خبرگزاری کار ایران

در مسیر الموت؛ سرزمین تاریخ و طبیعت؛

سفر به قلعه شگفت‌انگیز+فیلم و عکس

asdasd
کد خبر : ۷۴۰۷۶۲

سفر به الموت؛ سفر به تاریخ و طبیعت است. جایی که قلعه‌ای شگفت‌انگیز را در دل مناظر زیبای طبیعی می‌بینید.

به گزارش خبرنگار ایلنا، الموت شگفتی ایران است؛ قلعه‌ای تاریخی بر فراز کوهی شگفت‌انگیز که روایت‌ها برای آن نوشته‌اند. قلعه الموت، نه فقط در ایران که در تمام جهان مشهور است و این شهرت را هم مدیون کسی است که در این قلعه با یارانش به سر می‌برد؛ حسن صباح. پس اگر می‌خواهید قلعه‌ای را بر بلندای یک کوه ببینید، سری به دژ «حسن صباح» یا همان «قلعه الموت» بر بلندای کوهی در شمال‌شرقی روستای «گازرخان» بزنید؛ قلعه‌ای که درگذر تاریخ، بیشتر بخش‌های آن تخریب یا زیر خروارها خاک مدفون شده اما امروز به مدد حفاری‌های باستان‌شناسی، دیدن قسمت‌هایی از آن میسر است؛ دژی که حسن صباح در قرن پنجم هجری آن را به تصرف خود درآورد و تا سال‌ها مقر فرماندهی نظامی سلسله اسماعیلیه بود. پس سفر به الموت و گشت‌وگذار در قلعه تاریخی‌اش را از دست ندهید.

چطور برسیم؟

خودروی شخصی: از سمت تهران، بعد از عوارضی قزوین، با دیدن تابلوی کنارگذر بزرگراه به سمت الموت بروید. ۴۰ کیلومتر بعد به «رجایی‌دشت» می‌رسید. پس از طی مسافت تقریبا ۷۰ کیلومتری در جاده پرپیچ و خم به روستای «گازرخان» می‌رسید. در طول این مسیر از روستای «دیکین» و «معلم کلایه» خواهید گذشت.

وسایل نقلیه عمومی: با اتوبوس یا سواری تا میدان «مینو»ی قزوین بروید و بعد با تاکسی‌های خطی تا رجایی‌دشت بروید. از آنجا تا گازرخان را باید با خودروی روستاییان بروید یا دربست‌ بگیرید.

چه می‌بینیم؟

مهم‌ترین دیدنی منطقه الموت قلعه‌اش است که از همان ابتدای ورود به روستا، آن را بر بلندای کوه می‌بینید. این دژ بخش‌های مختلفی مثل دروازه اصلی، برج دیدبانی و آب‌انبار دارد. در ابتدای مسیر، باجه بلیت‌فروشی قرار دارد. با حدود ۴۵ دقیقه کوهپیمایی در مسیری پلکانی و سربالایی، به بالای قلعه می‌رسید و می‌توانید بازدیدتان را شروع کنید.

قلعه الموت: به خاطر ساختار دفاعی دژ الموت، تنها راه ورود به قلعه، انتهای ضلع شمال‌شرقی آن است. در واقع قلعه الموت، دو قلعه بالا و پایین را در بر می‌گیرد که به صورت بنای سترگی بر فراز صخره‌ای سنگی بنا شده است و دیوارهای چهارگانه آن به تبعیت از شکل و وضع صخره‌ها ساخته شده‌اند. از این‌رو عرض آن به‌خصوص در قسمت‌های مختلف فرق می‌کند. از برج‌های قلعه، سه برج گوشه‌های شمالی، جنوبی و شرقی همچنان برپا هستند که برج گوشه شرقی آن سالم‌تر است. مدخل راه منتهی به دروازه، از پای برج شرقی است. در این محل، تونلی به موازات ضلع جنوب‌شرقی قلعه در دل سنگ‌های کوه کنده شده است. با گذشتن از این تونل، برج جنوبی قلعه و دیوار جنوب‌غربی آن را که روی شیب تخته سنگ ساخته شده است، می‌توانید ببینید. در طرف جنوب، در داخل صخره، اتاقی کنده شده که احتمالا محل نگهبانی بوده است. در سمت شمال‌غربی بخش بالایی قلعه هم، دو اتاق می‌توانید ببینید. در اتاق اول، چاله آب کوچکی قرار دارد که اگر آب آن را به‌طور کامل تخلیه کنند، دوباره پرآب می‌شود. صحت این ادعا را می‌توانید از راهنمایان قلعه بپرسید.

اگر می‌خواهید دقیق‌ترین اطلاعات را درباره این قلعه به دست بیاورید، به نشانی اینترنتی این پایگاه: alamutbase.ir سری بزنید.

روستای گازرخان: یکی از زیباترین روستاهای ایران است با باغ‌های میوه و مخصوصاً گیلاس در اطرافش. به دلیل ارتفاع نسبتاً زیاد روستا، هوای آنجا بسیار لذت‌بخش و تمیز است. برای سفر به الموت طوری برنامه‌ریزی کنید که وقت برای گشت و گذار در روستا و طبیعت اطرافش را داشته باشید. این روستا چنار بزرگ و قدیمی‌ای دارد که تماشای آن و نشستن زیر سایه اش را نباید از دست بدهید. بهتر است برای گردش از بلدهای محلی کمک بگیرید. 

دریاچه اوان: برای رسیدن به دریاچه اوان، می‌توانید قبل یا بعد از سفرتان به گازرخان، راهی آنجا شوید. اگر ۲۰ کیلومتر از رجایی‌دشت به سمت الموت رانندگی کنید، تابلوی راهنما مسیر هشت کیلومتری دریاچه را نشان‌تان می‌دهد. این منطقه پارکینگ هم دارد و می‌توانید از آن استفاده کنید. دریاچه زیبای زیبای وان یکی از بهترین و دیدنی‌ترین بخش‌های منطقه الموت است. این دریچاه در هر فصلی زیبایی خاص خود دارد؛ در زمستان کاملاً یخ می‌زند و در تابستان مقصد کوچ پرندگان مهاجر می‌شود.

آبشار ورچر: این آبشار با ارتفاع ۳۰ متری در ۶ کیلومتری روستای «رزجرد» هم جایی است که ارزش وقت گذاشتن و دیدن را دارد. این آبشار در بین صخره‌های عظیم محصور شده و همین هم زیبایی آن را دوچندان کرده.

اقامت

در گازرخان، بعضی از روستاییان اتاق‌هایشان را به مسافران اجاره می‌دهند. اقامتگاه سنتی قلعه الموت هم در روستای گازرخان قرار دارد.

اگر هم می‌خواهید در هتل بمانید، راهی «نویذر» شوید که نزدیکترین هتل به قلعه الموت در قزوین است. این هتل در روستای «گرمارود سینا» در ۲۰ کیلومتری قلعه است.

حجم ویدیو: ۸.۳۵M | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۱:۳۹ دانلود ویدیو
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز