خبرگزاری کار ایران

علی اصغر مونسان در افتتاحیه «لوور در تهران» عنوان کرد؛

امیدوارم «لوور» مسببِ تقویت آرامش و صلح پایدار جهانی باشد

asdasd
کد خبر : ۶۰۰۹۳۲

افتتاحیه رسمی موزه لوور در تهران، با حضور علی‌اصغر مونسان (معان رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری) و ژان‌ایو لودریان (وزیر امور خارجه فرانسه) و تعدادی از سفرا، دیپلمات‌ها و نمایندگانی از 48 کشور جهان، عصر امروز 14 اسفند در موزه ملی ایران افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، معان رئیس‌جمهوری در ابتدا گفت: در این مراسم مفتخرم که نوروز امسال، میزبان این مجموعه گران سنگ از آثار فرهنگی – تاریخی در کشورمان باشیم تا سبب شود ایرانیان، از این رویداد، استقبالی دو چندان کنند. بی‌تردید، اشیای ایرانی در عرصه تاریخ - تمدن- فرهنگ، بیش از دو قرن است که درهای نمایشگاه‌های گوناگون دنیا را به روی ملت ها و جهانیان گشوده است. اما باید یادآور شویم که اولین آن در سال 1267 هـ.ش  (1889 م) در فرانسه برگزار شد و این کشور با 7 نمایشگاه، بیشترین تعداد برگزاری نمایشگاه با ماهیت آثار ایرانی را، به خود اختصاص داده است. رویدادی که نمی تواند اتفاقی باشد و به خوبی نشان می‌دهد. گرچه پس از آن، نمایشگاه هایی در انگلستان، امریکا، اتریش، بلژیک و سوئیس، برگزار شده است.

مونسان ادامه داد: با این وجود، روابط فرهنگی ایران و فرانسه از قرن هفدهم میلادی و از دربار شاه عباس صفوی در ایران-همزمان با زمامداری هانری چهارم- آغاز می‌شود و در ادامه آن، در قرن نوزدهم، همزمان با آغاز جمهوری سوم فرانسه و دوره قاجار در ایران، روابط فرهنگی این دو کشور، بالنده‌تر شده و در نهایت، به انعقاد نخستین قراردادهای رسمی، میان نهادها و مؤسسات علمی- فرهنگی ایران و فرانسه، منجر می‌گردد. این روند تاریخی، آن زمان شاخص‌تر می‌شود که به فعالیت‌های ارزشمندِ باستان شناسی فرانسویان در ایران، به ویژه در شهر شوش، تپه گیان، تپه سیَلْک، تورنگ تپه و چغازنبیل، با محوریت تحقیق بر خط و زبان‌های باستانی و انتشار متون کهن، توجه و تأمل کنیم. به این کارنامه «معماری ساختمان موزه ایران باستان» را نیز، باید افزود که طراح آن، «آندره گدارِ» فرانسوی بوده است.

 رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خاطرنشان کرد: در شرایط اکنون اما، پس از برگزاری دو نمایشگاه از سوی موزه ملی ایران در موزه لوور فرانسه - در سال‌های 1385 (2006 م) و 1386 (2007 م)، 90 سال بعد، شاهد به نمایش درآمدن آثار موزه لوور از تمدن‌های مختلف جهان در موزه ملی ایران هستیم. نمایش منتخبی از آثار ارزشمند مصر باستان، بین‌النهرین، یونان و رم که می‌تواند به تقویت پیوندها و شناخت ویژگی‌های مشترک فرهنگی کشورها کمک کند. 

وی در پایان گفت: امیدوارم از این پیوند دوستانه میان دو موزه یادشده، دو ملت بزرگ ایران و فرانسه نیز، بهره‌مند شوند و نتیجه آن، تقویت آرامش و با هم زیستن و صلح پایدار جهانی باشد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز