خبرگزاری کار ایران

کنگرانی به روایت کنگرانی در سینما و ادبیات

asdasd
کد خبر : ۶۷۳۲۵۱

آخرین گفتگوی سعید کنگرانی یک ماه قبل از فوت این هنرمند در ماهنامه سینما ادبیات منتشر شده است.

 به گزارش ایلنا، شصت و نهمین شماره ماهنامه سینما و ادبیات منتشر شد. سینمای جهان این شماره سینمای انگلستان و کارگردان شناخته شده آن ریدلی اسکات است.

سینمای ایران مجله در این شماره سینمای صنعتی را محور خور قرار داده و در میزگرد داود میرباقری، منوچهر شاهسواری، حسن فتحی، جواد طوسی دلایل پا نگرفتن سینمای صنعتی در ایران که می‌تواند به رونق سینما – تجاری و هنری – کمک کند مورد بحث و تحلیل قرار گرفته است.

بخش ادبی با دو پرونده در این شماره همراه است. موضوع بدیع و کمتر بحث شده ادبیات اشغال که در میزگرد عنایت سمیعی، بهمن بازرگانی، امیرحسن چهلتن، کیهان خانجانی و یادداشت‌های احمد اخوت، شاپور بهیان، محمود حدادی، ابوتراب خسوری، ابراهیم دمشناس... مورد واکاوی قرار گرفته است. اشغال کشورها چه پیامدها و تاثیراتی بر هنر و ادبیات آنها می‌گذارد و تغییر و تحولاتی که در نتیجه این اشغال پیش می‌آید چه دگرگونی‌هایی در حوزه‌های زبانی و روایی پدید می‌آورد. اشغال انواع گوناگون دارد که در بحث‌های این شماره به آن اشاره شده است.

دیگر پرونده بخش ادبی این شماره به موضوع مارکسیسم و ادبیات می‌پردازد. دقیقاً روایت مارکسیستی از ادبیات، قرائت‌های چپ از امر ادبی، کی و کجا، در ایران به پایان می‌رسد یا افول پیدا می‌کند؟ پاس را در نشست ابکر معصوم بیگی، مشیت علایی، مجید مددی، خلیل درمنکی بخوانید.

بخش فیلم‌ها و احساس‌ها موضوع سینمای نوین ترکیه را برگزیده است؛ که شناخته‌شده‌ترین چهره آنکه در ایران نیز سینمایش مورد توجه است نوری بیلگه‌جیلان است. در حال یکه طیف وسیعی از سینماگران در ساخت این جریان سینمایی تاثیرگذارند که کمتر مطرح شده‌اند. مسائل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی مرتبط با این جریان و سینماگران مطرح سینمای نوین ترکیه در پرونده این شماره مدنظر قرار گرفته است.

بخش هیروگلیف نسبت بین بیماری و ادبیات را مورد تحلیل قرار داده است. در مقاله‌ای خواننی، ژاک رانسیر سیر تحول ادبیات را در عرصه رمان با صورت‌بندی دو بیماری «هیستری» و «اسکیزوفرنی» - در آثار نویسندگانی مانند بالزاک، فلوبر و ویرجینیا وولف – واکاوی می‌کند.

گفت‌وگوی اختصاصی سینما و ادبیات در این شماره گفت‌وگوی خواندنی و متفاوت محسن خیمه‌دوز با سعید کنگرانی یک ماه قبل از فوت این هنرمند سینماست که از زاویه‌ای قابل تأمل به گسست بازیگری قبل و بعد از انقلاب و مقوله بازیگری اندیشه وارد شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز