خبرگزاری کار ایران

معاون برون مرزی صدا و سیما مطرح کرد:

جزئیات بازداشت خبرنگار پرس‌تی‌وی اعلام شد/ بی‌احترامی به مرضیه هاشمی بی‌احترامی به تمام مسلمانان جهان است

asdasd
کد خبر : ۷۱۶۴۹۰

معاون برون مرزی صداوسیما در کنفرانس خبری اعلام کرد: مرضیه هاشمی تفهیم اتهام نشده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری بازداشت «مرضیه هاشمی» خبرنگار مسلمان شده شبکه پرس‌تی‌وی در امریکا چهارشنبه (۲۵دی ماه) با حضور پیمان جبلی، (معاونت برون مرزی صدا و سیما) در ساختمان شبکه پرس‌تی‌وی برگزار شد.

پیمان جبلی (معاون برون مرزی صدا و سیما) در ابتدای این نشست گفت: امروز متوجه شدیم که مرضیه هاشمی از روز یکشنبه در بازداشت غیرقانونی آمریکا قرار گرفته اما تا امروز تفهیم اتهام نشده است. به ایشان اجازه تماس داده نشده تا اینکه نیمه شب گذشته با خانواده خود تماس گرفته و توضیح می‌دهد که رفتار غیرانسانی و ناشایستی با او انجام شده است. بنابراین بعد از مطلع شدن شبکه پرس‌تی‌وی و رسانه‌های داخلی و خارجی از وضعیت این خبرنگار مطلع شدند و این موضوع را پیگیری کرده‌اند.

وی در ادامه درباره وضعیت «مرضیه هاشمی» در آمریکا این طور توضیح داد: او بعد از ورود به زندان مجبور می‌شود، روسری را از سر بردارد، این خبرنگار را با دست بسته و زنجیر به زندان می‌برند، ابتدا گوشت خوک به عنوان غذا به او داده می شود. ولی به دلیل اینکه مسلمان است و آن را نمی‌خورد، به او بیسکوییت می‌دهند.

معاون برون مرزی صداوسیما تصریح کرد: ما به عنوان شبکه برون مرزی، اقدام پلیس آمریکا را متهم و خواستار آزادی بی قید و شرط مرضیه هاشمی هستیم. همچنین خواستار عذرخواهی آنان از خانم هاشمی به دلیل رفتاری که داشتند، هستیم. ما هرگونه کار قانونی را دریغ نخواهیم کرد و همچنین مطمئنیم که رسانه‌های داخلی و خارجی با ما همکاری می‌کنند و بر همین اساس پیگیری حقوقی خواهیم کرد. همین‌طور مسئولیت سلامتی مرضیه هاشمی را از دولت امریکا خواهانیم.

وی با هشدار نسبت به وضعیت وی عنوان کرد: ما هشدار می‌دهیم که مسئولیت کامل هر رفتاری با خانم مرضیه هاشمی با دولت آمریکاست و هر اتهامی هم که به او وارد باشد، دلیلی بر بی‌احترامی به او به عنوان یک زن مسلمان نخواهد بود. بلکه این بی‌احترامی به کل مسلمانان جهان است.

جبلی در پایان اظهار داشت: در این ماجرا شاهد یک افتصاح بزرگ هستیم. می‌بینیم که در روز روشن یک خانم آفریقایی الاصل آمریکایی را بازداشت می‌کنند و هیچ دلیلی برای آن اعلام نمی‌کنند. در نهایت امیدواریم که فشار افکار عمومی باعث شود که این خانم زودتر آزاد شود.

همچنین برای این موضوع معاونت برون‌مرزی سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران و شبکه پرس‌تی وی بیانیه رسمی را اعلام کردند که به شرح زیر است:

«بر اساس اطلاعات واصله، خانم مرضیه هاشمی گوینده، خبرنگار و مستندساز شبکه پرس تی وی از چند روز گذشته توسط پلیس اف بی آی آمریکا و بدون تفهیم اتهام بازداشت،زندانی و در معرض فشار روحی و جسمی قرار گرفته است.

معاونت برون‌مرزی سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران و همچنین شبکه پرس تی وی قویا اعتراض خود را نسبت به دستگیری توام با خشونت خانم مرضیه هاشمی(ملانی فرانکلین) که متولد آمریکا بوده و هم اکنون به‌عنوان گوینده خبر در شبکه پرس تی وی فعالیت مینماید، اعلام می‌دارد. خانم هاشمی بعنوان یک خبرنگار بین المللی و در کسوت یک بانوی سیاهپوست مسلمان و همچنین یک مادر و مادربزرگ با هدف ملاقات با خانواده خود و همچنین عیادت از برادر بیمار خود که دچار سرطان است به آمریکا سفر کرده بود که در بدو ورود و بدون هیچ مقدمه‌ای بازداشت شد.

ایشان در روز یکشنبه ۱۳ ژانویه سال ۲۰۱۹ در فرودگاه سنت لوئیز لمبرت توسط پلیس آمریکا دستگیر شد و توسط ماموران اف بی آی به بازداشتگاه منتقل شد. طبق اظهارات تلفنی که شب گذشته موفق شد با دخترش صحبت کند،از همان ابتدای بازداشت با ایشان رفتار خشونت آمیزی شده است بگونه‌ای که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- خانم مرضیه هاشمی بدون هیچگونه تفهیم اتهام بازداشت شده و هیچ توضیحی بابت بازداشت خود تاکنون دریافت نکرده است و خود ایشان هم هیچ دلیلی برای بازداشت نمی‌بیند.

۲- هیچ یک از اعضای خانواده ایشان تا دو روز پیش، خبری از ایشان نداشته و بسیار نگران بودند.

۳- به محض بازداشت،توسط مسئولین زندان غل و زنجیر شده و علیرغم اینکه می‌دانستند مسلمان هستند، به زور، حجاب اسلامی ایشان را برداشته و صرفا با یک تیشرت که دستان ایشان هم کاملا نمایان و برخلاف قوانین اسلام است در بند عمومی زندان نگهداری شده و از ایشان عکس گرفته‌اند.

۴- علیرغم اعتراض‌های پی در پی ایشان، متاسفانه مسئولین بازداشتگاه هیچ توجهی به نیازهای دینی ایشان نداشتند.

۵- ایشان برای جبران بخشی از محدودیت‌های دینی خود، مجبور شدند از تیشرت دوم به‌عنوان حجاب استفاده نمایند.

۶- علیرغم اینکه مسلمان هستند و در قوانین اسلامی صرفا خوردن گوشت حلال مجاز است و این موضوع بر مسئولین بازداشتگاه نیز پوشیده نیست، اما فقط گوشت خوک که یک غذای غیر اسلامی است برای ایشان آورده و طبعا ایشان هم از خوردن آن امتناع کرده است. در عین حال تقاضای نان کرده که دراختیار ایشان قرار نداده‌اند. طی روزهای بازداشت تاکنون فقط یک بسته بیسکوئیت کراکر میل کرده و دچار ضعف جسمی و روحی شده‌اند که سلامتی ایشان نیز بشدت بخطر افتاده است.

۷- با توجه به وضعیت جسمی نامبرده و نداشتن تغذیه مناسب و نیاز به رسیدگی فوری پزشکی، ضروری هست تا هر چه زودتر نسبت به رسیدگی عاجل برای درمان ایشان اقدام لازم انجام شود.

۸- بدیهی است مسئولیت هرگونه اتفاق و نابسامانی در شرایط جسمی و روحی ایشان و به خطر افتادن سلامت ایشان برعهده دولت آمریکا بوده و بایستی پاسخگو باشند.

لذا ما به عنوان بخشی از جامعه رسانه‌ای، از تمام رسانه‌های جهان انتظار داریم تا بدون فوت وقت،نسبت به انعکاس این موضوع در سطح رسانه‌های بین المللی اقدام نمایند.

ما خواهان آزادی بی‌قید و شرط و فوری خانم مرضیه هاشمی بوده و در حداقل شرایط انتظار می‌رود دولت آمریکا نسبت به این موضوع از ایشان و جامعه رسانه‌ای جهان عذرخواهی نماید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز