خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

دستور توقف احداث تیرهای برق در پاسارگاد/ساماندهی مسیر دسترسی به مجموعه

asdasd
کد خبر : ۶۴۱۹۲۴

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس گفت: در خصوص موضوع تیرهای برق در پاسارگاد بخشی از کار برعهده استان بوده است که با پیگیری‌های واحد حقوقی اداره کل میراث فرهنگی استان فارس کار متوقف شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اخیراً مسئله‌ی تیرهای چرا برق در حریم درجه‌ی یک پاسارگاد برای چندمین بار نگرانی‌ها را برانگیخته است. گرچه هم‌اکنون پروژه نصب تیرهای چراغ برق در حریم مجموعه جهانی پاسارگاد متوقف شده است اما هنوز هم برخی از فعالان حوزه میراث فرهنگی از شروع مجدد این پروژه سخن می‌گویند و نسبت به این موضوع که حریم و عرصه این میراث جهانی را مخدوش می‌کند، نگرانند.

بهمن سال گذشته بود که چیزی حدود ۱۰ تیر برق در حریم مجموعه جهانی پاسارگاد نصب شد که با اعتراض فعالان و مسئولان حوزه میراث فرهنگی و گردشگری نسبت به شکسته شدن حریم این مجموعه پروژه متوقف شد.

پیشتر حمید فدایی (مدیر پایگاه جهانی پاسارگاد) درباره دلایل نصب تیر برق در عرصه‌ جهانی پاسارگاد به ایلنا گفته بود: در عرصه پاسارگاد، زمین‌ها و اراضی کشاورزی‌ وجود دارد. کشاورزهای منطقه‌ "مادر سلیمان"، پیش‌تر چاه‌های آبی داشتند که با موتورهای گازوئیلی کار می‌کردند و به کمک آنها برق تولید می‌شد. اخیراً به کشاورزان اعلام شده گازوئیل به شما نمی‌دهیم و باید این موتورها برقی شوند. کشاورزهای منطقه نیز به ما اطلاع دادند که می‌خواهند برای انتقال برق؛ تیر برق نصب کنند.

وی ادامه داد: جواب ما به آن‌ها این بود که این کار غیرممکن است چون نصب تیر 12 متری در عرصه‌ پاسارگاد ممنوع است. لذا به آن‌ها پیشنهاد دادیم برق را به صورت زمینی به آنجا منتقل کنند. یعنی با حفر کانال زمینی این کار را صورت دهند. اما خط‌ اجرای زیرزمینی برق، مستلزم هزینه‌های بالایی است و آن‌ها راضی به صرف هزینه‌ بیشتر نبودند. درنهایت متوجه شدیم اداره برق استان بدون هماهنگی با پایگاه میراث فرهنگی اقدام به اجرای این طرح کرده است.

حال مصیب امیری در گفتگو با خبرنگار ایلنا می‌گوید: مسلماً در بحث حفاظت از آثار تاریخی به دلیل غنای استان فارس با حضور آثار متعدد از دوره‌های مختلف و پراکندگی و گستردگی آثار با تأکید بر حفظ هویت ملی همکاری و همراهی عموم مردم و دستگاهای ذیربط را می‌طلبند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس می‌افزاید: موضوع پاسارگاد به دلیل ثبت جهانی و همان‌گونه که در تعریف ثبت جهانی مطرح شد یک نگاه فرادستگاهی و ویژه است. در سال‌های گذشته اداره کل میراث فرهگی فارس و میدریت پایگاه میراث جهانی پاسارگاد اقداماتی در بحث‌های مرمت‌های اضطراری، حفاظتی، توسعه‌ای، نورپردازی، مطالعات باستان‌شناسی و پژوهشی، و کاوش‌های مشترک در خود مجموعه انجام داده است. اما این مساله بدان معنا نیست که هیچ تخلف و تعرضی به حرائم این مجموعه صورت نگرفته باشد.

او با اشاره به دستور توقف این تیر برق ها بیان می‌کند: در خصوص موضوع تیرهای برق در پاسارگاد نیز بخشی از کار برعهده استان بوده است که با پیگیری‌های واحد حقوقی اداره کل میراث فرهنگی استان فارس کار متوقف شده است و بخشی از کار می‌بایست توسط پایگاه جهانی پاسارگاد پیگیری گردد که مسلماً این کار نیز توسط مدیریت آن مجموعه در دست پیگیری است.

او همچنین در پایان با اشاره به ایجاد یک مسیر دسترسی تازه به مجموعه می‌گوید: یک موضوع مطرح در خصوص ساماندهی مسیر دسترسی به مجموعه است که به اطلاع می‌رساند در سال گذشته قراردادی با همین عنوان با یک شرکت مهندسین مشاور منعقد گردیده است که پس از تکمیل به میراث فرهنگی تحویل خواهد شد و امید است با همکاری مسئولان استان و شهرستان شاهد اجرای طرح مذکور باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز