خبرگزاری کار ایران

منوچهر محمدی مطرح کرد:

پروانه ساخت کارکرد خود را از دست داده و فقط نشانه دخالت دولت در سینماست

asdasd
کد خبر : ۷۶۶۲۷۸

اگر وزارت ارشاد بخواهد وقت خود را روی پروانه ساخت بگذارد این فرآیند جز دخالت دولت در ساخت یک اثر هنری و پذیرش ممیزی برای دولت‌ها نتیجه‌ای ندارد.

منوچهر محمدی در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به طرح دوباره بحث حذف پروانه ساخت در نشست رئیس سازمان سینمایی گفت: پروانه ساخت مدتهاست کارکرد خود را از دست داده است درحالیکه در گذشته پروانه ساختی که وزارت ارشاد صادر می‌کرد برای همه نهادها و سازمان‌هایی که فیلمساز با آن سر و کار داشت، معتبر بود اما متاسفانه در حال حاضر فاقد وجاهت قانونی است.

وی ادامه داد: زمانی که فیلمسازی می‌خواهد فیلمی درباره دفاع مقدس بسازد نهادهای مربوطه نظراتی دارند که اگر اعمال شود حاضر به همکاری هستند درغیر این صورت مشارکت نمی‌کنند یا اگر فیلمی درباره پالایشگاه‌های نفت ساخته شود قطعا باید نظرات وزارت نفت اعمال شود و شاید این نظرات با آنچه در پروانه ساخت است، تفاوت داشته باشد و منجر به مشکلاتی برای فیلمساز شود.

تهیه‌کننده «اکسیدان» همچنین گفت: فیلمساز ناچار است کارش را انجام دهد زیرا ما جایی به نام نظام استودیویی نداریم که بتوانیم در آن زندان، دادگاه، فرودگاه و ... بسازیم. درواقع توانایی اقنصادی سینما زیاد نیست که بتواند این امکانات را در اختیار فیلمساز قرار دهد.

محمدی ادامه داد: بنا به دلایلی که گفته شد ممکن است در فرآیند ساخت فیلم تغییراتی به وجود آید و با پروانه ساختی که وزارت ارشاد می‌دهد تفاوت‌هایی داشته باشد ضمن اینکه با رشد فناوری و تکنولوژی امروز پروانه ساخت کارکرد خود را از دست داده است.

وی خاطرنشان کرد: اگر منظور از پروانه ساخت این باشد که  تنها نسخه‌ای از فیلمنامه که در پروانه داده شده مورد تایید است؛ مشکلاتی را بوجود می‌آورد زیرا ممکن است کارگردان در زمان اجرا ایده‌های جدیدی به ذهنش برسد و بخواهد در فیلم آن را اضافه کند اما با توجه به قوانینی که وجود دارد وزارت ارشاد آن را قبول نمی‌کند.

تهیه‌کننده «میهمان داریم» افزود: اگر سه عنصر اصلی در فیلمسازی یعنی کارگردان، تهیه‌کننده و فیلمنامه‌نویس تصمیم بگیرند فیلمی را تولید کنند، موقعیت تهیه‌کننده باید به مثابه مدیرمسئول یک روزنامه باشد که همه امور را در اختیار دارد و وزارت ارشاد تمام توان خود را در بحث پروانه نمایش بگذارد، منطقی‌تر است.

محمدی همچنین گفت: اگر وزارت ارشاد بخواهد وقت خود را روی پروانه ساخت بگذارد این فرآیند جز دخالت دولت در ساخت یک اثر هنری و پذیرش ممیزی برای دولت‌ها نتیجه‌ای ندارد.

وی ادامه داد: اگر همه مسئولیت به عهده تهیه‌کننده گذاشته شود و تنها در پروانه نمایش دولت اعمال‌نظر کند احتمال اینکه دایره ممیزی کاهش پیدا کند، زیاد است. به نظرم باید فقط دبیرخانه‌ای وجود داشته باشد و فیلمساز در آنجا فیلم خود را ثبت کند و اطلاع دهد که قرار است چنین فیلمی بسازد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز