خبرگزاری کار ایران

در نشست نقد و بررسی مطرح شد:

در مستند « ساز و مهر» از هنری صحبت می‌کنیم که به عقیده تعدادی از افراد، حرام است

asdasd
کد خبر : ۶۶۸۱۹۷

تهیه‌کننده مستند « ساز و مهر»، با بیان این‌که این مستند قطره‌ای از اقیانوس زندگی ابراهیم قنبری‌مهراست، اظهار کرد: دراین مستند تلاش شده که گوشه‌ای از زندگی یکی از شاگردان مکتب استاد « صبا» که علاوه بر نوازندگی، سازهای مختلفی نیز ساخته است، به نمایش گذاشته شود.

به گزارش ایلنا، «مرتضی پورصمدی» تهیه‌کننده مستند ساز و مهر در مراسم اکران و نقد و بررسی این مستند که در «خانه فرهنگ کارفه» برگزارشده بود، با بیان این‌که استاد قنبری‌مهر، از نوادر روزگار هستند که در این مستند قسمتی از فعالیت‌های ایشان درحوزه موسیقی به نمایش گذاشته شده است، خاطر نشان کرد: این مستند  با همکاری مرکز گسترش سینمای مستند و تجربه ساخته شده است

 وی که داماد خانواده قنبری مهرنیزاست درادامه سخنان خود با تاکید بر این که دراین مستند قرار نبود که فیلمسازی کنیم و بحث معیارهای زیباشناسی سینما آنچنان مطرح نبود، گفت: ما در این مستند تلاش کردیم بخش کوچکی از زندگی  یک فرد فعال در حوزه موسیقی را به نمایش بگذاریم.

این تهیه‌کننده با اشاره به برخی از موانع و مشکلاتی که در کشور در ارتباط با موسیقی وجود دارد و با انتقاد از برخی از نگاه‌ها در مورد این هنر، گفت: در این مستند از هنری صحبت می‌کنیم که به عقیده تعدادی از افراد حرام است و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربه نیز تا حدودی با ترس و لرز برای ساخت این مستند با ما همکاری کرد.

مرتضی پورصمدی با بیان این‌که استاد 70 سال است که در حوزه موسیقی و ساخت سازهای موسیقی فعال است، ادامه داد: ما برای ساخت این مستند تیم کاملی نبودیم. به مدت 10 سال من و دخترشان یک الی دو روز در هفته از ایشان فیلم می‌گرفتیم و بعداً نیز با حضور آقای محسن نظری این روند به مدت 10 سال دیگر ادامه پیدا کرد.

وی با بیان این‌که در طول این مدت توانستیم گنجینه ارزشمندی از فعالیت ایشان ضبط کنیم و البته امکان آن برای ما وجود ندارد که همه آن را به نمایش بگذاریم، در بخش دیگری از صحبت‌های خود تاکید کرد: حتماً سال‌ها طول می‌کشد که تا مجدداً  فرد دیگری با ویژگی‌های استاد در عرصه موسیقی ایران به عرصه‌ی ظهور برسد.

در ادامه این مراسم «مرجان قنبری‌مهر» دختراستاد قنبری‌مهرکه در ساخت این مستند همکاری کرده است با بیان این‌که سال‌ها از فعالیت‌های استاد فیلمبرداری کرده‌ایم ولی به دلیل مشکلات مالی  این امکان را نداریم که آنها را به بیرون عرضه کنیم و اگر قطعاً پول داشتیم، می‌توانستیم این مستند را در قالب سیزده قسمت تهیه کنیم، اظهار کرد: ایشان در قسمت‌های مختلف این مستند در ارتباط با سازها و چگونگی تغییراتی که در آنها به وجود آورده، صحبت کرده است.

وی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر این‌که پشتوانه تمام تغییراتی که پدر من در سازهای ایرانی به وجود آورده و ابداعاتی که در این زمینه داشته‌اند دارای پشتوانه علمی و دلایل فیزیکی و اجرایی است، تاکید کرد: پدر من به شعر علاقه زیادی دارند شعر بخشی از وجود ایشان است، چنان که وقتی 10 دقیقه با ایشان صحبت می‌کنیم کلی از اشعار حافظ و مولانا  را به عنوان شاهد سخنان خود به زبان می‌آورند.

در مراسم اکران و نقد و بررسی مستند سازومهر در خانه فرهنگ «کارفه»، محسن نظری تصویربرداری، صدابرداری و کارگردانی این اثر نیز حضور داشت.

این مستند برای اولین در یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» به نمایش عمومی گذاشته شد.

«ساز و مهر» به زندگی و فعالیت‌های ابراهیم قنبری‌مهر  که از آخرین بازماندگان و شاگردان مکتب استاد صبا است، می‌پردازد. او علاوه بر نوازندگی، سازهای مختلف هم ساخته است و در حال حاضر هم مجموعه‌ای از زیباترین سازهای ساخته شده توسط او در موزه موسیقی به نمایش گذاشته شده است.

عوامل تولید مستند «ساز و مهر» عبارتند از: پژوهش و خط داستانی: مرجان قنبری‌مهر، تصویربرداری، صدابرداری و کارگردانی: محسن نظری، تدوین: فرشاد فدائیان، عکاس: نسترن نظری، تهیه‌کننده: مرتضی پورصمدی، تهیه شده در: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی.

خانه فرهنگ کارفه در ادامه نمایش فیلم‌های مستند قصد دارد که بعد از ایام عاشورا و تاسوعا به روند اکران این مستندها با محوریت موضوع موسیقی ادامه دهد و تاکنون در این حوزه دو مستند « بزم رزم» و «سازو مهر» را به نمایش گذاشته است و به زودی مستندهای «زیمل بلوچستان» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی مازیار مشتاق گوهری و «مرغ سحر و اهمیت عارف بودن» به کارگردانی مهدی باقری و تهیه‌کنندگی سعید رشتیان در همین مجموعه به نمایش گذاشته می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز