خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

افزایش نرخ بلیت پرواز نجف -تهران / خطر شکل‌گیری بازار سیاه در آستانه بازگشت زائران اربعین

asdasd
کد خبر : ۶۸۶۱۲۶

گرچه دبیر ستاد اربعین گفته بود که هیچ‌کس حق افزایش نرخ بلیت هواپیما که برای سفر اربعین تعیین شده را ندارد؛ اما پیگیری‌ها از گران‌فروشی دفاتر فروش بلیت هواپیما حکایت می‌کند.

به‌گزارش خبرنگار ایلنا، با وجود اینکه شهریار حیدری (دبیر ستاد اربعین) پیش ازین گفته بود قیمت‌های حداکثری بلیت هواپیما برای سفر اربعین تعیین شده و هیچ‌کس حق افزایش نرخ بلیت را ندارد؛ پیگیری‌ها حکایت از این داشته که دفاتر انتخاب شده در این موضوع گران‌فروشی را همچنان در دستور کار خود قرار داده‌اند.

بر اساس این گزارش شهریار حیدری(دبیر ستاد اربعین) چندی قبل به خبرنگار ایلنا گفته بود؛ حداکثر قیمت بلیت هواپیما برای رفت‌و‌برگشت مسیر تهران به نجف ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار و مسیر مشهد به نجف ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تعیین شده و نظارت روی آنها توسط سه دستگاه نظارتی که شامل کمیته نظارت و ارزیابی، سازمان تعزیرات حکومتی و همچنین سیستم قضایی سازمان بازرسی است به شکل جدی انجام شده تا قیمت‌ها همان که تعیین شده باقی بماند.

همچنین مرتضی قربانی (دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران) نیز با تایید قیمت تعیین شده بالا، درباره تعداد دفاتری که اقدام به‌فروش بلیت هواپیما برای سفر اربعین می‌کنند؛ گفته بود ایرلاین‌ها طرحی را ارائه داده و از بین ۳۰۰۰ دفتر متقاضی تنها ۱۴ دفتر را به‌عنوان نمایندگی فروش خود انتخاب کرده‌اند که بر این اساس در حقیقت ایرلاین‌ها این دفاتر را به‌عنوان نماینده خود انتخاب کرده و در صورت ایجاد تخلف این موضوع ارتباطی به دفاتر مسافرتی ندارد.

بر اساس این گزارش در پی تماس با تعدادی از این ۱۴ دفتر انتخاب شده، متوجه شدیم که هیچ‌کدام از آنها به‌صورت رفت‌وبرگشت اقدام به‌فروش بلیت نمی‌کنند؛ یعنی اکثرا برای مسیر رفت قیمت یک میلیون و صد هزار تومان که نرخ مصوب بوده را در نظر گرفته ولی برای مسیر برگشت قیمت‌های متفاوتی را ارائه می‌دهند.

در تماس تلفنی خبرنگار ایلنا با یکی از این دفاتر، نرخ بلیت برای سفر اربعین این طور عنوان می‌شود: قیمت بلیت هواپیما برای مسیر رفت از تهران به نجف تا سه‌شنبه(۸آبان) یک میلیون و صد هزار تومان است؛ ولی اگر بخواهید ۹ام از تهران به سمت نجف بروید؛ قیمت تا ۵۰۰ هزار تومان هم پایین می‌آید.

وی افزود: همچنین در مسیر برگشت نجف به سمت تهران نیز تا ۱۳ام هیچ بلیتی وجود ندارد. اما در روز ۱۳ ام قیمت بلیت برگشت یک میلیون و پانصد هزار و برای ۱۴ام یک میلیون و چهارصد هزار تومان تعیین شده است. البته باید بگویم که دلیل اختلاف قیمت آن با مسیر رفت نیز زیاد بودن مسافر در نجف است.

یکی دیگر از دفاتر فعال که به‌عنوان نماینده فروش بلیت هواپیما در مسیر اربعین انتخاب شده، قیمت رفت برای تهران به نجف را همان یک میلیون و صد هزار تومان اعلام می‌کند ولی در عین حال می‌گوید که در مسیر برگشت بلیتی برای هواپیما اکونومی ندارد و اگر بلیت می‌خواهید باید برای هواپیما بیزینس کلاس اقدام کنید که قیمت آن دو میلیون و هشتصد هزار تومان است. همین‌طور می‌گوید که اگر بلیت هواپیما اکونومی داشتیم؛ قیمت همان یک میلیون و صد هزار تومان بود.

همچنین آژانس دیگری در مسیر رفت تهران به نجف، قیمت دو آژانس دیگر را تایید می‌کند ولی برای مسیر برگشت در روز ۱۳ ام نرخ بلیت را یک میلیون و ششصد هزار تومان اعلام کرده و علت اختلاف قیمت با نرخ مصوب را تمام شدن پیک اربعین عنوان می‌کند.

همچنین پیگیری‌های خبرنگار ایلنا حکایت ازین دارد که علاوه بر ۱۴ دفتری که در ابتدا به‌عنوان نماینده فروش بلیت هواپیما اعلام شده بودند؛ دفاتر و سایت‌های دیگری نیز اقدام به این کار کرده و هرکدام با قیمتی متفاوت از بقیه اقدام به‌فروش بلیت هواپیما در مسیر نجف می‌کنند.

یکی از این دفاتر درباره قیمت بلیت هواپیما به خبرنگار ایلنا گفت: پروازهای تهران به نجف که برای اربعین باز کردند تا قبل از آبان‌ماه به‌طور کامل پر شده و پرواز‌هایی که در حال حاضر موجود است، پروازهای مازاد بوده که قیمت آن برای تهران به نجف یک‌میلیون و هشتصد و نود هزار تومان تعیین شده است. برای برگشت نیز تا ۱۳ آبان پرواز‌ها پر بوده اما برای ۱۴ ام هواپیما با نرخ یک میلیون و سیصد و بیست هزار تومان موجود است.

همچنین یکی دیگر از این دفاتر قیمت رفت تهران به نجف را همان یک میلیون و صد هزار تومان عنوان می‌کند؛ ولی در مسیر برگشت تنها برای روز ۱۴ ام آبان بلیت دارد که قیمت آن یک‌میلیون و ششصد هزار تومان تمام می‌شود.

حال براساس صحبت‌هایی که مبنی بر کنترل بلیت هواپیما در ایام اربعین از سوی مسئولان عنوان شده،  لازم است مسئولان مربوطه در آستانه بازگشت زائران اربعین از ایجاد بازار سیاه احتمالی جلوگیری کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز