خبرگزاری کار ایران

در کنفرانس مطبوعاتی نمایشگاه ورلد پرس فوتو مطرح شد؛

۱۴۱ عکس از ورد پرس فوتو بر دیوار فرهنگسرای نیاوران جا می‌گیرد

asdasd
کد خبر : ۶۲۰۰۰۰

ارسال عکس برای ورلدپرس فوتو به صورت دیجیتال است و همه می‌توانند به صورت رایگان در این مسابقه شرکت کنند. زمان ارسال عکس، از ماه دسامبر تا ژانویه سال بعد است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست رسانه‌ای نمایشگاه «ورلد پرس فوتو» با حضور لورنس کورتوگ (نماینده عکس مطبوعات جهانی)، سوزانا ترستال (سفیر هلند در تهران)، ماریا دوتسنکو (رئیس مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد)، حمید فروتن (رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران) و مهدی قاسمی (عضو هیئت مدیره انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران) ظهر امروز (دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه) در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، سفیر هلند در تهران از اینکه بعد از مدت‌ها نمایشگاه ورلد پرس فوتو در ایران برگزار می‌شود، ابراز خوشحالی کرد.

در ادامه، لورنس کورتوگ با اظهار امیدواری به اینکه، این نمایشگاه می‌تواند  شروعی برای حضوری مستمر در ایران باشد، گفت: بنیاد «ورلد پرس فوتو» در سال ۱۹۵۵ به وسیله تعدادی از عکاسان هلندی بنیاد گذاشته شد و هدف از تأسیس آن، این بود که عکاسان خبری بتوانند در رویدادهای رقابتی شرکت کنند. در هر دوره‌، بین ۷۰ تا ۸۰ هزار عکس در این رویداد شرکت می‌کنند و  باعث خوشحالی است که با استقبال عکاسان ایرانی مواجه شدیم.

نماینده عکس مطبوعات جهانی ادامه داد: از سال ۱۹۵۵ که نمایشگاه‌های ورلد پرس فوتو شروع شد، هر ساله در شهرهای مختلف دنیا این نمایشگاه‌ها برگزار می‌شود. هم‌زمان با نمایشگاهی که در ایران داریم در کشورهای هلند، پرتغال، ایتالیا و... نیز چندین نمایشگاه‌ برگزار می‌شود.

حمید فروتن، دیگر سخنران این نشست مطبوعاتی بود. وی در ابتدا با ارائه‌ی پیشینه‌ای از انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران، بیان کرد: انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی در حدود ۲۰ سال است که فعالیتش را آغاز کرده و در ابتدای تأسیس‌اش، همراهی و تشویق‌های عکاسان مطرح ایرانی هم‌چون کاوه گلستان و بهمن جلالی را با خود داشت.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران، افزود: انجمن دو سال است که جشنواره‌ای برای بررسی عکس‌های مطبوعاتی ایران راه‌اندازی کرده و این جشنواره تقریباً چیزی شبیه به ورلد پرس فوتو است ولی در یک قالب بومی‌.

او ضمن ابراز خوشحالی از برگزاری این نمایشگاه در ایران گفت: خوشحال می‌شویم که هر ساله این نمایشگاه در ایران برگزار شود و بنیاد ورلد پرس فوتو این حرکت را همراهی کند و اگر این بنیاد تمایل به برگزاریِ کلاس‌های آموزشیِ عکس خبری در ایران داشته باشد، انجمن استقبال خواهد کرد.

سپس، مهدی قاسمی گفت: سال گذشته از طرف این بنیاد، مأمور برگزاریِ این نمایشگاه در ایران شدم. بخش اجرایی این کار با ما بود و تلاشِ زیادی شد تا این نمایشگاه بالاخره در ایران برگزار شود. قطعاً این رویداد برگزار نمی‌شد اگر همیاری‌های وزارت ارشاد نبود و مخصوصاً اگر آقای ملانوروزی، سجادی و خاکباز ما را در این زمینه همراهی نمی‌کردند.

عضو هیئت مدیره انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران با اشاره به پیشینیه‌ی درخشان عکاسان ایرانی در سطح بین‌المللی گفت: ایران عکاسان بزرگ در سطح جهان کم ندارد ولی گاهی اتفاقاتی رخ می‌دهد که ارتباطات فرهنگی ما با جهان کم‌رنگ می‌شود. جا دارد از عباس عطار که بیش از نیم قرن در حوزه عکاسی فعالیت داشت و دو هفته پیش درگذشت یادی کنیم. ما تلاش داریم تا ارتباطات‌مان را با عکاسان جهان افزایش دهیم.

در ادامه‌ی این مراسم، رئیس مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد با اعلام این خبر که برگزاری این نمایشگاه با روز جهانی آزادی مطبوعات، هم‌زمان است، پیام انتونیو گوترش (دبیر کل سازمان ملل متحد) را قرائت کرد.

لورنس کورتوگ در پاسخ به این سؤال که آیا امکان برگزاری نمایشگاهی از هنرمندان ایرانی در راستای رویداد اخیر، وجود دارد یا نه، گفت: این امکان پیشتر هم وجود داشته. از نمونه‌ نمایشگاه‌هایی که عکاسان ایرانی در هلند برگزار کرده‌اند می‌توان به نمایشگاه عکس‌های نیوشا توکلیان اشاره کرد.

او درباره‌ی نمایشگاه‌ِ پیش‌رو توضیح داد و گفت: تعداد عکس‌های این نمایشگاه ۱۴۱ عدد است که در موضوعات مختلفی چون خبری، طبیعت، محیط زیست، زندگی روزمره و... جای می‌گیرد.

نماینده عکس مطبوعات جهانی درخصوص جایزه‌های نمایشگاه ورلد پرس فوتو گفت: جایزه‌های ما به نسبت تعداد عکس‌ها محدود است. ما هشت گروه داریم که در هر گروه ۳ نفر برگزیده اعلام می‌شود.

او ضمن توضیحِ نحوه‌ی شرکت در این رویداد، اظهار داشت: ارسال عکس برای ورلدپرس فوتو به صورت دیجیتال است و همه می‌توانند به صورت رایگان در این مسابقه شرکت کنند. زمان ارسال عکس، از ماه دسامبر تا ژانویه سال بعد است.

قاسمی با اعلام اینکه هیچ عکسی از هنرمندان ایرانی در این نمایشگاه حضور ندارد، گفت:‌ ما فقط می‌توانستیم از عکس‌های ۳ سال گذشته در این نمایشگاه استفاده کنیم. در این ۳ سال تنها یک مجموعه عکس وجود داشت که آن هم به دلیل مغایرت با قوانین کشور نتوانستیم در نمایشگاه بیاوریم.

او اضافه کرد: فوتوژورنالیست در ایران به دلیل افت و خیزهای مختلفی که در کشور بوده، به‌طور مستقیم روی این حرفه اثر گذاشته است. اما عکاسان شاخص ایران که در سطح بین المللی نیز شناخته شده‌اند سعی کرده‌اند نگاهشان سیاه و سفید نباشد و همه مسائل را با هم ببینند. این عکاسان، بر خلاف اغلبِ رسانه‌های بین‌المللی سوژه عکس‌هایشان را از قشر متوسط جامعه انتخاب می‌کنند و به همین خاطر یک نگاه خاکستری به جهان دارند و این نگاه می‌تواند به بیننده جهت بدهد.

در این نمایشگاه برگزیده‌ای از عکس‌های سه سال اخیر ورلدپرس فوتو یعنی سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ به نمایش درخواهد آمد. نمایشگاه به مدت ۲۲ روز در فرهنگسرای نیاوران برپا خواهد بود؛ که روز پنج‌شنبه ۲۰ اردیبهشت‌ماه افتتاح می‌شود و تا ۱۱ خرداد ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز