خبرگزاری کار ایران

در کاوش‌های باستان شناسی تل آتشی صورت گرفت:

کشف پیکره‌های انسانی و حیوانی از دوره نوسنگی کرمان

asdasd
کد خبر : ۶۶۶۳۲۵

کاوش‌ها در تل آتشی دارستان واقع در جنوب شرق استان کرمان منجر به شناسایی معماری فرهیخته و یافته‌های خاص شد.

به گزارش ایلنا، عمران گاراژیان (سرپرست کاوش تل آتشی دارستان) با اشاره به انجام کاوش گفت: در ادامه کاوش‌ها در تل آتشی دارستان، معماری غنی با فضاها و سازه‌ها به خوبی حفظ شده، اجاق‌های متنوع در فضاهای معماری و یافته‌های خاص مانند پیکره‌های انسانی و حیوانی از گل و سبدهای نیم سوخته شناسایی شد.

او با اشاره به این نکته که تل آتشی واقع در حاشیه غربی لوت جنوب از استقرارهای خاص و معروف فرهنگ بی سفال در جنوب شرق ایران است، گفت: موقعیت ویژه این محوطه در کویر لوت که رطوبت در آن عموما منفی است موجب حفظ آثار خاص شده است.

گاراژیان بخش‌هایی از سبدهای نیم سوخته و یکی دو مورد نخ و بافته‌هایی مانند طناب را از دیگر یافته‌های این کاوش اعلام کرد و گفت: چنین یافته‌هایی تنها در شرایط خاص آب و هوایی ممکن است از دوره نوسنگی حفظ شوند.

او تل آتشی را محوطه نوسنگی با فرهنگ منحصر به فرد دانست و افزود: با وجود این که گاهنگاری آن هم افق با نوسنگی با سفال است اما تاکنون در این محوطه سفال شناسایی نشده است.

این باستان شناس افزود: با وجود اشیاء گلی و اجاق های بسیار متنوع، نبود سفال در این محوطه همچنان معمایی است که بخشی از یافته‌ها خصوصا سبدها و بافته‌ها ممکن است، اطلاعات تکمیلی در مورد این فرهنگ نوسنگی بی سفال ارائه کنند.

او با مطرح کردن این نکته که فرض این است که سفال در زیست بوم این استقرار ضرورت نداشته، ابراز امیدواری کرد که تدوام مطالعات و پژوهش‌ها اضافه بر شناسایی گاهنگاری (لایه نگاری) و پلان فضاهای روستایی، مربوط به هزاره ششم و پنجم پیش از میلاد، اطلاعات جانبی و پرباری در مورد زندگی روزمره ارائه کند.

گاراژیان افزود: موقعیت خاص تل آتشی در چشم انداز کویری، شوره بالا و رطوبت پایین، همچنین معماری خاص روستا که به خوبی حفظ شده، زمینه و انگیزه تدوام پژوهش‌ها را فراهم می‌کند.

مجوز کاوش تل آتشی دارستان توسط ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صادر شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز