خبرگزاری کار ایران

تشریح جزئیات جشنواره رسم سرخ در حوزه ایثار و شهادت/لزوم توجه به اینفوگرافیک

asdasd
کد خبر : ۷۱۸۱۶۵

رئیس هیأت داوران جشنواره رسم سرخ گفت: محدودیتی در تعداد، ابعاد و انتشار یا عدم انتشار یا حتی آرشیوی بودن آثار اینفوگرافیک ارسالی به جشنواره رسم سرخ وجود ندارد.

 به گزارش  ایلنا، مریم سلیمی با اشاره به 13 معیار ارزیابی در نخستین جشنواره اینفوگرافیک رسم سرخ گفت: ضمن رعایت اصل اورجینال و غیرکپی بودن آثار، شرکت‌کنندگان می‌توانند علاوه بر تولید آثار جدید، آثار آرشیوی خود را مطابق با اهداف و رویکردها به جشنواره ارسال کنند.

وی افزود: از جمله معیارهای این جشنواره ساختار مناسب، اصالت و منحصر به فرد بودن، مستند بودن، روزآمد بودن آمار و اطلاعات ، درستی و دقت، ایجاز (جامع بودن و کفایت)، سهولت در انتقال اطلاعات، زیبایی و جذّابیت، چیدمان، ترکیب و رنگ‌بندی مناسب، ابتکار و خلاقیت در ایده و اجرا، استفاده مناسب از ابزار و روش‌های دیداری‌سازی داده‌ها و اطلاعات، استفاده از عناصر و نشانه‌های ملّی، بومی و نمادهای ایثار و شهادت و همچنین بهره‌مندی از روایت مناسب هستند.

وی ادامه داد : جشنواره «رسم سرخ»، یک جشنواره اینفوگرافیک در حوزه ایثار و شهادت است که به طور سالانه برگزار شده و زمینه تولید هدفمند آثاری در قالب‌های مختلف اینفوگرافیک را فراهم می‌کند.

وی افزود: این جشنواره که امسال در سطح ملی و با تمرکز بر موضوع «چهل سال ایثار و پایداری در قاب اینفوگرافیک» برگزار می‌شود و در سال آینده در سطح بین‌المللی برگزار خواهد شد.

رئیس هیأت داوران جشنواره رسم سرخ گفت: با اینکه این جشنواره امسال در سطح ملی برگزار می‌شود ولی ویدئوها و پیام‌هایی که از کشورهای مختلف در همین مدت کوتاه دریافت کرده‌ایم، ما را نسبت به برگزاری این جشنواره در سطح بین‌المللی مصمم‌تر کرده و در اختتامیه نیز بنا داریم تا برخی از این پیام‌های ویدئویی را منتشر کنیم.

سلیمی گفت: جشنواره رسم سرخ، امسال در دو بخش اینفوگرافیک ایستا و متحرک برگزار می‌شود و در سال آینده در نظر است تا قالبهای اینتراکتیو/ تعاملی ، فیزیکال و.... نیز به آن اضافه شود.

وی افزود: این جشنواره، در 7 موضوع اصلی (فرهنگ ایثار و شهادت، ایثار اجتماعی، دیپلماسی ایثار، خودباوری و همگرایی ملی، عزت و اقتدار، جنگ نرم، صلح) و موضوع ویژه دستاوردهای انقلاب اسلامی در قاب اینفوگرافیک برگزار خواهد شد.

سلیمی با بیان اینکه متولی برگزاری این جشنواره  بنیاد شهید است، گفت: دانشگاه صداوسیما، دانشگاه سوره، نشرشاهد، مرکز دانش‌پژوهان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر و دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این مسیر در برگزاری این جشنواره همکاری داشته‌اند.

وی در تشریح اهداف برگزاری این جشنواره گفت: اهداف جشنواره هدف از برگزاری این جشنواره، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت با بهره‌گیری از روش‌های نوین بصری‌سازی اخبار و اطلاعات به ویژه در قالب‌های مختلف اینفوگرافیک و نیوزگرافیک (گرافیک خبری) و همچنین ایجاد زمینه‌های رقابتی برای تولید آثاری با همین رویکرد است. از دیگر اهداف جشنواره مذکور، کمک به توسعه اینفوگرافیک و نیوزگرافیک در ایران به عنوان یکی از روش‌های اثرگذار بر مخاطبان و ترغیب سازمان‌ها و رسانه‌ها و فعالان حوزه گرافیک به بهره‌گیری هربیشتر از آن در راستای تحقق اهداف و رسالت‌های خود و نیز کمک به تعاملات موثر با گروه‌های مختلف مخاطبان است. این جشنواره همچنین، کمک به ارتقای سطح سواد بصری عموم جامعه را مورد تأکید قرار داده است.

سلیمی با اشاره به اسامی هیأت داوران این جشنواره گفت: محمود مختاریان، رحیم نریمانی، سلمان رئیس عبداللهی، احمد علی اکبری، شاکر واثقی، شعیب حسینی و محمد حسنی اعضای هیأت داوران این جشنواره هستند.

وی ادامه داد: این جشنواره که فعالیت خود را از 12 آذر 97 آغاز کرده، در مراسم اختتامیه خود در 28 بهمن 97، برگزیدگان خود را خواهد شناخت.

وی در اشاره به جوایز این جشنواره گفت: جوایز این جشنواره به این شرح هستند: رتبه اول: بخش اینفوگرافیک متحرک: 50 میلیون ریال، لوح تقدیر و تندیس جشنواره و بخش اینفوگرافیک ایستا: 30 میلیون ریال، لوح تقدیر و تندیس جشنواره، رتبه دوم: بخش اینفوگرافیک متحرک: 30 میلیون ریال و لوح تقدیر، بخش اینفوگرافیک ایستا: 20 میلیون ریال و لوح تقدیر، رتبه سوم: بخش اینفوگرافیک متحرک : 15 میلیون ریال و لوح تقدیر، بخش اینفوگرافیک ایستا: 10 میلیون ریال و لوح تقدیر، شایسته تقدیر: بخش اینفوگرافیک متحرک : 7 میلیون ریال و لوح تقدیر و بخش اینفوگرافیک ایستا: 5 میلیون ریال، لوح تقدیر.

او که تاکنون بیش از 65 کارگاه آموزشی اینفوگرافیک و نیوزگرافیک در استانهای مختلف ایران برگزار کرده، گفت: اینفوگرافیک در مطبوعات ایران دارای قدمتی حدود 68 ساله است و از 14 سال پیش وارد فاز مدرن شده است.

وی ادامه داد : اینفوگرافیک علی‌رغم مشکلات مختلف، مسیر رو به رشدی را در ایران طی می‌کند به طوری که علاوه بر ورود بیش از پیش آن به کتاب‌های درسی، مورد توجه رسانه‌ها و روابط عمومی‌های مختلف ایران قرار گرفته و طی رقابتی در حال تولید است.

وی افزود: گرچه هنوز بیشتر آثار در حوزه ایستا و موشن اینفوگرافیک تولید می‌شوند ولی توجه به قالب‌ها و شیوه‌های نمایش دیگر اینفوگرافیک نیز از جمله اینفوگرافیک تعاملی در حال افزایش است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز