خبرگزاری کار ایران

مدیرکل ثبت آثار به ایلنا خبر داد:

ثبت احتمالی خانه فروغ فرخزاد در هفته آینده/بیش از 50 اثر واجد ارزش شناخته شد

asdasd
کد خبر : ۶۵۱۵۵۶

درحالی‌که خبرها از آماده بودن پرونده ثبت اضطراری خانه فروغ حکایت دارند اما تاکنون این امر محقق نشده. گفته می‌شود تا اوایل هفته آینده شاهد ثبت ملی این اثر خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، طی چند روز گذشته با انتشار اخبار متعددی درخصوص لزوم ثبت اضطراری خانه فروغ روبه‌رو بودیم چراکه این بنا، خانه پدری فروغ فرخزاد ازجمله مشاهیر شعر و ادب است که می‌تواند تبدیل به یکی از جاذبه‌های گردشگری ادبی شهر تهران شود.

با وجود آنکه دلاور بزرگ نیا (مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران) طی هفته گذشته از آماده بودن پرونده ثبت خانه فروغ و ارسال آن به کمیته ثبت سازمان میراث فرهنگی کشور خبر داده بود اما فرهاد نظری (مدیر کل ثبت آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی) از عدم بررسی و ثبت نشدن این اثر تاریخی خبر داد و به ایلنا گفت: در جلسه کمیته ثبت آثار که روز چهارشنبه برگزار شد، به دلیل آنکه پرونده خانه فروغ فرخزاد از سوی اداره کل میراث فرهنگی تهران ارائه نشده ‌بود، این موضوع مطرح نشد و خانه فروغ ثبت نشد.

 خانه پدری فروغ فرخزاد در محله امیریه، کوچه خادم آزاد قراردارد. البته بزرگ نیا به این نکته اشاره داشت که این خانه متعلق به اواخر دوره قاجار است و ساختمان ارزش تاریخی چندانی ندارد اما به علت آنکه محل سکونت شاعر معاصر بوده تلاش برای ثبت اضطراری آن در دستور کار قرار گرفت.

اگر پرونده ثبت خانه فروغ تا اوایل هفته بعد از سوی اداره میراث فرهنگی تهران ارائه شود، در جلسه روز شنبه کمیته ثبت سازمان میراث فرهنگی که می‌تواند به صورت اضطراری برگزار شود، خانه فروغ ثبت ملی خواهد شد.

از آنجا که مالکان این خانه به دنبال تخریب ملک بودند، میراث فرهنگی به موضوع ورود کرد و مانع تخریب شد. درنهایت قرار بود با ارائه پرونده، خانه پدری فروغ فرخزاد در فهرست میراث ملی ثبت شود که این امر تاکنون محقق نشده است.

به گفته نظری، اگر این پرونده تا اوایل هفته بعد از سوی اداره میراث فرهنگی تهران ارائه شود، در جلسه روز شنبه کمیته ثبت سازمان میراث فرهنگی که می‌تواند به صورت اضطراری برگزار شود، خانه فروغ ثبت ملی خواهد شد.

ثبت احتمالی خانه فروغ فرخزاد در هفته آینده/بیش از 50 اثر واجد ارزش شناخته شد

مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران نیز در گفتگو با ایلنا از ارسال پرونده خانه فرخزاد تا شنبه خبر داد و گفت: تمام کارهای پرونده ثبت ملی خانه فروغ انجام شده ‌است و هیچ مشکلی وجود ندارد. این پرونده تا شنبه به سازمان میراث فرهنگی ارسال خواهد شد.

بیش از50 اثر واجد ارزش شناخته شد

مدیرکل ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی در ادامه از ثبت بیش از 50 اثر از استان‌های مختلف در فهرست آثار ملی خبر داد و گفت: خانه همایون صنعتی زاده ، خانه پدری و دارالایتام ایشان که در کرمان قرار دارد به دلیل اهمیت تاریخی که دارند در فهرست میراث ملی به ثبت رسید، قنوات بسیار مهمی از نی ریز که قدمت برخی از آنها به قرن 5 می‌رسد و در نوع خود بسیار منحصربه فرد هستند نیز در کمیته ثبت واجد ارزش شناخته شدند. ازجمله این قنات‌ها می‌توان به قنات شادابخت، آبادزرتشت اشاره کرد.

او در ادامه از ثبت چند محوطه باستان‌شناسی بسیار مهم خبر داد و تصریح کرد: در قزوین دو قنات ازجمله قنات شریف آباد به ثبت رسید. برخی خانه‌های تاریخی، آب انبارها و آثار تاریخی دیگر نیز در یزد و ابرکوه واجد ارزش شناخته شدند و به ثبت رسیدند.

ثبت احتمالی خانه فروغ فرخزاد در هفته آینده/بیش از 50 اثر واجد ارزش شناخته شد

نظری همچنین به ثبت باغ شهر مهریز اشاره کرد و گفت: این اثر شامل بافت تاریخی و باغات مهریز است. در گذشته از مهریز دو اثر در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیدند که از آن جمله می‌توان به باغ پهلوان‌پور و قنات ایرانی اشاره کرد.

مدیرکل ثبت آثار در پاسخ به این سوال که آیا قنوات و باغ‌هایی که در فهرست میراث ملی ثبت می‌شوند در آینده وارد پرونده ثبت جهانی قنوات و باغ‌های ایرانی خواهند شد، گفت: اگر تعدادی از این آثار دارای ارزش‌های منحصر به فرد جهانی باشد طبیعتا به پرونده ثبت جهانی افزوده خواهد شد اما نباید فراموش کنیم که ثبت قنوات زمینه‌ای برای حفاظت، احیا و مرمت آن خواهد بود.

به گفته او، با توجه به وضعیت فعلی و اهمیت مدیریت آب در کشور، توجه ثبت میراث به سمت میراث آب و قنواتی است که در سراسر کشور وجود دارد.چراکه با توجه به بحران آب که با آن روبه رو هستیم، حفظ چنین میراثی می‌تواند به پایداری و مدیریت آب کمک کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز