خبرگزاری کار ایران

مونسان در جشن جهانی نوروز مطرح کرد:

یک بازار ۴۰۰ میلیونی از نوروز ارتزاق می‌کند/ آیین‌های یلدا، سوزن‌دوزی و نقره‌دوزی را به اشتراک گذاشته‌ایم

asdasd
کد خبر : ۷۳۴۱۹۶

رئیس سازمان گردشگری گفت: آیین نوروز امروز در زمینه اقتصاد نیز تاثیرگذار بوده و به نوعی یک بازار ۴۰۰ میلیونی از آن ارتزاق می‌کنند که در زمینه حمل‌ونقل، پوشاک و هتلداری نمود آن مشخص است. اکنون ما آیین‌های دیگری همچون یلدا، سوزن‌دوزی، نقره دوزی و موارد دیگری را نیز به اشتراک گذاشتیم تا کشورهای دیگر به ما بپیوندند و زمینه ثبت‌ آنها در یونسکو نیز فراهم شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم جشن جهان نوروز با حضور محمدجواد ظریف (وزیر امور خارجه)، علی‌اصغر مونسان (رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی)، حجت‌الله ایوبی (دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو)، منصور غلامی (وزیر علوم، تحقیقات و فناوری) و برخی دیگر از مسئولان در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

علی اصغر مونسان (رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی) در این مراسم گفت: تا آنجا که در تاریخ اقوام مختلف آمده است، جوامع انسانی از دیرباز یک روز در سال را برای یادآوری رویدادهایی که در تاریخ آن قوم مهم بوده، مشخص می‌کردند و به این صورت هر سال آن روز را دور هم جمع می‌شدند و جشن می‌گرفتند. در تاریخ بشریت و تاریخ کشور ما نیز آیین‌ها و رسوم زیادی بودند که نتوانستند در آزمون زنده بمانند.

وی افزود: نوروز ازجمله آیین‌هایی است که هیچ اهریمنی آن را نابود کند و تا امروز زنده مانده است. نوروز نه صرفا تعلق به قومیت خاصی دارد که کدام قومیت در جهان سراغ دارید که دل به آیین‌های زیبای آن نبسته باشد؟ بسیاری از اقوام در دنیا تاریخ خود را در نوروز یافتند. نوروز جشن پاسداری از طبیعت است و تا طبیعت هست، نوروز هم هست.

مونسان ادامه داد: نوروز یکی از کهن‌ترین آیین‌های بشری بوده که اکنون در سازمان یونسکو هم به ثبت رسیده است. این ثبت ثمره همگرایی ایران با کشورهای آذربایجان، ازبکستان، ترکمنستان، ترکیه، تاجیکستان، پاکستان، قرقیزستان، قزاقستان، عراق، بلغارستان و افغانستان است و حال برماست که آیین نوروز را پاس بداریم.

وی در ادامه بیان کرد: آیین نوروز  امروز در زمینه اقتصاد نیز تاثیرگذار بوده و به نوعی یک بازار ۴۰۰ میلیونی از آن ارتزاق می‌کنند که در زمینه حمل‌ونقل، پوشاک و هتلداری نمود آن مشخص است. همه این موارد به رونق گردشگری در نوروز اشاره می‌کند. بر همین اساس از این آیین می‌توان برای همگرایی فرهنگی بین ملت‌ها نیز استفاده کرد.

مونسان در پایان گفت: اکنون ما آیین‌های دیگری همچون یلدا، سوزن‌دوزی، نقره دوزی و موارد دیگری را نیز به اشتراک گذاشتیم تا کشورهای دیگر به ما بپیوندند و زمینه ثبت‌ آنها در یونسکو نیز فراهم شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز