خبرگزاری کار ایران

رشته‌‌ باستان‌شناسی ایران در دانشگاه نانجینگ چین راه‌اندازی می‌شود

asdasd
کد خبر : ۶۴۱۷۲۲

دانشگاه نانجینگ قصد دارد، رشته‌ای به نام باستان‌شناسی ایران را در این دانشگاه راه‌اندازی کند.

به گزارش ایلنا، علی وحدتی (سرپرست ایرانی هیئت مشترک باستان‌شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و دانشگاه نانجینگ چین) این خبر را در نشستی که با حضور هیأت چینی در دفتر ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برگزار شد، اعلام کرد.

او با ارائه توضیحاتی درباره روابط تاریخی میان ایران و چین گفت: تبادل گونه‌های گیاهی و جانوری میان ایران و شرق و به ویژه چین از سلسله اشکانی شروع شد و به‌ مرور تا دوره ساسانی افزایش یافت و در گاهنامه‌های تاریخی چین به این تبادلات اشاره شده است.

این باستان‌شناس موضوع مهاجرت برخی از ایرانی‌ها به چین و بررسی و مطالعه‌ قبور تاریخی ایرانیِ واقع در این کشور را از دیگر موضوعاتی اعلام کرد که در دو سه دهه‌ اخیر به شدت مورد توجه دانشمندان چینی قرار گرفته است.

او افزود: در همین راستا، دانشگاه نانجینگ قصد دارد، رشته‌ای به نام باستان‌شناسی ایران را در این دانشگاه راه‌اندازی کند.

وی در پایان به سفر چهار روزه این گروه برای بازدید از برخی از محوطه‌های تاریخی ایران از جمله تخت جمشید، فیروزآباد و نقش رستم اشاره کرد.

ابراز تمایل چینی‌ها برای گسترش همکاری با ایران

در ادامه نشست لیانگرن ژانگ (سرپرست هیئت چینی) ضمن تشکر از همکاری‌های پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در خصوص سفر هیئت چینی و نیز امکان ملاقات با رئیس پژوهشگاه از تمایل دانشگاه نانجینگ برای ادامه و گسترش همکاری‌ها در حوزه‌های آموزش، تحقیق، مرمت و موزه خبر داد.

لی هورن (رئیس میراث فرهنگی استان جیانگسو چین) نیز از سفر خود به شیراز و بازدید از تخت جمشید اشاره کرد و به توضیح بخشی از فعالیت‌های میراث فرهنگی در استان جیانگسو پرداخت.

او گفت: میراث فرهنگی استان جیانگسو چین علاوه بر باستان‌شناسی به مرمت، حفاظت از محوطه‌ها و موزه‌ها نیز می‌پردازد.

او افزود: این اداره دارای ۹ مؤسسه و ۲۱۸ موزه‌ است که حدود ۲۰۰ محوطه اصلی تاریخی (در سطح ملی) و ۸۰۰ محوطه در سطح استانی را تحت نظارت خود دارد. این در حالی است که در مجموع 90 هزار محوطه تاریخی در استان جیانگسو وجود دارد.

لی هورن در ادامه در زمینه ادامه و گسترش همکاری‌ها با همتایان ایرانی خود در سطح دانشگاهی و موزه‌ای و تبادل پژوهشگر و اشیای موزه‌ای ابراز تمایل کرد.

پروفسور سون جیانگلین (استاد دانشگاه نانجینگ) نیز به قدمت ۱۱۶ ساله این دانشگاه اشاره کرد و گفت: دانشگاه نانجینگ یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های چین بوده و رشته باستان‌شناسی در این دانشگاه یکی از دپارتمان‌های زیر نظر دانشکده تاریخ است.

آغاز همکاری ایران و چین بعد از 2 هزار سال

سید محمد بهشتی (رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری) در سخنانی با ابراز خرسندی از انعقاد تفاهم‌نامه با دانشگاه نانجینگ و آغاز همکاری‌های علمی-فرهنگی با دانشگاه‌های چینی، از گسترش همکاری‌های آتی استقبال کرد.

وی با اشاره به تعامل ایران در طول تاریخ با سرزمین‌های دور و نزدیک گفت: این در حالی است که همه‌ این تعاملات لزوماً با اشتراکات فرهنگی، علمی و هنری همراه نبوده است.

او در ادامه به تعامل ایران و چین از دوره اشکانیان از طریق جاده ابریشم اشاره کرد و گفت: ایران و چین در کنار روابط تجاری، روابط علمی، فرهنگی و هنری نیز داشته‌اند اما این نوع همکاری‌ها  برای مدت‌های مدیدی قطع شده بود که خوشبختانه با انعقاد تفاهم‌نامه‌ میان پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ایران و دانشگاه نانجینگ چین پس از ۲۰۰۰ سال دوباره از سر گرفته می‌شود.

بهشتی با اشاره به این که ایران با اروپاییان فصل مشترکی چندانی ندارد، گفت: این در حالی است که در غرب چین عناصر مشترک ایرانی-چینی وجود دارد که می‌توانند موضوعات بسیار خوبی برای ادامه و گسترش همکاری‌ها باشند.

او با تأکید بر این که لزومی ندارد همکاری‌ها فقط به  باستان‌شناسی محدود شود، گفت: می‌توان روی موضوعاتی همچون مردم‌شناسی، تاریخ معماری، زبان و گویش و دیگر زمینه‌های مشترک نیز کار کرد.

۹۰ پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی در ایران

محمدحسن طالبیان (معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری) در سخنانی با اشاره به گسترش همکاری‌ها در چند رشته به صورت همزمان از جمله حفاظت و مرمت، همکاری‌های موزه‌ای، عناصر مشترک میراث فرهنگی ناملموس، از  وجود ۹۰ پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی در کشور خبر داد.

او در ادامه گفت: در برخی از این پایگاه‌ها همچون پایگاه تخت جمشید پروژه‌های میان‌رشته‌ای و چندرشته‌ای در حال انجام است، یعنی پروژه‌هایی که در آن باستان‌شناسی، دانش سنتی مدیریت آب، مصالح ساختمانی، مرمت، موزه، معرفی میراث فرهنگی و گردشگری مورد مطالعه و بررسی قرار می‌گیرد.

وی همچنین به ارتباط و همکاری نزدیک میان ایران و هیئت دائمی چین نزد یونسکو اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از موارد همکاری می‌تواند با مرکز منطقه‌ای پژوهش در پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس باشد.

او در ادامه به گسترش همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف میراث فرهنگی از جمله، حفاظت، مرمت، همکاری‌های موزه‌ای، زمین‌ریختارشناسی، استفاده از فناوری‌های پیشرفته (فتوگرامتری، فناوری لیزر) در حوزه میراث فرهنگی پرداخت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز