خبرگزاری کار ایران

کشف سازه‌ای ۸ ضلعی از سنگ‌های ورقه‌ای در بجنورد

asdasd
کد خبر : ۶۶۶۰۵۸

کشف سازه‌ای ۸ ضلعی، ساخته شده از سنگ‌های ورقه‌ای با ملاط گل از یافته‌های شاخص کاوش گسترده محوطه باستانی معصوم‌زاده بجنورد است.

به گزارش ایلنا، بهزاد علی‌طالش (سرپرست هیأت باستان شناسی) با اعلام خبر کشف سازه‌ای ۸ ضلعی از سنگ‌های ورقه‌ای در بجنورد گفت: محوطه باستانی معصوم‌زاده بر روی برآمدگی طبیعی در سمت جنوب- جنوب‌شرقی شهر فعلی بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی و در میان بافت شهری قرار گرفته که در حال حاضر در حدود ۵/۶ هکتار از آن به همت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان شمالی حفظ شده است.

او افزود: این اثر  نخستین بار توسط دکتر نگهبان در سال ۱۳۴۶ شناسایی شد و با شماره ۷۰۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیدو سپس در سال ۱۳۵۵ محدوده آن میله کوبی و در سال‌های ۱۳۷۰ و ۱۳۸۶ گمانه‌زنی و تعیین حریم آن انجام شده است.

این باستان شناس اظهار داشت : طرح کاوش گسترده این محوطه در کارگاهی به وسعت ۵۰۰ متر مربع در منتهی‌الیه بخش شمال‌شرقی محوطه آغاز شد.

او تصریح کرد :به رغم آنکه هنوز کاوش در کارگاه یاد شده به پایان نرسیده ولی تاکنون شواهدی از سده‌های دوم تا هشتم هجری قمری  در آن شناسایی شده است.

به گفته وی، سه مرحله معماری منتسب به ادوار یاد شده شناسایی شده که شامل ستون‌های آجری، سازه‌های سنگی، خشتی و چینه‌ای است .

او افزود: کشف سازه‌ای ۸ ضلعی، ساخته شده از سنگ‌های ورقه‌ای با ملاط گل از یافته‌های شاخص کاوش به شمار می‌رود.

به گفته سرپرست گروه کاوش تپه معصوم‌زاده، کاوش‌های باستان‌شناختی در این محوطه تا رسیدن به سطح خاک بکر ادامه خواهد داشت.

کاوش نجات بخشی تپه معصوم زاده بجنورد خراسان شمالی با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز