگری غرب کشور خبر داد و گفت: طی تعطیلات عید فطر با تکمیل ظرفیت اقامت در استان‌های محور غرب از جمله کرمانشاه، ایلام و آذربایجان و روبه‌رو بودیم و این نشان از آن دارد که با معرفی محورها و مسیرهای جدید، گردشگران داخلی به سمت جاذبه‌های جدید جذب می‌شوند.

گیلان

با این وجود بر اساس گزارش‌های جسته و گریخته‌ای که هر یک از استان‌های کشور اعلام کرده‌اند می‌توان گفت؛ طی ۱۳ الی ۱۷ خرداد ۹۸ تعداد ۴۸۷۵۳۹ خودرو به استان گیلان وارد شده است و تعداد مسافران وروی این استان تعداد ۲۲۷۵۳۶۴ نفر بود،‌ که از این میان، تعداد ۲۹۱۹۲۵۷ نفر شب در مراکز اقامتی گیلان اقامت داشتند.

به گفته شهرود امیر انتخابی (مدیرکل میراث و گردشگری گیلان) طی این مدت، ۱۵۶۶۵ نفر از موزه‌ها، بناهای تاریخی (موزه‌ها و بناهای تاریخی تحت پوشش اداره کل) بازدید داشتند.

مازندران

سیف الله فرزانه (مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران) نیز از بازدید ٢٠ هزار گردشگر از موزه ها، پایگاه‌ها و سایت موزه‌های استان در تعطیلات عید سعید فطر خبر داد.

وی با اشاره به استقبال خوب گردشگران از پایگاه میراث جهانی باغ عباس آباد بهشهر، گفت: ۴ موزه شهر رامسر، تنها در روز ١۶ خرداد، پذیرای بیش از ١٠ هزار گردشگر بودند.

فرزانه از استقبال گردشگران از خانه موزه نیما یوشیج در شهرستان نور خبرداد و افزود: برنامه‌هایی برای معرفی بیشتر خانه نیما و بافت تاریخی روستای یوش در دستور کار این اداره کل قرار دارد.

کرمانشاه

امید قادری (مدیرکل میراث‌فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه) نیز از تکمیل بودن تمام ظرفیت‌های اقامتی اعم از هتل‌ها و اقامتگاه‌های بوم‌گردی کرمانشاه در تعطیلات عید فطر خبر داد و گفت: تمام ظرفیت‌های اقامتی هتل‌ها و اقامتگاه‌های سنتی و بوم گردی تکمیل شده و مهمانپذیرها نیز بیش از ٨٠ درصد تکمیل شدند. بر همین اساس پیش‌بینی می‌شود این روند تا پایان تعطیلات تابستان ادامه داشته باشد و این اتفاق در نوع خود برای استان کرمانشاه بی‌سابقه است.

ایلام

عبدالمالک شنبه‌زاده (مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام) نیز از رشد ۹۰ درصدی اقامت در هتل‌ها و اقامتگاه‌های بوم گردی ایلام در ایام تعطیلات عید فطر خبر داد و گفت: با تعطیلات عید فطر و آغاز موج جدید سفر‌های تابستانی و استقبال خوب گردشگران از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی استان تاکنون ۹۰ درصد از ظرفیت هتل‌های شهر ایلام و اقامتگاه‌های بوم گردی پر شده است.

او افزود: با توجه به اینکه در اسفندماه سال گذشته فم تور فعالان گردشگری کشور به تعداد ۵۵ نفر از فعالان این حوزه برگزار شد خوشبختانه رشد قابل توجهی در زمینه ورودهای تورهای گردشگری به استان را امسال شاهد بودیم.

شنبه‌زاده همچنین از ورود اولین تورگردشگری ۴۷ نفره کشور عراق به استان ایلام خبر داد و گفت: در راستای سفر استاندار ایلام و سپس سفر تیم ویژه گردشگری ایشان به کشور عراق جهت توسعه گردشگری بین استان‌های ایلام، نجف اشرف، المثنی و دیوانیه، اولین تور گردشگری به مدت ۴ روز جهت بازدید از جاذبه‌های گردشگری و اماکن تاریخی وارد استان ایلام شده و برای توسعه گردشگری سلامت نیز از مراکز درمانی سطح شهر ایلام بازدید کردند.

مدیرکل میراث فرهنگی ایلام اضافه کرد : در استان ایلام تعداد ۱۱ هتل، ۵ مهمانپذیر، ۶۳ خانه مسافر، ۱۱سفره‌خانه سنتی و ۴۰ اقامتگاه بومگردی در ایام ویژه تعطیلات جهت استقبال از گردشگران و مسافران فعالیت دارند.

او همچنین بیان داشت: پرشدن ظرفیت هتل‌ها، مهمانپذیرها و اقامتگاه‌های بوم‌گردی حکایت از ورود بی‌سابقه مسافران و گردشگران در تعطیلات عید فطر به استان ایلام را دارد.

اردبیل

نادر فلاحی (مدیرکل میراث و گردشگری اردبیل) نیز تصریح کرد: رکوردی جدید از حضور گردشگران در ایام تعطیلات عید فطر در استان اردبیل به ثبت رسید.

وی گفت: طی تعطیلات عید فطر  بیش از ۱۷ روز ایام تعطیلات عید نوروز پذیرای مسافران و گردشگران در سطح استان بوده‌ایم و نسبت به تعطیلات عید فطر سال گذشته نیز بیش از ۱۰۵ درصد افزایش گردشگر در استان داشتیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل با اشاره به اینکه در اکثریت شهرستان‌های استان اردبیل ضریب اشغال واحدهای اقامتی ۱۰۰ درصد بوده است، افزود: در این ایام دستگاه‌های دولتی و اجرایی استان برای میزبانی شایسته از مسافران تابستانی نهایت همکاری را با اداره کل میراث فرهنگی استان داشته‌اند.

فلاحی ادامه داد: با توجه به فعالیت اداره کل میراث فرهنگی استان اردبیل در معرفی استان اردبیل به عنوان ییلاق ایران زمین و شناساندن جاذبه‌های طبیعی این استان و اقلیم و آب و هوای بسیار مناسب آن در ایام تابستان خوشبختانه شاهد حضور حداکثری گردشگران در ایام تعطیلات در این استان هستیم.

وی با تاکید بر اینکه اکثر گردشگران داخلی استان اردبیل را به عنوان مقصد اصلی سفر خود انتخاب می‌کنند، اضافه کرد: تفاوت حضور گردشگران تعطیلات عید فطر امسال با سال قبل توزیع مسافران در شهرهای مختلف استان است که این امر افزایش ماندگاری گردشگران در استان را نیز به دنبال داشته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل با اشاره به استقبال بی‌نظیر گردشگران از مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی بیان داشت: برنامه‌ریزی اداره کل میراث فرهنگی استان بر ماندگاری نصف روزه گردشگران در مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی است.

اصفهان

فریدون الله یاری (مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان) نیز از بازدید بیش از ۱۳۰ هزار نفر گردشگر از آثار تاریخی و جاذبه‌های طبیعی استان اصفهان همزمان با تعطیلات عید سعید فطر خبر داد و افزود: با توجه به شروع فصل گرما، هزاران گردشگر از جاذبه‌های طبیعی محورهای شمالی، مرکزی، غرب و جنوب استان اصفهان بازدید به عمل آوردند.

او همچنین افزود: با عنایت به تعطیلی برخی بناهای جهانی استان همچون کاخ چهلستون به دلیل سم‌پاشی و دفع آفات، این بناها از روز ۱۶ خردادماه به گردشگران خدمات‌رسانی نمودند. با این وصف در مجموعه جهانی باغ فین کاشان و کاخ چهلستون در شهر تاریخی اصفهان به ترتیب بیشترین تعداد گردشگر را به خود اختصاص داده‌اند.

الله‌یاری ادامه داد و گفت: با عنایت به مطلوبیت نسبی هوا و همچنین جریان داشتن زاینده رود پیش‌بینی می‌شد تا امسال نسبت به سال گذشته گردشگران بیشتری به استان سفر نمایند، روی همین اصل تلاش نمودیم تا جاذبه‌های بیشتری جهت بازدید گردشگران مهیا شود، بنابراین با تمهیدات اندیشیده شده برخی بناها و مجموعه‌های تاریخی همچون شهر تاریخی و زیرزمینی "اوئی" در نوش آباد در شمال استان اصفهان که به دلیل اختلاف در نحوه بهره‌برداری بسته شده بود، پیش از تعطیلات عید سعید فطر بازگشائی شد، لذا آمارها حاکی از استقبال گردشگران از این جاذبه‌ها بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان در ادامه اظهار داشت: با عنایت به سیاست‌های اندیشیده شده در راستای توزیع متوازن گردشگری در پهنه استان، در طول تعطیلات عید سعید فطر شاهد حضور گسترده گردشگران از داخل و خارج استان در راستای بازدید از جاذبه‌های طبیعی استان اصفهان بودیم به گونه‌ای که گزارش‌ها حاکی است، محورهای شمالی، مرکزی، غرب و جنوب استان مقصد صدها هزار گردشگر طبیعت گرد بوده است، در همین راستا گزارش‌ها حاکی از اقامت بیش از ۸۵ هزار گردشگر در شهرستان سمیرم در جنوب استان در طی تعطیلات عید سعید فطر بوده است.

الله‌یاری همچنین افزود: محور گردشگری غرب استان که در حال حاضر از آب و هوای مطبوع و همچنین اقلیم زیبا و منحصر به فردی برخوردار است، مقصد بسیاری از گردشگران طبیعت‌گرد بوده است به گونه‌ای که ظرفیت اقامت در شهرستان چادگان در روز ۱۶ خرداد تکمیل شد و مسئولان ستاد سفر شهرستان ناگزیر به گشودن درهای حسینیه‌ها و ورزشگاه‌ها به روی گردشگران شدند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان همچنین تصریح کرد: آمارهای موجود در سایر شهرستان‌های غرب استان حکایت از تردد نزدیک به یکصد هزار خودرو در فریدن بزرگ، خوانسار و گلپایگان در طی تعطیلات دارد که این نکته خود نشان‌دهنده استقبال گسترده گردشگران از جاذبه‌های طبیعی در کنار جاذبه‌های تاریخی این مناطق است.

چهارمحال و بختیاری

مهرداد جوادی (مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری) نیز از ورود ۹۶۳ هزار و ۴۸ مسافر به این استان خبر داد و گفت: این تعداد مسافر در تعطیلات عید سعید فطر از ۱۴ تا ۱۶ خرداد سال جاری با ۲۲۹ هزار و ۹۶۲ خودرو به چهارمحال و بختیاری سفر کرده‌اند. ‌البته تعداد مسافران ورودی به چهارمحال و بختیاری در تعطیلات عید سعید فطر بسیار بیشتر بوده و این آمار تنها مربوط به جاده‌های دارای تردد شمار است.

وی افزود: از مجموع این تعداد ۱۸ هزار و ۴۴ نفر در هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها، مسافرخانه‌ها، خانه‌های مسافر، بوم‌گردی‌ها، مدارس و سایر مراکز اقامتی چهارمحال و بختیاری اسکان یافتند. درواقع می‌توان گفت در تعطیلات عید سعید فطر امسال ۱۰۰ درصد ظرفیت تخت‌های این استان تکمیل شد.

به گفته جوادی، بیشترین مسافران ورودی به چهارمحال و بختیاری در تعطیلات عید سعید فطر از استان‌های خوزستان، اصفهان، ‌تهران، فارس و یزد بودند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز