خبرگزاری کار ایران

داود میرباقری مطرح کرد؛

آخرین وضعیت ساخت سریال سلمان فارسی/ مصاحبه با 15 هزار بازیگر

asdasd
کد خبر : ۷۳۴۸۴۳

میرباقری می‌گوید: عظمت و پیچیدگی‌های ساخت سریال «سلمان فارسی» در مقایسه با «مختارنامه» 3 برابر است و اگر حمایت و پشتیبانی لازم صورت پذیرد، آن را در کمتر از 5 سال خواهیم ساخت.

به گزارش ایلنا، داود میرباقری، کارگردان مجموعه «سلمان فارسی» با اشاره به اینکه یک ماه و نیم است کارگاه‌های پیش‌تولید این مجموعه فعال شده است، گفت: قرار است شهر باستانی تیسفون، پایتخت دولت ساسانیان منطبق بر زمان کودکی تا نوجوانی سلمان در ایران را بسازیم. اصلی‌ترین مرحله پیش‌تولید، ساخت این شهرک است که امید داریم در اوایل سال 98 ساخت آن را شروع کنیم.

وی افزود: زندگی سلمان سه دوره است؛ بخش کودکی تا نوجوانی که در ایران است و در دوره ساسانی می گذرد، عمده ترین لوکیشن ها تیسفون و جی است، و بعد مهاجرت سلمان که دوره طولانی از عمرش را در امپراطوری بیزانس روم شرقی است، او مناطق مختلف ساکن بوده، از کلیسایی به کلیسای و از دیری به دیر دیگر و از استادی به نزد استادی دیگر رفته و تلمذ می کند، فصل سوم هم در دوران صدر اسلام و عربستان و حجاز و سرزمین مکه و مدینه است.

کارگردان «سلمان فارسی» اظهار داشت: ما از بخش میانی زندگی سلمان کار تولید را شروع می‌کنیم، عمده‌ترین بخش‌های مورد نیاز فیلمنامه در سفرهای پژوهشی که داشتیم تقریبا آماده است یا به شکل شهرک سینمایی یا اماکن باستانی که سالم مانده که با مقداری دستکاری قابل استفاده است، عمده بخش بیزانس را در خارج از کشور تصویر برداری خواهیم کرد.

کارگردان سریال مختارنامه، با اشاره به اینکه برای نوشتن فیلم نامه این مجموعه 20 سال فکر و پژوهش کرده است، افزود: هنوز نمی توانم درباره کار خودم اظهارنظر قطعی بکنم، از نظر دوستان کار شروع شده ولی تا به یک حد تناسبی برسد، نمی توانم اظهار نظر قطعی بکنم، دوره طولانی از عمرم را راجع به سلمان پژوهش کردم که وقت زیادی از من گرفت، سعی کردم در نهایت ظرافت و دقت و به شکل دراماتیکی اتفاقات را روایت کنم، دیگر بقیه‌اش انشاءالله منوط به کمک عوامل تولید است.

میرباقری مجموعه «سلمان» را یک پروژه بزرگ دانست و افزود: اگر بخواهیم این مجموعه را با سریال «مختار»  قیاس شکلی بکنیم، 3 برابر آن است، چون در «مختار» با یک جغرافیا و یک منطقه عربی سروکار داشتیم. اینجا یک منطقه هست به اسم ایران دوره ساسانی که تا به حال درباره آن دوران و تمدن قبل از اسلام کاری نکرده‌ایم، از صفر تا صدش باید ساخته شود. این کار به خودی خود یک پروژه کامل است، و یک پروژه هم بیزانس که قلمرو بسیار وسیعی از اورشلیم و بیت‌المقدس شروع می‌شود، از ترکیه امروز یعنی همه این کشورهای حدفاصل را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: در سه فصل زندگی سلمان فصل میانی آن در کشورهای ترکیه، ارمنستان و مراکش ضبط می‌شود، در ارمنستان کلیساهای و دیرهای خیلی خوبی را دیده‌ایم، مراکش لوکیشن های بیزانس و شهرک سینمایی خوبی دارد، بخش سرزمین حجاز به اندازه سریال «مختار» است و یک شهرک کامل احتیاج دارد، خوشبختانه در این حوزه قبلا کار کرده‌ایم، در حوزه تاریخ اسلام نسبتا سرمایه‌گذاری خوبی انجام شده است، با مقداری بازسازی و اصلاح می‌توانیم از این لوکیشن‌ها دوباره استفاده کنیم.

کارگردان مجموعه «امام علی(ع)»، زمان تقریبی پایان تصویربردای «سلمان» را 5 سال دانست و افزود: نسبت به زمانی که سریال‌های «مختارنامه» و «امام علی (ع)» را ساختیم، هم تجربه بیشتر و هم نیروی انسانی مجرب‌تری داریم، من به دوستانم در سیما فیلم گفتم اگر پشتیبانی و حمایت خوبی بشود، می‌توانیم زمان تولید را کوتاه‌تر کنیم، می‌توانیم کاری که یک ماه وقت می‌گیرد را در ده روزه انجام بدهیم، انشاءالله اگر عمری باقی باشد و سالم باشیم با توکل به خدا کار را با عشق و ایمان و قلب شروع کردیم و امیدواریم تا آخر با همین انگیزه جلو برویم و یک کار خوب تحویل بیننده‌ها عزیزمان بدهیم.

معاون سیما در بازدید از مراحل پیش‌تولید سریال «سلمان فارسی» گفت: این مجموعه عظیم ترین سریالی است که در ایران ساخته می‌شود و به واسطه ساخت آن برای اولین بار با ایران باستان مواجه می‌شویم.

 همچنین  مرتضی میرباقری (معاون سیما) در حاشیه بازدید از مراحل پیش تولید سریال سلمان فارسی گفت: پس از گذر از فاز صفر، مرحله پیش تولید سریال الف ویژه «سلمان فارسی» در نشستی با حضور ریاست سازمان صداوسیما و آقای داود میرباقری و دیگر عوامل سریال آغاز شد.

وی با اشاره به تجربه نخست تلویزیون در پرداختن به ایران باستان با ساخت این سریال ادامه داد: ما تجربه سریال سازی در دوره اسلامی را  داریم. در «مختارنامه»  با لوکیشن‌های آن دوران آشنایی داریم و یا لوکیشن‌های سینمایی «محمد رسول الله(ص)» اثر مجید مجیدی تقریبا آماده است که علاوه بر آنها برای ساخت این سریال نیازمند بازسازی دکور مدینه هستیم.

معاون رییس سازمان صداوسیما در امور سیما افزود: برای دوره بیزانس نیز عوامل سریال از کشورهایی همچون ارمنستان و کلیساهایی که مربوط به آن قرن است بازدید داشته‌اند. بخشی از کلیساهای بیزانس در کشور مراکش تصویربرداری خواهد شد و البته برخی از کلیساهایی که در نقاط مختلف ایران وجود دارد مورد استفاده نیز قرار می‌گیرد.

میرباقری گفت: برای ساخت یک سریال پس از نوشته شدن متن باید لوکیشن‌ها انتخاب شود سپس باید کارگاه‌هایی فراهم شوند تا لباس، ابزار و ادوات دوره‌های زمانی و سایر آکسسوارهای نیز آماده‌سازی شود.

وی با اشاره به اینکه «سلمان فارسی» عظیم‌ترین سریالی است که در ایران ساخته می‌شود، تصریح کرد: اقدام دیگری که اکنون به موازات این فعالیت‌ها در حال انجام است شناسایی بازیگران است. تخمین زده شده است که برای انتخاب بازیگران باید حدود 15 هزار بازیگر مورد مصاحبه قرار گیرند. بر این اساس می‌توانیم بگوییم تمام مقدمات لازم برای آغاز تصویربرداری از اوایل تابستان 98 در حال فراهم شدن است.

معاون سیمای رسانه ملی با اشاره به دیگر سریال‌های فاخر سیما خاطرنشان کرد: علاوه بر سریال‌های «موسی (ع)» و «سلمان فارسی» چندین سریال الف فاخر مثل «خواجه نصیرالدین طوسی»، «شهید همت» و «شهید باکری» را نیز در دستور کار داریم و این در حالی است که در دوره جدید سازمان علی رغم مشکلات و محدودیت‌های بودجه‌ای هر سال حداقل 50 درصد بودجه سریال‌سازی تلویزیون را افزایش داده‌ایم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز