علی ملاقلی پور مطرح کرد:
تاثیر اظهارنظر حسام الدین آشنا در انتخاب نشدن «راه طی شده» در جشنواره «سینماحقیقت»
فیلم مستند «راه طی شده» عصر روز گذشته شنبه 17 آذرماه با حضور علی ملاقلی پور کارگردان و محمدامین نوروزی تهیهکننده فیلم در خانه مهر رضا نمایش داده شد و مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
به گزارش ایلنا، کارگردان مستند «راه طی شده» با موضوع اندیشههای مهندس بازرگان گفت: ساخت این مستند دغدغه شخصی ام بود و مهندس بازرگان با این کار تمام نمی شود و ما در حد بضاعت 90 دقیقه ای فیلم به زوایایی از شخصیت او پرداختیم.
وی افزود: من در نوجوانی با به شهادت رسیدن دوست پدرم، شهید بهادرنژاد توسط منافقین مواجه شدم. دوست پدرم از کوچه رد میشد که با میله گردن او را سوراخ کرده و کشتند و این تصویر برای من عذاب آور بود. در ادامه به واسطه فیلمهایی که دیدم و کتابهایی که خواندم به تحقیقاتم درباره مجاهدین ادامه دادم و به این نتیجه رسیدم که سازمان مجاهدین از دل نضت آزادی بیرون آمده است. این برایم خیلی عجیب بود که چطور میشود از جریانی که مشی لیبرال دارد جریال رادیکال بوجود میآید.
ملاقلی پور با اشاره به اینکه سوالات زیادی در ذهنش داشته است، گفت: مهندس بازرگان خدمات زیادی ارایه داده و کتابهای زیادی نوشته است و از خودم میپرسیدم ما در این مستند چگونه باید آنها را روایت کنیم. البته مهندس بازرگان بیش از 300 کتاب دارد که این کتابها اندیشههای ضد و نقیض هم دارند. با خواندن کتابهای زیادی متوجه شدم بازرگان آدمی بوده که فارغ از جریان روشنفکری در حوزه سیاسی آدم تاکتیکی بوده است.
وی با بیان اینکه «راه طی شده» را مهندس بازرگان نوشت و از آن رد شد، بیان کرد: سوال من این است جوانانی که با خواندن «راه طی شده» مسیری را انتخاب کردند که اشتباه بود آیا مهندس بازرگان توانست بعدا آنها را متوجه اشتباهشان کند و یا تغییر اندیشههای بازرگان در کتابهای بعدی اش به دست آن افراد رسید؟
ملاقلی پور ادامه داد: همانطور که در فیلم می بینیم این سوال به ذهن میرسد که آیا فکر انسان مولد نور است و یا برعکس نور از بالا میآید و فکر انسان نور را پیدا میکند. فکر مولد نور است و یا جوینده نور؟ مهندس بازرگان به هر دوی آنها معتقد بود.
این مستندساز در بخش دیگر صحبتهایش خاطرنشان کرد: درباره رزم آرا، مصدق، پهلوی اول و دوم، سازمان مجاهدین، بنی صدر و... فیلم هایی ساخته شده است اما درباره بازرگان، شریعتی، مطهری و... فیلم ساختن سخت است زیرا اگر می خواهیم درباره شخصی مثل شریعتی فیلم بسازیم باید سالها کتابهای او را بخوانیم تا متوجه شویم که باید کدام را تایید و کدام را نقد کنیم و اینکه چگونه ورود کنیم، کار بسیار سختی است.
ملاقلی پور همچنین گفت: ما برای این مستند 2 سال تحقیق کردیم و با اطلاعات کامل شروع به ساخت این مستند کردیم. باید برای این نوع کارها دغدغه داشت. نسل جوان باید به این سمت برود و چالش ایجاد کند. ما باید با نسلهای قبلی و نسل جوانتر با ما بجنگد و باید قرائت های نسلهای قبلی را کنار بزنیم.
کارگردان فیلم سینمایی «قندون جهیزیه» ادامه داد: در مستند «راه طی شده» ما بازرگان را نقد هم کردهایم به همین دلیل هم با ما برخورد کردند و حتی جریان اصولگرای تند هم نسبت به ما انتقاد داشت.
وی در پایان توضیحات اولیه خود گفت: جریان فکری انقلاب با امام خمینی و مطهری رشد کرد و آنها کسانی بودند که با اندیشه مردم سر و کار داشتند.
در ادامه نشست امین نوروزی تهیهکننده «راه طی شده» گفت: در فضای فرهنگی کشور تعریفی که از مهندس بازرگان تا به امروز ارائه شده اغلب او را فردی لیبرال و طرفدار صلح میدانند و میگویند او پدر معنوی اصلاحات است پس طبیعی است وقتی تحقیقات جدیتر و عمیقتر میشود و نقاط ابهام طرح میشود با واکنشهایی مواجه میشویم.
وی درباره راه نیافتن «راه طی شده» به دوازدهمین جشنواره «سینماحقیقت» توضیح داد: جشنواره «سینماحقیقت» برای من زیاد موضوعیت ندارد و از قبل میدانستم این فیلم وارد جشنواره نخواهد شد مخصوصا اینکه قبل از رونمایی «راه طی شده»، آقای حسام الدین آشنا موضعگیریهایی در مورد فیلم داشتند. برای ما طبیعی بود که در قبال این رویکرد نو عدهای موضع بگیرند، ما را تخریب کنند و بگویند تاریخ را تحریف کرده ایم و پاسخ من این بود که منظر جدیدی باز شده است و جوانان دهه 70 و 80 که به مهندس بازرگان تعصب ندارند بیشتر درباره او جستجو خواهند کرد تا متوجه شوند حقیقت ماجرا چیست. این مستند در جشنواره «سینما حقیقت» حضور ندارد زیرا با قرائتهای رسمی و حاکمیتی که تا به حال بوده است متفاوت و متضاد بوده است.
نوروزی خاطرنشان کرد: مستندهایی درباره مهندس بازرگان ساخته شده که او را در حد یک قدیس بالا بردهاند و آثاری هم ساخته شده که بیشتر تبلیغی و ترویجی است. عدهای میگویند ما پول گرفتیم و کار سفارشی ساختیم و امکانات در اختیارمان قرار داده شد درحالیکه چنین نیست زیرا چند برابر امکانات ما در اختیار دوستان دیگری قرار داده شد و آنها هم فیلمشان را با مدل خودشان ساختند.
وی ادامه داد: باید برای ساختن چنین مستندهایی فضا باز باشد تا بتوان درباره مسایل مهم تاریخ و انقلاب صحبت کرد. باید اراده محکمی وجود داشته باشد تا بتوان مستندهایی از این دست ساخت.
این تهیهکننده درباره این موضوع که آیا حوزه هنری ساخت این فیلم را به شما سفارش داده بود، گفت: خیر بلکه این ما بودیم که سراغ حوزه هنری رفتیم و از آنها خواستیم که تهیه این مستند را برعهده بگیرند. آنها در ابتدا درباره سوژه و رویکرد آن نگرانیهایی داشتند ولی ما به آنها اطمینان دادیم که اثری مبتنی بر پژوهش ارایه خواهیم داد.
همچنین درباره اینکه چرا مستندساز که در مقام مصاحبه کننده در مستند حضور دارد درباره سوژهاش موضعگیری کرده است، سوال شد که ملاقلی پور گفت: من از ابتدا نمیخواستم یک مستند خنثی بسازم و همان اول فیلم و در صحنهای که تدوینگر را نشان میدهیم گفته میشود که این یک مستند جهتدار است و من به عنوان کارگردان و نویسنده موضع خود را در آن بیان میکنم.
ملاقلی پور بخش پایانی صحبتهایش را به مدل فکری امام خمینی و تاثیر آن بر انقلاب اسلامی اختصاص داد و گفت: نگاه دینی این فیلم قوی نیست من معتقدم جمعیت منتقد اصلی فیلم جمعیت نخبگان دینی هستند که هنوز ورود پیدا نکردند و در حال حاضر تاریخدانها با این فیلم مشکل دارند.
در این نشست پرسشهایی درباره سند تاریخ این روایت درباره نهضت آزادی، انشعاب مجاهدین خلق از نهضت آزادی و نسبت مبارزات مسلحانه با اندیشه بنیانگذاران نهضت آزادی، پرداخت سینمایی به این موضوع، انتخاب ساختار شکلی مستند به ویژه در استفاده از آینهها در تصویر، جهت دار بودن اثر و... مطرح شد.
مساله جنگ و رویکرد نهضت آزادی به آن و حضور نیافتن اعضای آن در طول هشت سال دفاع مقدس از دیگر موضوعات این نشست بود.
در این نشست افرادی همچون محمدرضا شجاعی طراح صحنه و لباس سینما، سعید ملکیان نویسنده، رایا نصیری فیلمساز و داود توحیدپرست فیلمساز نیز حضور داشتند.