خبرگزاری کار ایران

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد:

باید بودجه و هزینه جشنواره‌ها تا 45 روز بعد از پایان اعلام شود/دلایل صادر نشدن مجوزها اعلام شود

asdasd
کد خبر : ۶۶۰۷۰۸

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گوید: بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 65 دهم درصدبودجه کل کشور است.

 به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدعباس صالحی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) شامگاه شنبه سوم شهریور در برنامه نگاه یک با اشاره به برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در تمامی برنامه‌های ما بحث شفافیت بسیار مهم است و در این راستا دبیرخانه دسترسی آزاد به اطلاعات نسبت به سال قبل فعالتر شده است. ما معتقدیم اگر حاکمیت و دولت در دیوار شیشه‌ای زندگی کند آنگاه مردم از این حاکمیت دفاع می‌کنند.

وزیر ارشاد با اشاره به بحث کاغذ در روزها و ماه‌های اخیر گفت: حدود 400 هزار تن میزان مصرف کاغذ در کشور است که تا پایان دهه هشتاد مستقیم توسط دولت تأمین می‌شد اما بعد از بحث هدفمندسازی یارانه‌ها این مسئله حذف شد.

صالحی ادامه داد: امسال ما تلاش کردیم که کاغذ به عنوان یک کالای اساسی در لیست کالاهای اساسی قرار بگیرد و کارگروهی را برای این مسئله راه‌اندازی کردیم.

وی ادامه داد: وقتی قیمت کاغذ 2 یا 3 برابر شد تأثیر مستقیمی روی مطبوعات و نشر دارد اما همه مسائل حوزه مطبوعات و نشر فقط به کاغذ مرتبط نمی‌شود.

صالحی با اشاره به اینکه درباره کمبود میزان سرانه مطالعه در کشور اغراق می‌شود، گفت: براساس بررسی‌ها میزان سرانه مطالعه در کشور به جز روزنامه‌ها و فضای مجازی و فقط برای کتاب حدود 13 دقیقه است و اگر میزان مطالعه در فضای مجازی را به این میزان اضافه کنیم، قطعاً بیشتر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در یک سال گذشته بیش از هزار عنوان کتاب جدید منتشرشده است، گفت: توسعه باشگاه‌های کتابخوانی و گسترش کتابخانه‌های عمومی و توجه به مروجان کتابخوانی ازجمله برنامه‌های جدی ما در حوزه  کتابخوانی است. ما معتقدیم که دولت‌ها محافظان خوبی برای نهادهای فرهنگی نیستند و باید این نهادها به خصوص در بخش کتاب به مردم واگذار شود.

صالحی درباره اهمیت مطبوعات و میزان یارانه مطبوعات گفت: سال قبل 50 میلیارد تومان به مطبوعات یارانه داده شد که کاملا قابل رصد است و مشخص است که به هر رسانه چه میزان یارانه و در چه بخشی داده شده است امسال نیز تاکنون 10 میلیاراد تومان یارانه پرداخت شده و 10 میلیارد تومان دیگر نیز در آستانه پرداخت است.

وی با اشاره به اینکه معاونت‌های مختلف ملزم به شفاف‌سازی هزینه‌های خود شده‌اند، گفت: باید بعد از پایان هر جشنواره فرهنگی و سینمایی حداکثر تا 45 روز میزان بودجه و هزینه انجام شده را اعلام کنند. همچنین در بخش صدرو مجوزهای باید دلایل صدور و یا عدم صدور مجوز را اعلام کنند و قراردادهای مالی و معاملاتی بالا نیز باید اعلام شود.

صالحی با اشاره به اهمیت توجه به بخش خصوصی در حوزه فرهنگ و هنر گفت: حضور بحش خصوصی در سینما باعث رونق در ساخت سالن‌های سینما شده است و میزان فروش فیلم‌ها از 30 میلیارد تومان در سال 92 به 184 میلیارد تومان در سال 96 رسیده است.

وی ادامه داد: ما معتقدیم بخش خصوصی آری اما انحصار خیر زیرا انحصار سرمایه باعث از بین رفتن بخش خصوصی می‌شود و بخش خصوصی زمانی موفق است که رقابت در آن جریان داشته باشد.

صالحی ادامه داد: باید همانگونه که ما دنبال شفاف‌سازی در بخش دولتی و در نوع حمایت‌ها و هزینه‌ها هستیم، در بخش خصوصی نیز همه مسائل شفاف بشود.

وی درباره کیفیت محصولات فرهنگی و هنری گفت: هر چند ما تا رسیدن به نقطه مطلوب و به خصوص تولید محصولات درباره انقلاب اسلامی و هویت دینی و ایرانی و اسلامی فاصله داریم اما آثار تولید شده نیز قابل دفاع هستند.

صالحی افزود: از میان 80 فیلمی که در سال گذشته تولید شده است حدود 20 فیلم کاملا قابل دفاع هستند و سایر فیلم‌ها نیز آثار قابل قبولی هستند. بطور مثال فیلم‌هایی همچون تنگه ابوقریب و به وقت شام آثار خوبی هستند.

وی  با اشاره به لزوم توجه امنیت شغلی فعالان حوزه فرهنگ و هنر گفت: سند اجرایی مشاغل خانگی حوزه فرهنگ و هنر و همچنین لایحه نظام جامع صنفی فرهنگ و هنر آماده شده است.

وی با انتقاد از وضعیت بودجه حوزه فرهنگ و هنر گفت: بودجه سه دستگاه تربیت بدنی، فرهنگ و گردشگی 2 و نیم درصد کل بودجه است و بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 65 دهم درصد است با این حال ما تلاش کردیم تا در بخش‌هایی همچون بیمه پوشش‌های خوبی انجام بشود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز