خبرگزاری کار ایران

در اختتامیه جایزه پروین مطرح شد:

پروین اعتصامی سال‌ها پیش نگران پرتگاه‌های خطرناک اجتماعی بود

asdasd
کد خبر : ۶۴۴۰۳۵

جنبه‌های انسانی در شعر پروین موج می‌زند و شعر او جهان شمول و مکان شمول است و مضمون شعرهایش خداجویی، خدانگری، ستم‌ستیزی و مظلوم‌گرایی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم اختتامیه هشتمین دوره جایزه ادبی پروین اعتصامی امروز شنبه (۲۳ تیرماه) با حضور محسن جوادی (معاون فرهنگی وزیر ارشاد)، فاطمه راکعی، منیژه آرمین، مرضیه تجار و ابراهیم زاهدی مطلق در حسینیه جماران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم پیام معاون رئیس جمهور در امور زنان در اختتامیه این جایزه قرائت شد.

در ادامه؛ حجت الاسلام مهدوی راد (دبیر علمی جایزه پروین) با توصیه خواندن کتاب «فاطمه فاطمه است» شریعتی به حاضران گفت: پروین حقا و انصافا شاعر بی‌نظیری است. اگر به دیوان پروین نگاه کنید مسئله جدی در دیوانش مطرح شده است. همه می‌گویند هرچه نوشته در محضر پدر خوانده و از او آموخته است. اما مضامین عمیق وژرف انسانی نمی‌دانم از کجاست.

او ادامه داد: شعر پروین شایسته است جهانی شود، افزود: در کشورهای عربی اقبال خوبی به شعر پروین وجود دارد. سیدجواد هاشمی شاعر فقید عراقی قصیده‌ای درباره پروین دارد. جنبه‌های انسانی در شعر پروین موج می‌زند و شعر او جهان شمول و مکان شمول است و مضمون شعرهایش خداجویی، خدانگری، ستم‌ستیزی و مظلوم‌گرایی است. اگر به شعر پروین مراجعه کنید؛ می‌بینید او نگاه هوشمندانه، آگاهانه و خردمندانه به زن دارد. همچنین او به صورت شگفتی به خداشناسی، معرفت هستی، خدای هستی و پیوند هستی و خدای هستی در شعر‌هایش پرداخته است.

محسن جوادی، معاون فرهنگی وزیر ارشاد هم در سخنانی اظهار داشت: ایران خاستگاه شعر و هنر و ادب است. همین که در همه خانه‌های ما دیوان حافظ در کنار قرآن قرار دارد و دیوان مولانا تفسیر قرآن شناخته می‌شود یعنی شعر در بین ایرانیان نهادینه شده است. پروین اعتصامی هرگز با ظلم و ستم که منشا درد و رنج مردم است کنار نیامد و ثروت‌های انباشته را حاصل اشک یتیمان می‌دانست و شعر خود را به ارباب زر و قدرت نفروخت. چنین شعری چرا نباید بنیاد اخلاقی جامعه ما باشد؟

او افزود: شعر پروین در او گرفتن آدمی و محدود نشدن به خواسته‌های تن است. او افق شکوهمند ایرانی را می‌دید و از پرتگاه‌های خطرناک نگران بود و می‌گفت ضعف را از خود دور کنید. شعر فارسی درون مایه‌های عمیق اجتماعی و اخلاقی دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز