خبرگزاری کار ایران

در نشست تخصصی ژنتیک باستانی اعلام شد؛

تبارشناسی از نمونه‌های باستانی ۷ هزار ساله

asdasd
کد خبر : ۶۲۵۳۹۶

دی .ان. ای نمونه‌های باستانی متعلق به 7000سال پیش با همکاری پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی فرهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و آزمایشگاه ژنتیک باستانی مرکز تحقیقات ژنتیک انسانی نور استخراج و آنالیز شد.

به گزارش ایلنا، علی محمدی (مسئول آزمایشگاه ژنتیک باستانی مرکز تحقیقات ژنتیک انسانی نور) این مطلب را در نشست تخصصی ژنتیک باستانی «کنگره بین المللی ژنتیک» مطرح کرد.

او با ارائه مقاله‌ای در خصوص آنالیز و تبارشناسی ژنتیکی نمونه‌های باستانی گفت: در سال 1396 موفق شدیم از نمونه‌های باستانی مربوط به 7000 سال پیش که در منطقه قلعه گنج و چلو به دست آمده بود DNA استخراج کنیم.

وی با بیان حساسیت کار بر روی نمونه‌های باستانی و رعایت استانداردهای بین المللی در این زمینه، افزود: حدود 6 ماه بر روی 9 نمونه کشف شده از این منطقه کار آزمایشگاهی انجام شد، تا کارشناسان موفق شدند از 6 نمونه، DNA استخراج کنند و سکانس mtDNA با کیفیت خوب به دست آورند.

او تصریح کرد : آنالیز وتبار شناسی ژنتیکی این نمونه‌ها نیز انجام گرفت که مقاله آن به زودی چاپ خواهد شد.

وی با بیان اینکه این مرکز دارای تجهیزات و امکانات روز دنیا در زمینه علم ژنتیک است، آمادگی خود را برای انجام پایان نامه‌های دانشجویی در این مرکز اعلام کرد.

باستان‌شناسی امروز دائماً اندیشه‌های نو می‌جوید

مهرداد ملک زاده (باستان شناس و سرپرست مدیریت پژوهش پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری)، دیگر سخنران این نشست بود که به بیان مطالبی در زمینه پیوندهای انسان‌شناسی و باستان‌شناسی پرداخت.

او گفت: باستان‌شناسی، درست برخلاف نام و نشان و نسبش که اشارتی به روزگاران دیرین و پیشین دارد، ذاتاً و طبعاً، در نظر و در عمل، در ماده و در معنا، نو و نوگراست؛ به همان اندازه که با مواد فرهنگی مرده و کهنه و ایستا و پارینه دست به گریبان است، از برای فهم همان مواد از الگوها و الگوواره‌ها و انگاره‌های زنده و نوپدید و پویا و امروزینه مدد می‌جوید.

این باستان شناس، با بیان اینکه این خود پارادوکسی سخت معنادار در فلسفۀ باستان‌شناسی هم می‌تواند باشد و هم هست تصریح کرد: کهنه‌پسندترینِ علوم انسانی و علوم اجتماعی، نوجویانه‌ترین آن‌هاست.

به گفته ملک‌زاده باستان‌شناسی امروز دائماً اندیشه‌های نو می‌جوید و راه‌های نو می‌پوید.

او اظهار داشت: از پیوندهای قدیم و مندرس خویش با عتیقه‌جویی و مجموعه‌داری یکسره دست شسته و در پیوندهای سنتی خویش با تاریخ و تاریخ هنر بازنگری ریشه‌ای و جدی کرده و دیری است که درهای گفتگو را از یکسو با فلسفۀ علوم انسانی-اجتماعی با جغرافیای تاریخی و تاریخ جغرافیایی، با انسان‌شناسی و جامعه‌شناسی، و از سوی دیگر با زمین‌شناسی و گیاه‌شناسی و جانورشناسی و استخوان‌شناسی و اقلیم‌شناسی و جز آن گشوده است.

ملک‌زاده افزود: بدین‌ترتیب افق‌های بس فراختری پیشاروی پژوهشگران هم‌این رشته و رشته‌های وابسته و پیوسته گشاده است.

وی گفت: باستان‌شناسی مانند بسیاری دیگر از شعب و فروع معارف بشری، تاریخ و تاریخچه‌ای را، کوتاه یا بلند، از سر گذارنده است، از شکلی به شکل دیگر تحول و تغییر و تطور یافته و در گذر ایام با پیشرفت‌های همه‌جانبۀ علوم تجربی و علوم انسانی و اجتماعی، علمی‌تر و علمی‌تر شده، تا جایی‌که اکنون به‌درستی گفته می‌شود که تجربی‌ترین علوم انسانی و علوم اجتماعی، باستان‌شناسی است، چه آنکه ناب‌ترین وجوه تجربۀ میدانی را در بررسی‌ها و گمانه‌زنی‌ها و کاوش‌های باستان‌شناختی می‌توان سراغ گرفت.

این باستان‌شناس اظهار داشت: بدین‌سان باستان‌شناسی که خود در میانه‌ی علوم انسانی و علوم اجتماعی ایستاده، هم انسانی است و هم اجتماعی، با ویژگی‌های بنیادین فلسفی علوم تجربی نیز بیگانه نیست و خویشتن را در پیوند با آن‌ها تعریف می‌کند و محک می‌زند و تفسیر می‌کند.

حسین تولایی (رئیس کنگره) سخنانی در رابطه با  اهمیت راه‌اندازی رشته آرکئوژنتیک و انجام پژوهش‌های بین رشته‌ای و مریم رمضانی، استخوان شناس نیز سخنانی در مورد کاوش های شهر سوخته بیان کرد.

کنگره بین المللی ژنتیک در سالن اجلاس سران با حضور دانشمندان ایرانی و خارجی به صورت مشترک بین انجمن ژنتیک ایران و انجمن ژنتیک آلمان برگزار شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز