خبرگزاری کار ایران

محمد اطبایی:

تأثیر منفی انقلاب دیجیتال بر تعداد تماشاگران حوزه پخش خانگی

asdasd
کد خبر : ۶۷۶۳۶۹

اطبایی می‌گوید: با توجه به گسترش ایننترنت و صنعت دیجیتال دوران ارائه یک فیلم، محتوا به صورت نسخه دی وی دی به سرآمده است.

به گزارش ایلنا، محمد اطبایی (پخش‌کننده فیلم در عرصه بین‌الملل) درباره نظام اکران و نمایش در عصر دیجیتال گفت: انقلاب دیجیتال تنها در بخش تولید سینما تأثیر نداشته بلکه در بخش عرضه و پخش هم تحول بسیاری ایجاد کرده است. به این معنا که فن‌آوری دیجیتال حقوق جدیدی را برای هر «فیلم/محتوایی» به وجود آورده که از آن با عنوان حقوق «رسانه‌های جدید» و در کشور ما «وی او دی» ذکر می‌شود.

وی ادامه داد: «حقوق رسانه‌های جدید» با آخرین فن آوری های دنیای دیجیتال همراه بوده است به گونه‌ای که در قراردادهای فروش هر فیلم/محتوایی دیگر نمی‌توان همه موارد مربوط به این حقوق را پیش بینی و شامل کرد بنابراین و به ناچار از عبارت «همه فن‌آوری‌های آینده» استفاده می‌شود بسیاری از تحلیل‌گران رسانه، از تغییر شیوه و ذائقه مردم برای دیدن فیلم/محتوا سخن می‌گویند و هر چند هنوز نمی‌توان از کاهش تعداد تماشاگران در سالن‌های سینما حرفی به میان آورد اما انقلاب دیجیتال بی تردید تأثیر منفی بر تعداد تماشاگران حوزه پخش خانگی، یعنی نسخه‌های دی وی دی و بلوری، گذاشته است.

این پخش کننده فیلم در عرصه بین‌الملل تاکید کرد: شمار تماشاگران رسانه‌های جدید، چه در گوشی‌های هوشمند تلفنی و چه در کامپیوترهای شخصی و حتی در تلویزیون‌های خانگی، افزایش چشمگیری داشته و تعداد افرادی که نسخه‌های دی وی دی و به لو ری «فیلم/محتوا» را تهیه می‌کرده‌اند، با کاهش قابل توجهی روبرو شده است.

اطبایی با اشاره به فناوری‌های نوین در حوزه پخش بین الملل گفت: سامانه‌های عرضه آنلاین محتوا، مانند آمازون، نتفلیکس و هولو با سرمایه گذاری‌های گسترده پا را فراتر از حوزه پخش گذاشته و در عرصه تولید هم نقش‌آفرینی می‌کنند. سامانه نتفلیکس هم اکنون 125 میلیون مشترک در سراسر جهان دارد و تعداد مشترکان آمازون نیز از صد میلیون در کل جهان گذشته است.  تعداد این سامانه‌ها و مخاطبان آن در سراسر جهان و ازجمله در کشورمان رو به افزایش است و براساس آخرین آمار سایت آلکسا، دو سامانه ارائه محتوای ایرانی در میان ده سایتی قرار دارند که ایرانی‌ها بیش‌ترین مراجعه را در میان سایت‌های اینترنتی داشته‌اند.

وی درباره حقوق «وی او دی» اظهار داشت: هر فیلم شامل چهارده نوع مختلف «وی او دی» است که در کشور ما تنها با چند نوع محدود مانند «اس وی او دی» یا همان وی او دی اشتراکی آشنا هستیم. مسیر حقوق وی او دی فیلم/محتوا در کوتاه مدت از «پی پر ویو»، «اینترنت استریمینگ» و «اینترنت داون لودینگ» و «او تی تی» و «ای پی تی وی» به «بی وی او دی» یا همان بلاک چین وی او دی رسیده که این آخری خود انقلاب جدیدی در فن‌آوری و حوزه پخش خواهد بود.

محمد اطبایی در پاسخ به این سوال که نظام توزیع و بازاریابی سینما در عصر دیجیتال دچار چه تحولاتی شده است، بیان کرد: واقعیت این است که انقلاب دیجیتال، ساز و کار عرضه و پخش بین‌المللی تولیدات سینمایی و تصویری را دستخوش تغییرات اساسی کرده است. عرضه و بازاریابی یک فیلم،محتوا نیازمند اقلام اولیه‌ای است که این اقلام تنها در مدت زمان کوتاهی از شکل فیزیکی به صورت دیجیتال و آنلاین درآمده‌اند. دوران ارائه یک فیلم،محتوا به صورت نسخه دی وی دی به سر آمده و نسخه‌های بازبینی همه آثار، پس از آپلود شدن، به صورت یک لینک در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد و همین وضعیت برای نسخه‌های نمایشی فیلم‌ها نیز اتفاق افتاده است. یک عرضه و پخش‌کننده فیلم، نسخه بازبینی خود را به صورت لینک ارسال کرده و در بسیاری از موارد نیز نسخه نمایشی اثر را هم به همان صورت دیجیتالی ارائه می‌کند. اقلام دیگر مانند، عکس، پوستر، تیزر، همه و همه تنها به صورت فایل‌های دیجیتالی و آن لاین ارائه می‌شوند.

این پخش‌کننده گفت: شیوه ارائه آثار به جشنواره‌ها نیز شامل این تغییرات بوده و سامانه‌های ارائه فیلم و دریافت فیلم نیز رشد قارچ گونه‌ای داشته و سامانه‌های «فیلم فری وی» و «ویتاوت ا باکس» حرف اول را در این میان می‌زنند. نمایش فیلم‌ها نیز در سالن‌های سینمای مجازی در حال گسترش است و در کنار آن جشنواره‌های فیلم آن لاین هم روز به روز افزایش پیدا کرده‌اند. هر چند آسیب‌های جدی در این حوزه وجود داشته که در فرصتی دیگر باید به آن اشاره داشت و پای افراد سودجو به این عرصه‌ها بازشده و از اطلاعات اندک سینماگران برای عرضه آثارشان سوء«استفاده کرده و پول‌های کلانی را به ویژه جهت ارائه فیلم‌ها به جشنواره‌ها به جیب می‌زنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز