خبرگزاری کار ایران

باستان شناسان به دنبال کشف آثار باستانی و شیوه زندگی ساکنان هورامان

asdasd
کد خبر : ۶۶۴۱۶۵

بررسی و شناسایی آثار باستانی هورامان در محدوده استان کردستان با هدف آگاهی و شناخت آثار باستانی و وضعیت ساکنان و شیوه زندگی آنها در ادوار پیشین بر پایه مدارک و یافته‌های باستانی انجام شد.

به گزارش ایلنا، مسعود صادقی راد (سرپرست هیأت باستان شناسی) با اشاره به طرح بررسی و شناسایی آثار باستانی هورامان در محدوده استان کردستان که با هدف آگاهی و شناخت وضعیت آثار باستانی این منطقه در بخش‌هایی از محدوده چهار شهرستان سنندج، کامیاران، سروآباد و مریوان اجرا می‌شود گفت: منطقه هورامان در حوزه‌های فرهنگی بین دو کشور ایران و عراق و سه استان کردستان، کرمانشاه و سلیمانیه (عراق) است.

به گفته این باستان شناس، هورامان نه تنها از  نظر گویش هورامی با دیگر مناطق همجوار متفاوت است، بلکه به لحاظ جغرافیایی و اکولوژیکی نیز تا حدودی از دیگر مناطق همجوار تمایز دارد.

او، برجسته‌ترین مشخصه جغرافیایی هورامان را کوه‌های صخره‌ای و سر به فلک کشیده‌ای دانست که چشمه‌های  روان و رودخانه‌های پر آب در بستر دره‌های تنگ و عمیق آن جریان دارند.

این باستان شناس اظهار داشت: هر چند ویژگی‌های جغرافیایی هورامان نشان از شرایط سخت زیستی دارد، اما معدود پژوهش‌های باستان شناسی انجام گرفته طی دهه‌های  اخیر حکایت از حضور انسان در این منطقه از دیرباز تا کنون دارد.

صادقی راد گفت: شناخت و آگاهی از چگونگی وضعیت ساکنان هورامان و شیوه‌های زندگی آنها طی ادوار پیشین بر پایة مدارک و یافته‌های باستانی زمینة انجام پروژه بررسی و شناسایی آثار باستانی این منطقه را فراهم کرد، تا علاوه بر معرفی آثار باستانی این خطه گامی در راستای دستیابی به چگونگی توزیع محوطه‌های باستانی، جدول گاهنگاری، الگوهای استقراری و روندهای فرهنگی آن برداشته شود.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر، با توجه به مبحث ثبت منظر فرهنگی – تاریخی هورامان در فهرست آثار جهانی و تدوین و تکمیل پرونده آن، انجام برنامه بررسی و شناسایی آثار باستانی هورامان از ملزومات و ضرورت‌هایی بود که با همت پایگاه منظر فرهنگی – تاریخی هورامان و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان آغاز شد.

او در پایان گفت: هورامان از نظر چشم اندازهای طبیعی و ویژگی‌های تاریخی، فرهنگی و معماری منطقه‌ای شاخص و کم نظیر است که به بهترین وجه تعامل انسان با طبیعت را بازگو می‌کند.

طرح بررسی و شناسایی آثار باستانی هورامان در محدوده استان کردستان با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، اجرا شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز