خبرگزاری کار ایران

نامور مطلق تأکید کرد:

آغاز تحول بنیادین در حوزه صنایع‌دستی با تصویب طرح حمایت از هنرمندان

asdasd
کد خبر : ۵۹۶۳۰۰

معاون صنایع‌دستی گفت: طرح حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع‌دستی، تحولی بنیادین در قوانین این حوزه ایجاد می‌کند.

به‌ گزارش ایلنا، بهمن نامورمطلق (معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی) با اعلام خبر تصویب طرح حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع‌دستی در مجلس شورای اسلامی گفت: این طرح در سال 94 با درخواست هنرمندان و مدیران حوزه صنایع‌دستی به مجلس شورای اسلامی ارائه شد.

او تصریح کرد: پس از ارائه طرح، جلسات متعددی با اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی برگزار شد، با پایان دوره نهم مجلس و انتخابات دوره دهم، وقفه‌ای در پیگیری این طرح افتاد و پس از آن پیگیری‌ها دوباره آغاز شد.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی افزود: این طرح را که در 14 ماده تدوین و ارائه شده است می‌توان مهم‌ترین اتفاق حوزه صنایع‌دستی در دهه اخیر دانست، چراکه این حوزه بیش از هر چیز از کمبود قوانین رنج می‌برد و هیچ‌گاه طرح جامعی در بخش صنایع‌دستی وجود نداشت.

نامورمطلق اضافه کرد: طرح حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع‌دستی بخش بزرگی از فقدان قوانین در این بخش را جبران می‌کند، اختیارات حوزه صنایع‌دستی را افزایش می‌دهد و امکان حمایت‌های لازم از صنایع‌دستی را فراهم می‌کند، در این طرح همچنین به اعتبارات حوزه صنایع‌دستی اشاره شده است و به‌طور کلی می‌توان گفت، با تصویب این طرح تحول بنیادینی در قوانین صنایع‌دستی صورت می‌گیرد.

او تأکید کرد: در این طرح همچنین حمایت از هنرمندان حوزه فرش مورد توجه قرار گرفته است.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی با اشاره به چند بند مهم این طرح گفت: براساس طرح حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع‌دستی، گفتمان‌سازی صنایع‌دستی در صداوسیما باید مورد توجه قرار گیرد، همچنین ایجاد یک صندوق احیا توسط حوزه میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی برای احیا و ترویج صنایع‌دستی در دستور کار قرار خواهد گرفت.

نامورمطلق ادامه داد: براساس این طرح، استفاده از فضاهای تاریخی برای برگزاری کارگاه، فروشگاه و نمایشگاه در حوزه صنایع‌دستی به صورت قانونی ممکن می‌شود، توجه و تاکید بیمه هنرمندان نیز در این طرح به صورت جدی مطرح شده است و شهرداری‌ها نیز موظف به استفاده از صنایع‌دستی در فضاهای شهری هستند.

او افزود: محدودیت در ورود صنایع‌دستی خارجی و استفاده از صنایع‌دستی به‌عنوان جایزه توسط دستگاه‌ها و نهادهای مختلف از دیگر بندهای مهم این طرح است.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی با اشاره به اینکه ارتقای کیفیت تولید، آموزش، گسترش و بازرگانی صنایع‌دستی از مهم‌ترین مواردی است که این طرح برای حوزه صنایع‌دستی به ارمغان خواهد آورد، اضافه کرد: با توجه به تایید این طرح توسط شورای نگهبان، باید در انتظار ارسال طرح از سوی مجلس به دولت باشیم و در این فاصله آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مورد نیاز برای اجرای طرح در سازمان میراث‌فرهنگی انجام خواهد شد.

نامورمطلق تصریح کرد: جزئیات طرح حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع‌دستی در آینده نزدیک در نشستی خبری تشریح خواهد شد.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی گفت: ضمن قدردانی از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی برای چندین سال همراهی و حمایت از این طرح و همچنین تشکر از حمایت‌های بی‌شائبه دکتر مونسان رئیس محترم سازمان میراث‌فرهنگی، امیدواریم که این طرح در افزایش و ارتقای حوزه صنایع دستی تاثیرات مثبت و سازنده‌ای داشته باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز