خبرگزاری کار ایران

در مراسم رونمایی از سردیس دباغ مطرح شد:

حضور زنان در تظاهرات در قبل از انقلاب بیشتر از مردان بود/نطق شب گذشته رئیس جمهور با صلابت و مقتدرانه بود

asdasd
کد خبر : ۶۷۲۵۰۵

محسن رفیق دوست گفت: در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی زنها بودند که مردها را برای تظاهرات به خیابان‌ها می‌آوردند.

 به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم رونمایی از سردیس مرضیه حدیدچی (دباغ) با حضور مسوولان و استانداری همدان و مسوولان بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، خانواده مرحوم دباغ و سایر مسوولان  صبح امروز  (چهارشنبه 4 مهر) برگزار شد.

جعفری (مدیرعامل موزه انقلاب و دفاع مقدس) با گرامیداشت یاد شهدا و درود به روح پیشگامان انقلاب گفت: بیشتر بزرگان ما در راه انقلاب امام را تنها نگذاشتند و اگر امروز اسلام ناب در جهان می‌درخشد و برای جهانیان آن را رقم می‌زنیم، برای آن است که افرادی شکنجه‌های طولانی را تحمل کردند و اسارت‌ها کشیدند. از این رو که امروز جمهوری اسلامی در اوج قدرت خود است و دشمنان انقلاب امروز از هر روز ناامیدتر هستند.

او ادامه داد: امروزه شاهد آن هستیم که بدون حضور جمهوری اسلامی ایران در منطقه هیچ تحولی به حقیقت نخواهد رسید. ملت ایران توانسته از حیثیت خود دفاع کند. اگر دفاع مقدس نبود امروز دشمن طمع بیشتری نسبت به ایران داشت. این در حالی است که امروز ایران مقتدرانه ایستاده است.

جعفری در ادامه به نطق شب گذشته رئیس جمهور اشاره کرد و گفت: دیشب شاهد نطق با صلابت و مقتدرانه روحانی بودیم. این در حالی است که بعد از سخنرانی رئیس جمهور آمریکا همه به او خندیدند. تمام این اتفاقات را مدیون شهدا و مدیون افرادی مانند بانو دباغ هستیم. خوشحالم که امروز این توفیق فراهم شد تا از اولین سردیس بانویی شجاع و مبارز رونمایی کنیم.

مدیرعامل موزه انقلاب و دفاع مقدس همچنین از این رونمایی به عنوان آغازی برای رونمایی از سردیس سایر بانوان نام برد که در راه انقلاب و دفاع مقدس جانفشانی کرده‌اند و گفت: از این پس شاهد رونمایی از سردیس بانوان شجاع و مبارز خواهیم بود.

امیر فهمیده (جانشین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس) دیگر سخنران این مراسم بود که گفت: خدا را شاکریم در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی با یکپارچگی نیروهای نظامی و مردمی روبه‌رو هستیم و این مهم را تجلیل و تکریم می‌کنیم و خوشحالیم که زنان نیز در این حماسه حضور داشته‌اند.

او همچنین به شهادت 25 تن از مردم مظلوم و بی‌دفاع اهواز که در نخستین روز هفته دفاع مقدس شهید و مجروح شدند اشاره کرد و گفت: دنیا باید بداند که انقلاب این شهادت‌ها را یک ایثار الهی می‌داند و هر حرکت کور تروریستی را شاهد هستیم با این تصاویر می‌توانیم به ارائه دهیم.

فهمیده گفت: در صحنه‌های مختلف سیاسی با اوج اقتدار ریاست جمهوری به پشتوانه مردم معنویت و رهبری پاسخی به استکبار جهانی می‌دهیم. پاسداشت ما در انقلاب را محترم می‌شماریم و ارادت خود را خدمت خانواده حدیدچی تقدیم می‌کنیم. امیدوار هستم موزه دفاع مقدس و حفظ نشر آثار نیز این برگ‌های زرین انقلاب را حفظ کند.

او همچنین مجتهدزاده، ریاست سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان را اسوه صبر دانست و گفت: این سازمان یکی از سازمان‌های پویا و خوب دفاع مقدس است و به نوبه خود از تمام زنان و افرادی که در این حوزه فعال هستند تشکر می‌کنم.

جانشین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با اشاره به دوران دفاع مقدس گفت: دفاع مقدس به عنوان یک حماسه و افتخار سند ماندگار انقلاب اسلامی است چراکه انقلاب انفجار نور بود. دشمنان انقلاب بر آن شدند تا جنگ را برپا کنند و شجاعت جوانان مملکت این تجاوز به دشمنان را به حماسه‌ای بزرگ مانند دفاع مقدس تبدیل کرد.

او خاطرنشان کرد:‌ بعد از حماسه بزرگ پیامبر و حماسه بزرگ امام حسین(ع) معنویت نگفته جهان تشیع در هشت سال جنگ دفاع مقدس ورود کردند. امام حسین(ع) و خانواده ایشان در هشت ساعت عاشورا تمام تلاش خود را برای بیان معنویت جهان تشیع کردند و ناگفته‌های باقیمانده توسط مردم ایران در هشت سال دفاع مقدس ظهور و بروز پیدا کرد. هشت سال دفاع مقدس حیات انقلاب اسلامی را تضمین و ماندگاری برای انقلاب ایجاد کرد.

او با اشاره به نقش زنان در عاشورا و تاثیرگذاری که بر مردان داشتند، گفت: امام حسین با اینکه می‌دانست به شهادت می‌رسد اما خانواده خود را با خود همراه کرد. حرکت انقلابی، احیای دین با شعار امر به معروف و نهی از منکر را آغاز کرد. درواقع امام حسین(ع) این انقلاب را به خانواده خود سپرد.

این مقام مسوول در خصوص ویژگی‌های زنان عاشورایی گفت: بصیرت در دین، دوستی با اهل بیت پیامبر که در واقع محبت اهل بیت بود که نجات دهنده انسان‌هاست،‌ شجاعت و شهامت، سخنوری، بلاغت و شیوایی تاثیرگذار زنان عاشورایی در درون آنها نهفته بود. تمام این عوامل سبب شده است که امروز گرد هم آییم و شجاعت و غیرتی که زنان در انقلاب‌ها و جنگ‌ها داشتند را گرامی بداریم چونان‌که یکی از این بانوان مرضیه حدیدچی بود که با غیرت در فرماندهی نظامی و در راس امور سیاسی و مجلس قرار گرفت. او می‌تواند الگویی زیبا و ماندگار برای دختران انقلاب و نسل جدید باشد.

این مراسم با حضور شادی (معاون بنیاد نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان) و خواندن مثنوی در بحث دباغ ادامه یافت.

رفیق دوست، اولین وزیر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و رئیس لجستیک و تدارکات سپاه پاسداران در سال‌های دفاع مقدس دیگر سخنران این مراسم بود که گفت: اولین کسی که بعد از پیدایش اسلام شهید شد یک زن بود که نامش سمیه بود.

او ادامه داد: زن در تاریخ اسلام در بزنگاه‌ها نسل اول را دارد و تاریخ تا زمانی که هست مطمئن است که کربلا در کربلا می‌ماند اگر زینب نبود.

او ادامه داد: من به عنوان مسوول راهپیمایی‌های قبل از انقلاب شهادت می‌دهم زن‌ها بودند که مردها را برای تظاهرات به خیابان‌ها می‌آوردند به عظمت خدا حضور آنها در تاسوعا و عاشورا به مراتب بیشتر از مردها بود که در اربعین برابر شد.

رفیق دوست در ادامه به بسیج اشاره کرد و گفت: در آن دوران جوانان 13 تا 18 ساله بسیجیان را تشکیل می‌دادند. زمانی بود که به اصفهان رفتم تا در مراسم تشییع شهیدی که سر او را قطع کرده بودند، شرکت کنم. در کنار این شهید 280 شهید دیگر تشییع می‌شدند. در آن زمان شاهد بودم پدر و مادر این شهید می‌خواهند با جنازه فرزندش وداع کنند وقتی پدر به کنار جنازه پسرش رسید زانوانش خم شد اما مادر او مردانه ایستاد و گفت روبه‌روی خدا روسفید باشی که مرا روسفید کردی.

رفیق دوست در ادامه به خاطرات اولین باری که حدیدچی را دیدار کرده بود اشاره کرد و گفت: در منزل شهید سعیدی بود که برای انجام کاری محرمانه به منزل شهید سعیدی رفتم. وقتی وارد اتاق شدم خانمی در اتاق بود برای آنکه مطلب را بیان کنم این پا و آن پا کردم اما شهید سعیدی به من گفت ایشان از خودمان است. آنجا بود که با حدیدچی آشنا شدم.

او در ادامه به رشادت‌های زنان در دوران انقلاب اشاره کرد و گفت: در زندان بعد از آنکه شکنجه شدم از زیر چشم‌بند صداهای ضجه خانمی را می‌شنیدم که زیر شکنجه بود بعدها شنیدم که او زیر شکنجه مرد و حرفی نزد. از این دست بانوان در انقلاب بسیار بودند.

او در ادامه به دوره فرماندهی حدیدچی اشاره کرد و گفت: دباغ در آن زمان زنی چهل و اند ساله بود. مدیریت او در تمام بخش‌هایی که به او مسوولیت داده می‌شد مثال‌زدنی است. ما با او کاری کردیم که مسیر انقلاب تغییر کرد و سپاه را به جایی رساندیم که امام گفت اگر سپاه نبود انقلاب و کشور نبود. حال برایتان تعریف می‌کنم که چه شد.

رفیق دوست یادآور شد: در آن زمان که انقلاب در شرف پیروزی بود به یک گارد نیاز داشت و دباغ به آن گروید اما دولت موقت نامه‌ای نوشت که سپاه پاسداران زیر نظر دولت موقت تشکیل شود که شد. یک روز با دباغ به تهران آمد و از من پرسید چرا ناراحتی؟ گفتم این سپاه سپاه نمی‌شود چراکه دولت موقت نمی‌خواهد سپاه شود. دباغ به من گفت چرا نزد امام نمی‌روی و این مسائل را بیان نمی‌کنی اگر قصد چنین کاری داشته باشی من نیز تو را همراهی خواهم کرد و البته این کار را انجام دادیم و در آن جلسه سپاه زیر نظر شورای انقلاب درآمد. دباغ در تحقق این مهم شریک بود.

به گفته رفیق دوست، دباغ ولایت را خوب فهمید و ولایتمدار بود. هر چند او بعد از فوت امام در برخی از مواقع منتقد شرایط بود اما ولایتمداری را کنار نگذاشت چراکه معتقد بود بقای انقلاب به ولایت است. دباغ می خواست در جامعه تکثیر شود.

این مراسم با رونمایی از کتاب صوتی زندگینامه مرضیه حدیدچی و حضور خانواده او و بیان داستان حیات زندگی قبل و بعد از انقلاب دباغ ادامه و پایان یافت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز