خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

موافقت میراث فرهنگی با ساختمان جدید پلاسکو /از شهرداری و مترو به خاطر چشمه‌علی شکایت کردیم

asdasd
کد خبر : ۶۵۵۹۴۰

معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با بیان اینکه این سازمان میراث فرهنگی با ساختمان جدید پلاسکو موافقت کرده است، گفت: از شهرداری و مترو به خاطر آسیب‌های وارد شده به چشمه‌علی شکایت کردیم.

محمدحسن طالبیان در رابطه با نتایج جلسات این سازمان در خصوص احداث ساختمان جدید پلاسکو گفت: اولا اگر سازمان میراث فرهنگی مجوزی صادر نکرده باشد، بنیاد مستضعفان  به عنوان مالک و سازنده ساختمان جدید پلاسکو به هیچ عنوان اجازه ساخت و ساز ندارد. همانطور که بارها به این مساله اشاره کرده‌ام، کشورما دارای قوانین بسیار قوی در حوزه میراث فرهنگی است و اگر تخلفی رخ دهد بی‌تردید از طریق مراجع قضایی آنها را پیگیری خواهیم کرد.

معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با این تاکید بر اینکه در خصوص ساختمان جدید پلاسکو گفت‌وگوهایی انجام شده است، افزود: بنیاد مستضعفان، میراث فرهنگی و شهرداری به توافقاتی دست پیدا کردند و مشکلی ایجاد نخواهد شد. سازمان میراث فرهنگی در جلسات مختلف حضور دارد و با بنیاد مستضعفان و شهرداری در خصوص ساختمان جدید مذاکره کرده‌ایم.

وی ادامه داد: شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی در این جلسات سه پیشنهاد به سازندگان پلاسکو داده است. مساله اساسی ما در سازمان میراث فرهنگی حفظ حریم و عرصه ساختمان‌های باارزش در اطراف پلاسکو بالاخص مدرسه ژاندارک بود چراکه نباید در حریم این آثار تاریخی ساخت و  ساز صورت گیرد در همین راستا به بنیاد مستضعفان سه پیشنهاد دادیم.

طالبیان در ادامه به پیشنهادهای شورای فنی اشاره کرده و افزود: پیشنهاد اول‌مان به ساخت بنای یادمانی اختصاص داشت و پیشنهاد دادیم که در ابتدا یک بنای یادمانی ساخته و بخش‌هایی را در اختیار کسبه پلاسکو قرار دهند.  همچنین به آن‌ها پیشنهاد دادیم که ساختمان جدید دقیقا  شبیه به ساختمان قدیمی بسازند.

معاون میراث‌فرهنگی ادامه داد: همانطور که می‌دانید ذینفعان و ذی‌نفوذان متعددی در موضوع ساخت پلاسکو حضور دارند و کسبه پلاسکو خواسته‌هایشان متعدد است. در همین راستا بنیاد مستضعفان با پیشنهاد سوم ما موافقت کرد و قرار شد دقیقا ساختمان جدید با همان ویژگی‌های ساختمان پیش از آتش سوزی پلاسکو ساخته شود.

وی در واکنش به این پرسش که رئیس شورای شهرستان ری بارها در خصوص نابودی میراث فرهنگی شهر ری بخصوص چشمه‌علی توسط خط شش مترو ا ظهار نگرانی است، گفت: به خاطر تخریب چشمه‌علی توسط خط شش متروی تهران، از شهرداری متروی تهران شکایت کرده‌ایم. البته شرکت ساخت مترو خسارتی را که به چشمه‌علی وارد کرده است، قبول دارد و سعی کرده آن را جبران کند و گفته می‌شود آب به چشمه‌علی باز گشته است.

طالبیان افزود: البته این مساله که برگشتن چشمه‌علی به خاطر تانکرها بوده توسط ما بررسی خواهد شد، هر چند خود مترو آن را تکذیب کرده است. باید رسانه‌ها از نزدیک از چشمه‌علی بازدید کنند و باید مشخص شود که آیا واقعا آب باز گشته یا خیر.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز