خبرگزاری کار ایران

در نشست مرحله اول چهارمین دوره جایزه شعر احمد شاملو مطرح شد؛

آثار و نگاه شاملو همچنان زنده‌اند/قصد جایزه شعر شاملو ایجاد جریان شعر نو مدنظرش است

asdasd
کد خبر : ۶۷۶۲۶۹

یکی از داوران جایزه شعر شاملو گفت: برگزاری چنین جشنواره‌ای در کنار آثار موجود در آن نشان می‌دهد که با وجود اینکه شاملو در این دنیا نیست؛ همچنان آثار و نگاهش زنده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست مرحله اول چهارمین دوره جایزه شعر احمد شاملو با حضور اعضای موسسه الف. بامداد، داوران، شاعران و ناشران برگزیده، شامگاه پنجشنبه دوازدهم مهر ماه در موسسه بهاران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم محمود معتقدی که یکی از سه داور مرحله اول این رقابت بود، گفت: بد نیست که درباره ۱۵ مجموعه شعری که در این دوره از جشنواره برگزیده شدند و همچنین دیگر آثار متقاضی به چند نکته اشاره کنیم. به طور کلی ۱۶۹ اثر در این رقابت شرکت کردند که در نگاه ما به عنوان داور به سه دسته تقسیم می‌شوند.

وی افزود: از بین تمامی آثار ارائه شده تنها ۲۰ درصد از آنها نمره خوبی را از ما دریافت کرد و به‌این صورت این آثار که ۱۵ مجموعه بودند، در مرحله اول به عنوان نامزدهای چهارمین دوره جایزه شعر شاملو انتخاب شدند. اما دسته دوم در نگاه ما یک گروه ۴۰ درصدی از تمام آثار بود که آثارشان متوسط بود و تنها به مرزهایی از شعر رسیده بودند. به‌علاوه این دو دسته گروه سوم نیز ۴۰ درصد از کل آثار بود که از نظر بنده کیفیت شعرهای آنها از متوسط هم کمتر بود که همین موضوع سبب شد تا نمره خوبی از ما نگیرند و حذف شوند.

معتقدی صحبت‌هایش را این‌طور ادامه داد: از نظر من وضعیت شعرهای امروز ما نیز به‌همین صورت و در سه دسته‌بندی که در بالا به آن اشاره کردم بوده و ازین حیث این شباهت را می‌توان به فال نیک گرفت.

وی در ادامه گفت: البته مسائل دیگری غیر از کیفیت خود شعر در انتخاب تاثیر گزار بودند که از جمله آنها می‌توان به طراحی جلد کتاب‌ها اشاره کرد که به ما این را می‌گفت که آن شاعر به کمک ناشر چقدر می‌تواند به‌روز باشد. نکته جالب دیگر در این دوره فرستادن کتاب‌هایی از شهر اهواز و همچنین خارج از کشور بود که برای ما اهمیت فراوانی داشت و از آنها انرژی خیلی خوبی می‌گرفتیم.

 محمود معتقدی در پایان بیان کرد: برگزاری چنین جشنواره‌ای در کنار آثار موجود در آن نشان می‌دهد که با وجود اینکه شاملو در این دنیا نیست؛ آثار و نگاهش زنده است. از نظر بنده ۱۵ عنوان شعری که در این دوره انتخاب شده، فرصتی است که به ما می‌گوید شعر امروز هم همچنان زنده و پایدار است.

همچنین در ادامه این مراسم شهریار وقفی‌پور یکی دیگر از داورهای چهارمین جایزه شعر شاملو گفت: روند داوری آثار به‌ این صورت بود که ما ۳ نفر هرکدام با دیدگاه خود به انتخاب آثار می‌پرداختیم ولی معیار و جهت اصلی که این اجماع را فراهم کرد و منجر به انتخاب ۱۵ اثر شد؛ چیزی بود که در شعر شاملو وجود داشت و ما آن را در شعرها و مصاحبه‌های ایشان می‌بینیم.

وی افزود: در انتخاب شعرها سعی کردیم که شعر مدرن هم انتخاب کنیم که یکی از معیارهای اصلی آن زیبایی شناسی بود. نبود حرف اضافه در شعر یکی از مشخصه‌های اصلی این موضوع بوده و با عنوان شعر ناب از آن یاد می‌شود. به‌علاوه این موضوع ایجاد یک چهره شاعرانه در اثر نیز برای ما اهمیت خاصی داشت. البته این موضوع باید در محتوای اثر دیده شود. به‌صورتی که وقتی شعرها خوانده می‌شود؛ متوجه در جامعه زندگی کردن شاعر آن بشویم که در این صورت این موضوع سبب مدرن بودن اثر می‌شود.

قنبری در بخش دیگری از صحبت‌هایش بیان کرد: جایزه‌هایی که تابه‌حال در حوزه شعر وجود داشته، همواره با یک توهمی همراه بوده که یک اثر خوب را معرفی کند و در همه مراسم‌ها به آن اثر جایزه دهد که در این صورت این‌طور به نظر می‌رسد که دیدگاه دیگری وجود ندارد. اما جایزه شعر شاملو در این چهار دوره سعی کرده که به چنین موضوعاتی تن ندهد.

وی در پایان گفت: جایزه شعر شاملو در ابتدا با بیان قالب‌های شعری که مدنظرش است، مشخص کرده که چطور چهره‌ای را می‌خواهد. این جشنواره به‌این‌صورت می‌خواهد به قصد خود که ایجاد جریان شعر نو مدنظرش است برسد و آن را ایجاد کند.

در ادامه این مراسم کاظم کریمیان دیگر داور جایزه شعر شاملو که در مراسم حضور نداشت، از بهبهان پیامی را برای این مراسم فرستاده بود که توسط مجری برنامه برای حاضرین خوانده شد.

کاظم کریمیان، محمود معتقدی و شهریار وقفی‌پور اعضای هیات داوران مرحله اول داوری چهارمین جایزه شعر احمد شاملو بودند که از میان ۱۶۹ اثر متقاضی تنها ۱۵ اثر شایسته حضور در مرحله دوم این رقابت دیدند و این افراد در ادامه این مراسم هرکدام یک شعر از مجموعه‌های خود را برای حاضرین خواندند.

۱۵ اثر برگزیده این دوره از جایزه شعر شاملو که به تشخیص هیئات داوران مرحله اول به مرحله دوم این رقابت راه پیدا کردند، به شرح زیر است:

۱. «اسفندیاری در چشم چپ» نوشته آنا رضایی، نشر هشت

۲. «اسیر غیرجنگی» اثر شجاع گلملایری، نشر هشت

۳. «بالا رفتن از شب» سروده غزاله شمعدانی، نشر حکمت کلمه

۴. «برسد به استخوان‌هایت» نوشته روزبه سوهانی، انتشارات مروارید

۵ . «بی‌نظمی» اثر آرمین یوسفی، نشر چشمه

۶. «توضیحات شناسنامه» نوشته سهند پاکبین، انتشارات نصیرا

۷. «خشخاش‌ها» اثر امان میرزایی، انتشارات سوره مهر

۸. «خط سیاه، متروی لندن» سروده علیرضا آبیر، کتاب فانوس

۹. «خونم را به هواخوری برده‌ام» نوشته سمیرا چراغ‌پور، نشر هشت

۱۰. «دومینو» نوشته ابوذر پاکروان، انتشارات فصل پنجم

۱۱. «شعرهای ونک» اثرحمید یزدان پناه، انتشارات بوتیمار

۱۲. «کافه کاتارسیس» سروده آیدا گلنسایی، انتشارات فصل پنجم

۱۳. «نامه هایی از کازابلانکا » نوشته شهریار بزرگمهر، انتشارات آنیما

۱۴. «نامی نمی‌توان گذاشت» اثر آریا صدیقی، نشر چشمه

۱۵. «هوای خانه را عطر می‌زند» سروده بهاره نوروزی‌سده، نشر هشت 

جایزه‌ شعر احمد شاملو از سال ۱۳۹۴ به همت و با تلاش اعضای موسسه‌ «الف. بامداد» به مدیریت آیدا شاملو، همسر احمد شاملو بنیان گذاشته شده است. 

جایزه‌ شعر شاملو هر سال از میان مجموعه‌ شعرهای نو چاپ اول که در سال قبل منتشرشده و برای دبیرخانه‌ این جایزه ارسال شده، یکی از آنها را به‌عنوان مجموعه‌ شعر برگزیده‌ سال انتخاب و معرفی می‌کند.

این جایزه‌ شامل تندیس، لوح تقدیر و جایزه‌ نقدی است که در مراسمی در سال‌روز تولد احمد شاملو، ۲۱ آذر ماه، که امسال مصادف با نودوسومین سالروز تولد این شاعر برجسته است، به برنده اهدا می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز