خبرگزاری کار ایران

بیانیه ایکوم درباره حفاظت از زیرساخت‌‌های موزه‌ها

asdasd
کد خبر : ۶۶۸۴۶۹

کمیته بین‌المللی موزه‌های دانشگاهی یومک (ایکوم) در خصوص حفاظت از زیر ساخت‌های موزه‌ها بیانیه صادر کرد.

به گزارش ایلنا، کمیته بین‌المللی موزه‌های دانشگاهی در خصوص حفاظت از  زیر ساخت‌های موزه‌ها بیانیه صادر کرد.

بیانیه یومک (ایکوم) در مورد حفاظت از زیرساخت‌های موزه‌ها به شرح زیر است:

موزه‌ها مسئول نگهداری از میراث هنری، فرهنگی و علمی دنیا هستند. آن‌ها از نشانه‌های تمدن، فرهنگ، خلاقیت، ذهنیات و دانش بشری در مجموعه‌هایشان نگهداری می‌کنند. موزه‌ها موسساتی برای تحقیق، واکاوی، جستجوگری و یادگیری هستند. آتش نابودگری Museu Nacional، موزه فدرال دانشگاه ریو دوژانیرو در برزیل را احاطه کرد.

خسارت غیرقابل برآوردی که در این فاجعه به بزرگترین موزه تاریخ طبیعی آمریکای لاتین وارد آمد توجه جهان را به آسیب پذیری موزه‌ها معطوف نمود. در موزه ملی ریودوژانیرو و بسیاری دیگر از موزه‌ها و مجموعه‌های دانشگاهی دنیا، اشیا، نمونه‌ها و مخازن منحصر به فردی در طی حوادثی که می‌توانستند پیشگیری شوند از بین رفته‌اند. ریسک وقوع مجدد چنین فجایعی در کنار مسائلی مانند استهلاک تجهیزات و مضیقه‌های مالی که موسسات ملی و دانشگاهی با آن روبرو هستند به طرز فزاینده‌ای افزایش پیدا می‌کند. فشارهای اقتصادی وارد بر این موسسات غالبا باعث غفلت از زیرساخت‌های موزه‌ها می‌شود.

آتش سوزی ویرانگر برزیل در سپتامبر ۲۰۱۸ اذهان را به سمت خطر و تبعات سهمگین غفلت از سیستم ضروری پیشگیری از آتش سوزی متوجه می‌سازد. کوتاهی در ایجاد زیرساخت‌های ابتدایی پیشگیری از حوادث از طرف دولت‌ها و موسساتی که دغدغه حفاظت از میراث موسسات و کشورهایشان را دارند پذیرفتنی نیست.

علاوه بر پیشگیری از نابودی اموال فیزیکی، تصمیم گیرندگان در دولت‌ها و دانشگاه‌ها باید از ملزومات ابتدایی حفاظت از مجموعه‌ها و آرشیوهایشان نیز مطلع باشند. کپی‌های فیزیکی [اشیا و آثار حیاتی] در انبار پشتیبان دست و پاگیر و حجیم هستند. وجود یک بانک داده دیجیتال از مجموعه‌ها و آرشیوها که در چندین سرور پشتیبان نگهداری می‌شوند حداقل باعث حفظ و ثبت و ضبط بخشی از دانش گردآوری شده و سوابق مجموعه‌های از دست رفته می‌شوند.

دولت‌ها و موسسات می‌توانند با یک سرمایه گذاری نسبتاً ارزان و معقول جهت تجهیز موزه‌ها و سایر مکان‌هایی که در آنها از مجموعه‌ها نگهداری می‌شود به سیستم‌های ابتدایی مقابله با بحران‌ها و استفاده از مخازن دیجیتال [در کنار مخازن فیزیکی] از نابودی فاجعه بار دانش‌ها جلوگیری کنند.

یومک (کمیته موزه‌ها و مجموعه‌های دانشگاهی شورای بین‌المللی موزه‌ها) مجددا بر حمایت همه جانبه خود از Museu Nacional تاکید کرده و مدیران ملی و دانشگاهی را به مسئولیت پذیری در قبال حفظ میراث در معرض خطر در موزه‌هایشان فرا می‌خواند.

سرمایه گذاری در بخش پیشگیری از بحران در مقایسه با بهایی که در صورت بروز فجایع ناشی از غفلت از آن پرداخته خواهد شد معقول‌تر و ارزان‌تر است. بی توجهی مدیران در قبال مسئولیتشان برای حفاظت از موزه‌ها، مجموعه‌ها و منابعی که در اختیار آنهاست باعث از دست رفتن بزرگترین گنجینه‌های هنری، فرهنگی و علمی بشری می‌شود. تاریخ دانش بشری در معرض خطر است. یومک مدیران ملی و دانشگاهی را به پذیرفتن مسئولیتی که متوجه آنهاست دعوت می‌کند که همانا حفاظت از این گنجینه‌هاست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز