از جزیستهای بینالمللی و یوروی 11 هزار تومانی تا مقاومت برای ادامه جریانهای مستقل
نشست خبری «شبهای جَز 4» با حضور پدرام نیکسیرت (مدیر سازباز) و احسان صدیق (سرپرست گروه کوارتت کاسته) و مجید بهادری (نماینده شرکت هاکوپیان برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری «شبهای جَز 4» که از ششم تا نهم مرداد در نیاوران برگزار میشود، با حضور پدرام نیکسیرت (مدیر سازباز) و احسان صدیق (سرپرست گروه کوارتت کاسته) و مجید بهادری (نماینده شرکت هاکوپیان) ظهر سهشنبه سوم مرداد در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.
در ابتدای این نشست پدرام نیکسیرت (مدیر سازباز) در توضیحاتی کلی در مورد «شبهای جَز 4» گفت: طول دوره «شبهای جَز» در سه دوره قبل، دو روز بود و موزیسینها ایران بودند و سعی میکردیم از آنها بخواهیم از قبل برنامهای برای «شبهای جَز» آماده کنند. تفاوت دوره دوره چهارم با دورههای قبل در این است که گسترشش دادیم و تبدیل به چهار شب شد و از موزیسینهای غیرایرانی هم دعوت کردیم که به ایران بیایند.
او ادامه داد: تفاوت دیگر «شبهای جَز 4» با سه دوره قبل شکل گرفتن اولین تجربه همکاریمان با مجموعه هاکوپیان است و خوشحالیم که این همکاری شکل گرفته است چون در شرایط فعلی حضور گروههای خارجی در ایران بسیار دشوار است.
نیکسیرت در جواب این سوال که «شبهای جَز 4» شامل چه گونههایی از موسیقی است، گفت: چیزی که در مورد جَز وجود دارد این است که آدمها با شنیدن عنوانش به سرعت به یاد استاندارجَز میافتند، در صورتی که جَز چتر بزرگی است که به خاطر انعطافپذیر بودنش جنس کار خیلی از موزیسینهای بزرگ دنیا را دربرمیگیرد و موزیسینهای متعددی هستند که به عنوان جَزیست به ارائه برنامه میپردازند. در «شب های جَز 4» تنها تریوی سردار سرمست است که استاندارجز میزند و باقی اجراها جریانهای دیگری از جز را پوشش میدهند.
در ادامه این نشست بهادری با اشاره به حضور هاکوپیان در کنار «شبهای جَز 4» گفت: گمان میکنم «شبهای جَز 4» فرصتی اگر نگوییم تکرارنشدنی لااقل کمتکرار در اختیار علاقهمندان به موسیقی قرار می دهد. این اولین بار نیست که هاکوپیان در کنار اهالی فرهنگ و هنر قرار میگیرد و سابقه این حضور به سالهای 52 و 53 و حمایت از ارکستر سمفونیک برمیگردد. این حمایتها بخشی از اکوسیستمی است که هاکوپیان در آن قرار دارد و حاصل تلفیق هنر و صنعت است. که به واسطه صنعت، هنر را در اختیار مخاطب قرار میدهد و سطح زیباییشناسیاش را ارتقا میبخشد.
سپس احسان صدیق در جواب این سوال که نخستین بار است که کوارتت کاسته در کنار گروههای دیگر در یک فستیوال قرار گرفته است گفت: از ابتدا لزوما این گونه نبوده است که ما رویکردی را انتخاب کنیم که صرفا اجراهای مستقل بگذاریم. مسئله این جاست که در تهران و در ایران فستیوالی به آن معنا وجود ندارد؛ جایی که گروههایی باشند که بگویید اینها همسبک ما هستند و میتوانیم در کنارشان به اجرا بپردازیم. یعنی از نظر ما مثلا جشنواره فجر هم چنین قابلیتی ندارد.
او افزود: اما «شبهای جَز» که به همت پدرام برگزر میشود و در این چند سال هم دنبالش کردهایم و به نظرمان در حال رشد و گسترش است استاندارهایی دارد که با استاندارهای ما همخوان است.
صدیق تصریح کرد: هدف ما این نبوده که در هیچ فستیوالی حضور نداشته باشیم و تکروی کنیم بلکه اگر ببینیم فستیوالی استاندارهای لازم را دارد حتما همکاری خواهیم کرد.
او در مورد قطعاتی که گروه کوارتت کاسته در «شبهای جَز 4» اجرا خواهد کرد هم گفت: هنوز تصمیم قطعی نگرفتهایم که چه قطعاتی را اجرا کنیم چون تایمبندی «شبهای جَز» سفت و سخت است و چند قطعه را از «ایستگاه 1 و 2» انتخاب کردهایم و در حال بررسی تایم زمانیاش هستیم که ببینیم کدامشان با زمانی که در این برنامه در اختیار داریم همخوان میشود.
نیکسیرت نیز در مورد پکیج تخفیف احتمالی که برای مخاطبان «شبهای جَز 4» جهت خرید بلیت در نظر گرفتهاند هم گفت: ما تمام تلاشمان را کردیم که قیمتها را براساس آنچه در شهر اتفاق میافتد بالا نبریم. شما در هر شب شاهد اجرای دو کننسرت خواهید بود و همچنین شاهد حضور موزیسینهای غیرایرانی، با این حساب قیمت بلیت ما 90، 110 و 130 هزار تومان خواهد بود.
او توضیح داد: این قیمت بلیت برای دو اجرا در هر شب است و ما با سنجیدن جوانب مختلف ماجرا به آن رسیدیم.
نیکسیرت در مورد سفر احتمالی «شبهای جَز» به شهرهای دیگری جُز تهران هم گفت: ما در سال دوم و سوم به این فکر کردیم که «شبهای جَز» و «شبهای جنوب» را به شهرهای دیگر هم ببریم اما مشکل اصلی هزینههایی است که در صورت بسیار زیاد میشود و چون این موسیقی مخاطب خاص دارد نهایتا 400، 500 600 نفرند که به تماشایش مینشینند نمیتوان به مبلغی که از فروش بلیتش به دست میآید امید چندانی داشت. وگرنه علت اصلی اینکه عنوانمان «شبهای جَزِ تهران» نیست و «شبهای جَز» است همین بود که فکر کردیم میتوانیم به شهرهایی چون شیراز و اصفهان و جاهای دیگر برویم ولی انجام این کار نیازمند تامین بودجه است که فعلا در اختیار نداریم.
او در ادامه در جوابِ به تعامل رسیدن با آرتیستهای خارجی وقتی یورو 11 هزار تومان است، گفت: این تعامل در کنسرت گروه «شبهای گروه بی» برای ما تبدیل به کابوس شد، اسفند سال گذشته یورو 4200 تومان بود و در فاصله 15، 20 روز تا عید همه چیز آن قدر ترسناک شد که گفتیم یا رها میکنیم و بیرون میرویم یا صبر میکنیم ببینیم چه میشود که در نهایت هم با انصراف گروه پرتغالی، برنامه را با حضور سه گروه برگزار کردیم.
نیکسیرت تصریح کرد: در «شبهای گروه بی» تعامل ما با گروههای خارجی از طریق ایمیل انجام میشد اما در «شبهای جَز» داستان متفاوت است و به واسطه آرشید آذرین با گروههای خارجی مرتبط شدهایم و ارتباطمان بسیار صمیمانهتر است و حضور او که خود سابقه همکاری با موزیسینهای خارجی بسیاری را دارد، تضمینی شده است برای این که «شبهای جَز» حتما اجرا شود.
او در مورد تفاوت شیوه کارش در زمینه برقراری ارتباط با گروههای خارجی با رامین صدیقی (مدیر انتشارات هرمس) که در زمینه دعوت از گروههای خارجی برای اجرا در ایران سابقهای طولانی دارد هم گفت: روش من با رامین متفاوت است. چون رامین چندین سال است که این کار را انجام میدهد و روابط محکمی دارد ولی برای من این طور نبوده است.
نیکسیرت ادامه داد: قصه اقتصادی و تغییر قیمتها ناگهان همه چیز را به هم میریزد و ممکن است کاری کند که ناچار به کنسل کردن همه چیز شوید ولی این کنسل کردنها جراتتان را برای تجربههای دیگر هم از شما میگیرد که نباید اجازه دهید چنین شود.
در اواخر این نشست صدیق در جواب این سوال که قرار بود «ایستگاه 2» توسط ای سی ام منتشر شود و هنوز این اتفاق نیفتاده است، گفت: آنها به ما پیشنهاد دادند که یک بار دیگر آلبوم را ضبط کنیم منتها صحبت ما این بود که اگر قرار است یک بار دیگر ضبطش کنیم به جایش به سراغ آلبوم بعدی برویم. ولی چون آنها به «ایستگاه دو» علاقهمند بودند در نهایت به این فکر کردیم که ترکیبی بسازیم از این آلبوم و آلبوم بعدیمان و قرار است قبل از این که سال میلادی تمام شود این کار را انجام دهیم.
در پایان نیکسیرت در مورد حمایتهایی که به عنوان مثال هاکوپیان و شبکه آفتاب از هنرمندان انجام میدهند، گفت: جریانات مستقل برای اینکه از بین نروند به حمایت کسانی چون هاکوپیان یا شبکه آفتاب نیازمندند و خوشحالیم که رویکرد فرهنگی آنها در این شرایط سخت اقتصادی به این صورت است.