خبرگزاری کار ایران

صالحی: زیرساخت‌های فرهنگی و هنری در شهر قم باید توسعه یابد

asdasd
کد خبر : ۶۷۶۳۳۸

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مردم شهر قم باید از مزیت‌های دانشگاهی بودن این شهر استفاده کنند و زیرساخت‌های فرهنگی و هنری در این شهر توسعه یابد.

به گزارش ایلنا، سیدعباس صالحی در آیین انعقاد تفاهم نامه فرهنگی بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استانداری قم که در سالن جلسات امام جواد (ع) استانداری قم برگزار شد با اشاره به ویژگی‌های شهر قم اظهار کرد: این شهر یک شهر خاص است، مرقد حضرت معصومه (س) در شهر قم است که مسلمانان و شیعیان به این مرقد دلبسته هستند، ویژگی دیگر شهر قم وجود حوزه علمیه است که سابقه فراوانی دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: شهر قم یک شهر دانشگاهی است،  شهر قم شهر کتاب و کتابخانه‌ها است و بسیاری از کتاب‌هایی که در این شهر وجود دارد در دیگر شهرها و کشورها در دسترس نیست.

وی ادامه داد: علمای شیعه از عصر اهل‌بیت(ع) تاکنون در شهر قم حضور دارند و این شهر در یک قرن اخیر به قطب اصلی حوزه‌های علمیه جهان تشیع تبدیل شده است، شهر قم شهر دانش در حوزه علوم اسلامی و علوم انسانی است.

صالحی شهر قم را پایگاه انقلاب اسلامی دانست و تصریح کرد: نقش این شهر تنها به تاسیس انقلاب منحصر نبوده بلکه در دوره نظام سازی انقلاب هم نقش زیادی داشته است.

وی با بیان اینکه باید مردم شهر قم از مزیت‌های دانشگاهی بودن این شهر استفاده کنند، گفت: نهادهای علمی و فرهنگی در شهر قم همان طوری که به درون مجموعه خود توجه دارند، به اطراف خود هم توجه داشته باشند و باید زیرساخت‌های فرهنگی و هنری در شهر قم توسعه یابد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: سرانه صندلی‌های سینما در شهر قم در حال افزایش است، همچنین شاهد افزایش سرانه مصرف فرهنگی در این شهر هستیم، باید مناسبت‌ها بین حوزه فرهنگ و حوزه علم در شهر قم بیشتر شود.

وی شهر قم را دارای مزیت نسبی دانست و تصریح کرد: این شهر باید پشتوانه ای برای مناسبات بین حوزه علم و حوزه فرهنگ باشد، تعاملات خوبی بین مقامات شهر قم و مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای استفاده از ظرفیت‌های موجود در این شهر وجود دارد.

 تفاهم نامه فرهنگی بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استانداری قم، روز پنجشنبه به امضای سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سید مهدی صادقی استاندار قم رسید که بر اساس آن، چشم انداز سه ساله فرهنگی این استان و تعهدات طرفین ترسیم شده است.

این تفاهم نامه با توجه به اهمیت توسعه فرهنگی و سیاست‌های فرهنگی دولت مبنی بر عدالت درتوزیع امکانات و اجرای برنامه‌های فرهنگی، هنری و دینی در تمام نقاط کشور و تعیین اهداف و برنامه‌های سه ساله تا سال ١٤٠٠، با اعتبار ٣٠٠ میلیارد ریال درسالن امام جواد (ع) استانداری قم منعقد شد.

همچنین تکمیل و تجهیز طرح‌های تملیک دارایی‌های سرمایه‌ای فرهنگی هنری استان قم، توسعه فعالیت‌های فرهنگی، هنری و دینی در حوزه‌های مختلف، توسعه آموزش و تقویت زیرساخت‌های فرهنگی و هنری قم، توجه به فرهنگ و هنر اقوام استان و بهره گیری از ظرفیت‌های آنها در راستای وحدت و انسجام ملی از بندهای این تفاهم نامه است.

حمایت و گسترش هنرهای تجسمی، هنرهای نمایشی، کمک به موسسات و فعالیت های فرهنگی و هنری استان، اهدای کتاب به مراکز فرهنگی، مساجد و مراکز آموزشی، خرید کتاب از ناشران و مولفان، کمک به برگزاری نمایشگاه کتاب، نشست‌های تخصصی حوزه رسانه، آموزش عمومی روزنامه نگاری، حمایت از تولید فیلم کوتاه داستانی و مستند نیز از جمله تعهدات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این تفاهم‌نامه است.

همچنین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متعهد شده است که کمک به اکران فیلم‌های هنر و تجربه و برگزاری جشنواره فیلم فجر، کودک و نوجوان، فیلم کوتاه، مستند و کمک به برگزاری هفته فیلم و عکس، راه‌اندازی دبیرخانه سینمای معناگرا، بازسازی، تجهیز و افزایش سالن های سینمایی، برگزاری جشنواره آیات، حمایت از بیمه فعالان قرآنی، کمک به فعالیت های موسسات قرآنی، تجلیل از فعالان قرآنی، نهج البلاغه و صحیفه آموزان و ... را در دستور کار خود قرار دهد.

استانداری قم نیز در این تفاهم نامه، افزایش اعتبارات فرهنگی، هنری و دینی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، کمک به تکمیل و تجهیز فضاهای فرهنگی و هنری در حال احداث، تامین اعتبار تعمیر و تجهیز چهار مجتمع فرهنگی و هنری استان، کمک به پژوهش آمایش فرهنگی قم، کمک به بروزرسانی و تکمیل پروژه اطلس فرهنگی قم، حمایت از تولید فیلم‌های کوتاه داستانی و مستند، حمایت از دوره‌های آموزشی استاد محور، کمک به تجهیز و نصب سیستم دیجیتال در مجتمع‌های فرهنگی هنری استان، کمک به ستاد صیانت قم و کمک به برگزاری هفته فیلم و عکس را متعهد شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفر یک روزه به قم علاوه بر امضای تفاهم‌نامه فرهنگی، دیدار با کارکنان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و افتتاح استودیوی قرآنی را در برنامه خود دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز