خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری مطرح شد؛

شهروند-نقاش، رویدادی برای نزدیکی میان هنرمندان و مردم است

asdasd
کد خبر : ۷۵۳۸۵۷

عموم جامعه می‌توانند سوژه هنرمندان بشوند تا پرتره آنها توسط این هنرمندان روی بوم خلق شود و اگر خواهان آن اثر باشند با توجه به نظر و سلیقه هنرمند نقاش می‌توانند به صورت رایگان یا با ارائه مبلغ مدنظر هنرمند آن اثر را در اختیار بگیرند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری رویداد شهروند - نقاش ظهر امروز با حضور اعضای هیئت مدیره انجمن نقاشان ایران در خانه هنرمندان برگزار شد.

مینا نادری (عضو هیئت مدیره و مسئول کارگروه نمایشگاه‌های انجمن نقاشان ایران) با اشاره به انتخاب پرتره به عنوان موضوع برگزاری رویداد شهروند - نقاش گفت: به لحاظ جذابیت و اهمیتی که پرتره برای هنرمندان و البته عموم جامعه دارد به سمت طراحی رویداد نقاشی شهروند با موضوع پرتره شهروندان برآمدیم.

او ادامه داد: یکی از مهمترین ویژگی‌های کار هنری خارج شدن هنرمند از محل کار و گالری خود و حضور یافتن در جامعه است از این رو قرار است در رویداد شهروند - نقاش شاهد نقاشی زنده از شهروندان باشیم. این رویداد هم برای هنرمند چالش برانگیز است هم برای جامعه و مخاطب عام جذاب خواهد بود و قرار است آثار خلق شده در این رویداد امتداد یابند و پیش بروند.

امیر راد (رئیس انجمن نقاشان) با اشاره به آنکه پل طبیعت در پارک آب و آتش روز جمعه شش اردیبهشت از ساعت 10 صبح میزبان رویداد شهروند - نقاش خواهد بود، اظهار کرد: این رویداد سومین سالانه‌ای است که  مرکز هنرهای تجسمی در سال 98 برگزار می‌کند چنانچه بعد از سالانه انجمن سفال و سرامیک و انجمن مجسمه‌سازان این انجمن نقاشان است که سالانه خود را برگزار می‌کند.

او خاطرنشان کرد: امسال پرتره را برای رویداد شهروند - نقاش در نظر گرفته‌ایم و این موضوع هر سال می‌تواند تغییر کند حتی ممکن است موضوعاتی مانند شهروند - منظره نیز در سال‌های بعد درنظر گرفته شود.

راد یکی از اهداف انجمن نقاشان را معرفی این رسانه در سطح عموم جامعه عنوان کرد و گفت: از آنجایی که پرتره یکی از دسته‌های رسانه‌ای نقاشان است و بیشترین مخاطب و علاقمند را دارد از این رو می‌تواند ارتباط بهتر و راحت‌تری بین هنرمند و مخاطب برقرار کند. از این رو رویداد شهروند - نقاش را به عنوان سالانه انجمن نقاشان درنظر گرفتیم که قرار است در دو نقطه در کشور برگزار شود. یک نقطه آن تهران خواهد بود که شش اردیبهشت میزبان این رویداد است و شهر دیگر در مازندران است و 13 اردیبهست میزبان این رویداد خواهد بود. یکی از اهداف اداره کل مرکز هنرهای تجسمی و انجمن نقاشان ایران این است که بتوانیم این پروژه را در سطح ملی برگزار کنیم.

رئیس انجمن نقاشان در خصوص چگونگی انتخاب هنرمندانی که قرار است در رویداد شهروند - نقاش شرکت کنند، تصریح کرد: 60 هنرمند را به عنوان مدعو انتخاب کردیم و البته قرار است فراخوان کلی به اعضای انجمن نقاشان برای حضور در این رویداد بدهیم با توجه به هنرمندان نقاش این احتمال را می‌دهیم که حدود 200 هنرمند در رویداد شهروند نقاش حضور پیدا کنند.

او در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا، مبنی بر بودجه‌ای که برای برگزرای این رویداد هزینه شده است و اینکه آیا با یک ورک شاپ روبرو خواهیم بود، گفت: شهروند - نقاش یک ورک شاپ نیست چراکه ورک‌شاپ‌ها جنبه‌ آموزشی دارند و این یک رویداد آموزشی نیست هدف ما حضور هنرمندان در جامعه و رویارویی مخاطبان با نقاشان است. البته عموم جامعه می‌توانند سوژه هنرمندان بشوند تا پرتره آنها توسط این هنرمندان روی بوم خلق شود و اگر خواهان آن اثر باشند با توجه به نظر و سلیقه هنرمند نقاش می‌توانند به صورت رایگان یا با ارائه مبلغ مدنظر هنرمند آن اثر را در اختیار بگیرند.

راد همچنین ادامه داد: حدود 150 میلیون تومان برای برگزاری این رویداد در نظر گرفته شده و البته بنا بر تفاهمی که با هنرمندان داشتیم انجمن می‌تواند از تصویر آثار خلق شده استفاده کنیم همچنین اگر قرار باشد نمایشگاهی از این آثار برگزار شود آثار در اختیار انجمن قرار خواهد گرفت.

بنابراین گزارش، معاونت هنری و مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی در ابتدای سال 98 از افزایش بودجه مرکز هنرهای تجسمی و اختصاص این بودجه به انجمن‌های هنری خبر داده بودند.

به گفته مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی این مبلغ از یک میلیارد به پنج میلیارد تومان در سال 98 افزایش یافته است و به انجمن هایی اختصاص خواهند یافت که سالانه هنرهای تجسمی را برگزار کنند، در این میان برخی از انجمن‌ها دو سالانه‌های خود را نیز برگزار خواهند کرد.

راد خاطرنشان کرد: رویداد شهروند نقاش سالانه انجمن نقاشان در سال 98 است و دوسالانه نقاشی در سال 99 برگزار خواهد شد.

مژگان قدوسی (عضو هیئت مدیره انجمن نقاشان) نیز یادآور شد: این رویداد بهترین زمان برای لمس هنر هنرمند خواهد بود و حتما افراد بیشتری به ما ملحق خواهند شد تا در کنار اساتید نقاش این پروژه را پیش ببرند.

جمال عرب‌زاده (عضو هیئت مدیره انجمن نقاشان) نیز با تایکد بر آنکه نیاز است تا نقاشی را به سطح عمومی جامعه بیاوریم، گفت: امیدوار هستیم این رویداد در سال‌های بعد نیز تکرار شود البته امسال برای ایجاد جذابیت موضوع به پرتره پرداختیم و هنرمندان متخصص در این حوزه مانند وکیلی و ذاکری را برای حضور در این رویداد دعوت کردیم. در واقع می‌توان گفت با دعوت از اساتید و پیشکسوتان این حوزه هنرمندان جوان را نیز در کنارشان خواهیم داشت تا تلفیقی از هنرمندان پیشکسوت و جوان در کنار هم داشته باشیم. البته این انتظار را هم داریم تا هنرمندان آزاد نیز در کنار مدعوین قرار بگیرند و درصدد خلق اثر برآیند. تکنیک خلق آثار آزاد است و احتمالا با رنگ و روغن و آ‌کرلیک روی بوم اجرا خواهد شد با توجه به شرایط نمی‌توان انتظار کارهای بزگر را داشت و بزرگترین ابعاد 50* 70 خواهد بود.

او ادامه داد: نقاشان یک تا دو ساعت برای خلق هر تابلو زمان دارند بنابراین این امکان وجود خواهد داشت تا هر هنرمند چند پرتره را تصویر کند.

رویداد شهروند - نقاش جمعه ششم اردیبهشت روی پل طبیعت که ما بین پارک طالقانی و پارک آب و آتش قرار دارد برگزار خواهد شد و بیش از 200 هنرمند نقاش از پیشکسوتان و اساتید نقاشی گرفته تا هنرمندان جوان در این رویداد حضور خواهند داشت. شهروندان می‌توانند به صورت رایگان سوژه نقاشان شوند و در صورت تفاهم با نقاش می‌توانند اثر را خریداری یا به صورت رایگان دریافت کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز