خبرگزاری کار ایران

مهرداد لاهوتی:

وزارتخانه میراث فرهنگی ۴۰ درصد از سازمان کنونی کوچکتر خواهد شد

asdasd
کد خبر : ۷۰۳۸۳۳

عضو کمیسیون مشترک تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه معتقد است با تصمیم مجلس برای این تبدیل، وزارتخانه میراث فرهنگی ۴۰ درصد از سازمان کنونی کوچکتر خواهد شد.

به گزارش ایلنا، مهرداد لاهوتی (نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی) درخصوص برخی انتقادات تبدیل سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به وزارتخانه گفت: ایراد اصلی شورای نگهبان به این طرح ، بار مالی آن برای دولت و مخالفت آن با اصل ۷۵ قانون اساسی بود که مجلس این مشکل را برطرف کرد.

او افزود: سازمان میراث فرهنگی در همه استان‌ها و شهرستان‌ها اداره کل دارد و نظر مجلس بر این بود که از همان‌ها استفاده شود و دنبال راه‌اندازی دفتر و اداره جدید نباشیم؛ ضمن اینکه به استناد بند دال ماده ۲۹ قانون خدمات مدیریت کشوری، همه وزارتخانه‌ها ۵ معاونت دارند ولی هم‌اکنون سازمان میراث دارای ۶ معاونت است.

عضو هیات رئیسه فراکسیون میراث فرهنگی و گردشگری مجلس همچنین اضافه کرد: در مصوبه مجلس برای تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه بر کوچک‌سازی تاکید شده؛ بدین معنا که باید یک معاونت خود را حذف کند؛ بنابراین نه تنها بزرگ نمی‌شود که کوچک هم خواهد شد.

دولت راغب به تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه نیست

بر اساس قانون برنامه ششم دولت باید سالانه ۳ درصد کوچک شود تا در پایان برنامه شاهد کوچک شدن ۱۵ درصدی آن باشیم؛ در مصوبه مجلس بر رعایت این حکم برنامه ششم در تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه تاکید شده استوی همچنین توضیح داد: بر اساس قانون برنامه ششم دولت باید سالانه ۳ درصد کوچک شود تا در پایان برنامه شاهد کوچک شدن ۱۵ درصدی آن باشیم؛ در مصوبه مجلس بر رعایت این حکم برنامه ششم در تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه تاکید شده است.

عضو کمیسیون مشترک تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه با اشاره به حواشی ایجاد شده پیرامون تلاش مجلس برای تبدیل این سازمان به وزارتخانه، گفت: از آنجا که دولت راغب به این کار نیست، به این قضیه رنگ و لعابی می‌دهد؛ در حالی که سوال ما این است که چرا باید جواب عملکرد یک سازمان تحت عنوان معاونت رییس جمهور را، رییس جمهور به مجلس بدهد و چرا خود آن تشکیلات نباید مسئولی پاسخگو داشته باشد.

سازمان میراث فرهنگی حیاط خلوت دولت‌ها

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه سازمان میراث فرهنگی تا اکنون در همه دولت‌ها حیاط خلوت شده است، ادامه داد: انتصابات در این سازمان دلبخواهی است؛ زمانی در دولت قبل یک مدیر چند شغله را بر رأس این سازمان قرار دادند و در دولت کنونی هم در برهه‌ای فردی بر مسند ریاست سازمان نشست که مدیر تقسیمات وزارت کشور بود.

وی با بیان اینکه افراد یک دفعه معاون رییس جمهور می‌شود، افزود: آیا فردی که بخواهد وزیر باشد می‌تواند به این سادگی رأی اعتماد مجلس را دریافت کند؛ او باید پاسخگو باشد و برای وزیر شدن ایده و برنامه بدهد تا مجلس کاری را به وی بسپارد.

لاهوتی با بیان اینکه گردشگری یک صنعت است و بخش مهمی از اقتصاد دنیا از این طریق می‌چرخد، تصریح کرد: تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه یک پیام بزرگ برای آمریکایی‌ها دارد و آن این است که اگر آنها برای فروش نفت ایران فشار آوردند، ما با استفاده از صنعت گردشگری، اقتصاد خود را تقویت می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه یک تودهنی به آمریکایی‌ها است، معتقد است این کار می‌تواند یک پیام بزرگ به دنیا بدهد.

میراث فرهنگی باید یک مسئول پاسخگو داشته باشد

تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه اگرچه از نظر عددی به تعداد وزارتخانه‌های دولت اضافه می‌کند ولی قرار نیست چیزی به دم و دستگاه آن اضافه شوداین نماینده مجلس همچنین خواستار تبدیل تمام معاونت‌های رییس جمهور تا حد امکان به وزارتخانه شد و گفت: مثلا زمانی که تربیت بدنی به صورت یک سازمان اداره می‌شد، نمایندگان مجلس برای انجام وظایف نظارتی خود باید به سراغ رییس جمهور می‌رفتند و اگر یک اتفاق ورزشی کوچک در جایی می‌افتاد، رییس جمهور باید پاسخگو می‌بود.

وی افزود: اکنون خود وزیر باید جواب دهد و نمایندگان می‌توانند از ابزارهایی همچون سوال، تذکر و استیضاح برای نظارت خود استفاده کنند.

از نظر عددی به وزارتخانه‌ها اضافه می‌شود از لحاظ حجمی کم می‌شود

لاهوتی تاکید کرد: تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه اگرچه از نظر عددی به تعداد وزارتخانه‌های دولت اضافه می‌کند ولی قرار نیست چیزی به دم و دستگاه آن اضافه شود.

عضو کمیسیون مشترک تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه بیان کرد: اگر این سازمان به وزارتخانه تبدیل شود ۴۰ درصد نسبت به الان که سازمان است، کوچکتر خواهد شد لذا مصوبه مجلس نه تنها دولت را فربه نمی‌کند که کوچکتر هم می‌سازد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز