خبرگزاری کار ایران

چاپ اسنادی از لنین که ده‌ها سال‌ توقیف بودند/همراهی کوبا و آنگولا برای رسیدن به انترناسیونالیسم

asdasd
کد خبر : ۶۲۸۱۷۸

دو کتاب تازه در حوزه جامعه‌شناسی سیاسی و تاریخ در نشر طلایه پرسو منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، دو کتاب «کوبا و آنگولا؛ جنگ برای آزادی» و «آخرین نبرد لنین» در حوزه جامعه‌شناسی سیاسی و تاریخ توسط نشر طلایه پرسو منتشر شده است.

کوبا و آنگولا؛ جنگ برای آزادی

کتاب «کوبا و آنگولا؛ جنگ برای آزادی» نوشته هری وییه‌هاس (پومبو) با ترجمه نرگس عمومی به تازگی توسط نشر طلایه پرسو منتشر شده است.

در سال ۱۹۷۵ نبردی درگرفت که برای جنوب آفریقا سرنوشت‌ساز بود. مردم آنگولا به تازگی یوغ خشونت استعماری پرتغال را، که قدمتی ۵۰۰ ساله داشت، بیرون انداخته بودند. اکنون رژیم سفید-برتری‌طلب آفریقای جنوبی، به تحریک واشنگتن، خاک آنگولا را اشغال کرده بود. هدف‌اش: تحمیل حکومتی که مطیع پریتوریا و امپریالیسم می‌باشد.

حکومت آنگولا درخواست کمک کرد. واکنش رهبری کوبا سریع و قاطع بود. نبردی سخت برای آزادی درگرفت که در سال ۱۹۸۸ در نبرد کوئیتوکواناواله خاتمه یافت، در حالی که رزمندگان آنگولایی، کوبایی و نامیبیایی، شکست خردکننده‌ای را بر ارتش آفریقای جنوبی وارد کردند.

این روایتِ ادای سهمِ بی‌نظیرِ کوبا برای آزادی آفریقا از بلایای آپارتاید است. و اینکه در حین انجامش، انقلاب سوسیالیستی کوبا نیز تقویت شد.

هری وییه‌هاس سرتیپ نیروهای مسلح انقلابی کوبا است. او در دنیا به نام «پومبو» شهرت یافته است. نامی رزمی برای یک چریک که ارنستو چه‌گوارا، که پومبو در کنارش در کوبا،کنگو و بولیوی کار کرده و رزمیده بود، به او اعطا کرد.

«انترناسیونالیسم ما در آفریقا»، «با انقلاب کوبا آغاز شد»، «ماموریت‌های انترناسیونالیستی در اتیوپی و موزامبیک» و «رهبری فیدلع سرنوشت‌ساز بود» اسامی برخی از عناوین سرفصل‌های این کتاب هستند که در کنار وقایع‌نگاری‌ها و نقشه‌ها و عکس‌های نبرد کانگامبا به این واقعه تاریخی پرداخته است.

پشت جلد کتاب نیز از زبان رائول کاسترو می‌خوانیم:

«زمانی که  با چالش‌های جدید و غیرمترقبه مواجه شویم، همیشه قادر خواهیم بود تا با حق‌شناسی حماسه‌ی آنگولا را به یاد بیاوریم، چراکه بدون آنگولا، ما به قدرتمندی امروز نبودیم.»

کتاب «کوبا و آنگولا؛ جنگ برای آزادی» نوشته هری وییه‌هاس (پومبو) و با ترجمه نرگس عمومی در ۱۶۸ صفحه و به قیمت ۱۷۰۰۰ تومان توسط نشر طلایه پرسو منتشر شده است.

آخرین نبرد لنین

کتاب «آخرین نبرد لنین» با زیر عنوان سخنرانی‌ها و مقالاعت ۱۹۲۳-۱۹۲۲ با ترجمه حامد شمس به تازگی توسط نشر طلایه پرسو منتشر شده است.

این کتاب در ۹ فصل و سه ضمیمه به آنچه در جریان انقلاب سوسیالیستی روسه و شرق گذشت و گفته‌ها و اقدامات ولادیمیر ایلیچ لنین پرداخته است. درواقع «آخرین نبرد لنین»، برای نخستین‌بار، گزارش‌ها، مقالات و نامه‌هایی را یکجا در کنار هم قرار می‌دهد که لنین از طریق آن‌ها نبرد سیاسی‌اش را پیش برد. بسیاری از این اسناد ده‌ها سال‌ توقیف بودند و برخی هرگز پیش از این به زبان انگلیسی منتشر نشده‌ بودند.

در مقدمه کتاب می‌خوانیم:

«همچنان که سرمایه‌داری دارد در قرن بیست و یکم وارد بحران‌هایی می‌شود که عمیق‌ترین بحرانهای اقتصادی و اجتماعی از دهه‌های بین دو جنگ جهانی امپریالیستی اول و دوم تا‌کنون بوده است؛ مسایل پروگراماتیک و استراتژیکی که در اوایل دهه‌ی ۱۹۲۰ در جنبش کمونیستی کارگری مورد مناقشه بودند، دارند یک بار دیگر در چشم‌اندازهای طبقه‌ی کارگر در سراسر جهان، در مسیرحرکت تاریخی‌اش به سمت تسخیر قدرت، نقش وزینی پیدا می‌کنند.»

پشت جلد کتاب نیز آمده است:

«در سال‌های ۱۹۲۲ و ۱۹۲۳ لنین، رهبر مرکزی نخستین انقلاب سوسیالیستی جهان، نبردی را پیش برد که آخرین نبرد سیاسی‌اش شد. آنچه در معرض خطر بود، تداوم مسیر پرولتری انقلابی بود که در اکتبر ۱۹۱۷ کارگران و دهقانان را در امپراطوری سایق تزار بر مسند قدرت نشاندـ و شالوده‌ی یک جنبش انقلابی واقعاً جهانیِ رنجدیدگان را ریخت که خود را در جهت تحقق سرمشقی که بلشویک‌ها گذاشته بودند سازماندهی می‌کردند.  

پیروزی از آنِ کیست؟ این سؤال را لنین در مارس ۱۹۲۲ مطرح کرد. آیا کارگران و دهقانان، که تازه از درون سال‌ها جنگ، ویرانی و قحطی بیرون آمده‌ بودند، می‌توانستند جلوی جهان سرمایه‌داری متخاصمی که جمهوری شوروی را احاطه کرده بود بگیرند؟ از همه مهم‌تر، آیا آن‌ها تحت آن شرایط می‌‌توانستند در داخل کشور بر اقشار بورژوایی که سر برون می‌آوردند و یاران خادم به خویشِ‌شان در درون دولت و دستگاه حزب کمونیست، فایق آیند؟»

کتاب «آخرین نبرد لنین» با زیر عنوان سخنرانی‌ها و مقالاعت ۱۹۲۳-۱۹۲۲ با ترجمه حامد شمس در ۴۵۷ صفحه و به قیمت ۴۰۰۰۰ تومان توسط نشر طلایه پرسو منتشر شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز